Číslo 16 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kapelou DVA.
Bárou a Janem Kratochvílovými.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V nitru beatnika? Naděje i bezmoc

Vítězné filmy z loňského festivalu v Cannes pozvolna vnikají i do českých kin. O „lesbickém“ Životu Adele jsme již psali, nyní přichází na řadu snímek V nitru Llewyna Davise, který získal Velkou cenu.

Coenové inscenují Llewynovo putování vynalézavě a bez okázalostí

Režírovali jej bratři Coenové, tuzemskému publiku důvěrně známí řadou děl, stylisticky brilantních, které však často provokovaly morbiditou a cynismem, jak tomu bylo třeba ve vražednických tragikomediích Zbytečná krutost, Fargo nebo Tahle země není pro starý. Ovšem Coenové nejednou prokázali, že se stejnou bravurou zvládají i „neškodná“, divácky bezproblémová témata. Ani drama V nitru Llewyna Davise žádnými výstřednostmi nešokuje, ovšem nějaký oddechový produkt rozhodně nečekejme. Pečlivě, což u tvůrců lze vnímat jako naprostou samozřejmost, přiblížili nadějemi těhotný počátek šedesátých let, kdy se v přítmí (nejen) newyorských barů rodila folková éra reprezentovaná záhy slavnými osobnostmi, jako byl třeba Bob Dylan.

Smolařský hrdina

V nitru Llewyna Davise však není životopisný film a písničky v něm nesou zřetelný významotvorný náboj. Bylo by dosti pošetilé hledat v něm za každou cenu odkazy na reálné osobnosti hudební sféry té doby, i když určité souvislosti prý lze vystopovat.
Živořící muzikant Llewyn Davis (ztělesnil jej bez nadsázky uhrančivě Oscar Isaac, který zvládl i veškerou muzikantskou složku) se potlouká se bez peněz, v chatrném odění a bez stálého bydliště. Rozešel se s rodinou, přespává po kamarádech a sní o budoucím úspěchu. Jako by zastupoval všechny ty beatnické smolaře, kteří se nikdy neprosadili, ač možná talent i vytrvalost měli.
Titulní postava, jež prožívá sérií osobních i profesních nezdarů (a pokládá si otázku, zda má nadále hudební múzu ponoukat), je rozkreslena do nejmenších záchvěvů duše. Isaac skvěle postihuje hrdinovy toulavé sklony, trýznivá nutkání, která jej ženou vstříc nejistým rozhodnutím i ke konfrontačnímu chování k lidem stejně bezradným jako on sám. Ostatně až v závěru zjistíme, že úvodní scéna, ve které je mládenec zmlácen, zachycuje ve skutečnosti finální rozuzlení, k němuž následné vyprávění bezodkladně spěje.

Humor & trapnosti

Coenové se na svého rozporného hrdinu dívají s jistým odstupem, ale navzdory tomu s ním soucítíme, přestože skrze humor protkaný trapnostmi prozrazují, jak se Llewyn vlastně chová sobecky, jak svou prchlivostí i lhostejností ubližuje, jak jej navíc pronásledují všelijaké banální maléry (třeba v podobě co chvíli prchajícího kocoura nebo nechtěného milenčina těhotenství).
Opět musíme ocenit, jak nápaditě, se smyslem pro bizarnost jsou napsány rozmluvy, jak vynalézavě, aniž by hýřili okázalostí, Coenové inscenují Llewynovo putování pronajatými byty, bary, cestování v podzemní dráze i autem. A co je nejdůležitější: procítěné, mnohostranné, a přitom nevtíravě ohmatávající herecké ztvárnění vtisklo celému příběhu spontaneitu i uvěřitelnost.
Bratři Coenové zvolili pozvolné plynutí děje, vyhýbají se prvoplánovým vizuálním atrakcím, náhlým zvratům, dávají si záležet na obrazové i zvukové evokaci zvoleného období, ale nikoli ve smyslu dokumentárního otisku, nýbrž v poloze svébytné, výtvarně pošmourné, do sebe uzavřené vize. Jako kdyby se vraceli ke své rané tvorbě, zosobněné například Bartonem Finkem.
Ale také lze uvažovat o jistém výrazovém ovlivnění produkcí z dob před půlstoletím, kdy vznikaly na Hollywoodu nezávislé newyorské filmy jako Stalo se v Greenwich Village. I ty přibližovaly svobodymilovnou komunitu, odmítající spotřební existenci a přízemní zájmy většinové společnosti. Byly to asi podmanivé časy...

Jan Jaroš, filmový publicista



  ...záchrana indického dítěte?  
  Dívejte se
 
  
Zálety s mazanou liškou
  Navštivte
 
  V nitru beatnika? Naděje i...   
  Téma