Číslo 16 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kapelou DVA.
Bárou a Janem Kratochvílovými.


 

 

 

 


 

 

 

 

Jakub Kamberský, publicista

Hra s ďáblem

Uvedením původní rozhlasové hry Průtrž Martina Františáka uzavřela 18. března stanice Vltava přehlídku her vzešlých ze soutěže o původní rozhlasovou hru. Český rozhlas ji vyhlásil k 90. výročí svého vysílání. Sešlo se celkem sto třicet tři prací.
Všechny tři vítězné hry – Sad, Benzína Dehtov a konečně absolutní vítěz Průtrž – mají něco společného, a sice niterný popis neutěšených vztahů, bortících se sociálních vazeb. Průtrž navíc syrově reflektuje dravost devadesátých let, kdy bylo možné vše, kdy se kdekdo obohatil na úkor druhých a pro zbohatnutí a pocit vlastní důležitosti byl ochoten leckdy udělat cokoli.
Sledujeme příběh dvou bratrů – starší Jura (Martin Stránský), bývalý elitní voják, je neúspěšný muž, jeho žena (Vanda Hybnerová) si přivydělává prostitucí a neustále Jurovi něco vyčítá. Bratr Marek (Martin Hofmann) naopak žije v přepychu, nic pro něj není problém. Oba bratři se potkávají v rodné vsi na oslavě kulatých narozenin jejich matky (Johana Tesařová). Ta nemá tušení, čím se mladší ze synů zabývá, ovšem místní farář (Jaroslav Satoranský) leccos tuší. Paradoxně si nechává farnost dotovat špinavě vydělanými penězi. Jura se od bratra dovídá, že kšeftuje s lehkými topnými oleji, a nechá se najmout jako vymahač pohledávek tzv. bílých koní, kteří dluží bossovi, policistovi Kutákovi (Ladislav Frej). Hra s ďáblem se nebezpečně roztáčí. Beznaděj a zlo doutnající ve Františákově hře Dva chlapi za město v Průtrži eskaluje. Autor rezignuje na jakoukoli poetičnost a servíruje posluchači silný dramatický příběh, vyprávěný až naturalisticky. Nejsme ušetřeni scén obsahujících kruté násilí. Hra pochopitelně nenabízí žádné řešení, funguje jako průtrž, přežene se a posluchač čeká, kdy a s jakými následky skončí.
Několik výhrad se ovšem nalézt dá, například k Františákovu prazvláštnímu stylu jazyka. Na jednu stranu se postavy snaží mluvit civilně, často i vulgárně, ale vedle toho je jejich jazyk až knižně spisovný. Snad to má naznačovat, že postavy povětšinou pocházejí z Moravy, ale působí to místy křečovitě. U hry Dva chlapi za město jsme to mohli považovat za  jisté ozvláštnění, opakovaně to lze vnímat jako autorovu manýru. Na první poslech by se mohlo zdát, že i po zvukové stránce je hra plná chyb, cimbálová muzika zní chvíli z místnosti, chvíli ze studia, při klapnutí dveří se hudba či ostatní ruch násilně přeruší a následně se ostrým střihem vrací. Protože se tyto situace pravidelně opakují, nelze mluvit o chybě, ale o záměru. Usuzuji, že vnímavá režisérka Natália Deáková se těmito záměně nedokonalými střihy snažila naznačit flashbacky, ke kterým dochází v mysli jednotlivých aktérů příběhu, kdy slyšitelné vytržení z prostoru značí chvilkové zatemnění v mysli. Cimbálová hudba Jakuba Kudláče je velmi emotivní, skvěle příběh podtrhuje.
Martin Stránský pojímá Juru se surovostí, pod jejíž slupkou se ukrývá rozervaný člověk, Marek Martina Hofmana působí jako prohnaný grázlík, který však umí na okolí udělat zdánlivě dobrý dojem. Nejplastičtější figurou je mafián Kuták, kterého Ladislav Frej pojímá jako úlisného gaunera, pro něhož není nic svaté, tahá za nitky, neztrácí rozvahu, čas od času druhé vystaví strachu, případně někoho nechá zlikvidovat.
Velmi potěší i angažmá kvalitních herců, které už tak často za mikrofonem neslýcháme (Johana Tesařová, Jaroslav Satoranský). Celý štáb (dramaturgové Renata Venclová a Martin Velíšek, zvukový mistr Dominik Budil, režisérka, autor hudby, herci a další, kteří mají na vzniku inscenacel svůj podíl) odvedl navzdory komplikovanému příběhu a ještě komplikovanějšímu textu skutečně dobrou práci.



  ...záchrana indického dítěte?  
  Dívejte se
 
  
Zálety s mazanou liškou
  Navštivte
 
  V nitru beatnika? Naděje i...   
  Téma