|
I mezi kapkami deště se rozvíjejí dobrodružství
Také normalizační tvorba Karla Kachyni dokládá, že navzdory
podmínkám vznikala díla, která si podnes uchovala
obdivuhodnou úroveň zpracování i stále oslovující výpověď.
Česká televize připomene nedožité devadesáté narozeniny
slavného režiséra kolekcí filmů, v nichž se mravních dilemat
svých hrdinů dotkl na pozadí barvitě vylíčené doby, od
meziválečné po současnost (Dobré světlo, Smrt krásných
srnců, Pozor, vizita!, Duhová kulička). Přední místo mezi
nimi zaujímají Lásky mezi kapkami deště z roku 1979 (uvádí
ČT1 ve středu 30. dubna v 21.50), natočené podle scénáře
Jana Otčenáška a Vladimíra Kaliny.
Film
s pozoruhodnou působivostí zachycuje hemžení v předválečné
republice. Ústřední dějová linie je sice poplatná tezím o
třídním boji, avšak zvolená poloha dojemné i směšné
tragikomedie umocnila stále aktuální vyznění, které může
rezonovat i dnes. Dotýká se toto, jak obří podnikatelé ničí
ty malé. Ukazuje, jak někdejší dokonale zorganizovaná
baťovská velkovýroba zbídačila drobné ševce, jak se generace
dospívající na sklonku třicátých let obtížně vyrovnávala s
doznívající hospodářskou krizí i s narůstajícím nacistickým
ohrožením.
Žilo se však přesto vitálně. Rodina ševce Bursíka (jedna ze
životních rolí mimořádně zkázněného Vladimíra Menšíka, jenž
hrdinovo snílkovství ani fanfaronství v nejmenším
nepřehrává) se s nadějemi přestěhovala z venkova do Prahy,
ale stíhá ji jedna pohroma za druhou. Bursík marně shání
zakázky, rodina se rozpadá, děti se vydávají za splněním
svých životních snů. Sen o úspěšném podnikání končí krachem,
za nímž čeká proletářský úděl, nikoli však beznaděj.
Kachyňa poznenáhlu akcentuje i dvojici dospívajících
Bursíkových synů (Lukáš Vaculík, Jan Hrušínský), povahově
odlišných, jejichž soudržnost naruší láska k téže dívce
(Tereza Pokorná). Nejprve se s ní ostýchavě, platonicky
schází ten jemnější a romantičtější, aby v zákoutí stinné
zahrady u starobylého domu společně prožívali horoucí
okouzlení. A režisér i sem vkládá hravý odkaz na biblickou
neposkvrněnost: zvídaví majitelé onoho domu (Miroslav
Macháček a Rudolf Hrušínský) milencům dovolují požívat plodů
z celé zahrady – avšak s výjimkou vinné révy. Dokonce se
vsadí, zda podlehnou, či nepodlehnou pokušení...
Lásky mezi kapkami deště zapůsobily ve své době jako
zjevení: náhle se vynořil očistný, osvěžující snímek, který
vybídl ke katarznímu spoluprožitku. Nepopisuje, ale rovnou
proniká do šantánového jasu i přítmí v chudém příbytku, do
sychravých ulic i stínoví tajemné zahrady. Stejná slova lze
vztáhnout na celý film: zvolená doba plnokrevně ožila nikoli
v tezovitě předpojatých obrazech, ale zprostředkována skrze
jednání postav, skrze jejich chování, jejich tužby a sny. V
tom je nadčasovost snímku.
Jan Jaroš, filmový publicista |