|
Pavel
Šporcl, houslista
Máte za sebou podzimní turné. V čem bylo jiné než ta
předchozí?
V zásadní věci. Vrátil jsem se ke klasické hudbě. Přestože
mě baví zabrousit občas do jiných hudebních stylů, rád se
vracím ke svým hudebním kořenům. Klasická hudba je mému
srdci nejbližší, nedovedu si svůj hudební život bez ní
představit. Své poslední turné nazvané Moje houslové legendy
jsem pojal tak trochu jinak, minidivadelně, aby měl koncert
příběh. Hrál jsem skladby mých předchůdců, slavných českých
houslistů minulosti, na které si už málokdo vzpomene, i když
ve své době patřili k největším hvězdám hudebního nebe a
jsou velice důležitou součástí naší historie. Jména jako
Kubelík, Kocián, Ondříček či Ševčík znal celý svět a tzv.
česká houslová škola byla jednou z nejvlivnějších ve světě.
A já jsem rád, že přes svého učitele Václava Snítila coby
žáka Jaroslava Kociána patřím do přímé linie těchto skvělých
houslistů.
Co vás vedlo k tomu, že jste si nechal před lety postavit
housle, které mají zcela ojedinělé prvky?
Svým založením jsem inovátor. Snažím se rozšiřovat břehy v
klasické hudbě. Proč by měli mít všichni jen červené housle
a proč by to tak mělo zůstat navždy? Tak jsem se sám sebe
často ptal. A na setkání osmi nejlepších houslařů světa, kam
byl pozván i Jan Špidlen, jsem se vnitřně rozhodl, že půjdu
jinou cestou. Povídali jsme si tam všichni o dokonalosti
současných houslí, které konstrukčně už takřka nejdou
vylepšit. A já jsem tam tehdy pronesl, že by mohly být
housle alespoň fialové a proč by se na nich nedal vymyslet
nějaký aspekt 21. století. Třeba inovovat tvar hlavy a místo
klasického šneku přijít s něčím, co by bylo na první pohled
viditelné i pro posluchače na koncertě. Slovo dalo slovo a
Jan Špidlen ode mě dostal pokyn, aby takové housle postavil
v modré barvě. Zamýšleli jsme se i nad zelenou a černou
barvou, ale pod černou by nebyla vidět struktura dřeva a já
zelenou nechtěl. Se samotnými inovacemi jsem neměl nic
společného. Houslařskému řemeslu nerozumím. Bylo to tedy
celé na Honzovi, který se, i přes nesouhlas svého otce,
vynikajícího houslaře, pustil do díla. Měl naprosto volnou
ruku, včetně finálního odstínu modré barvy.
Co jsou ty zásadní prvky, které vaše housle odlišují od
ostatních?
Modelací je upraven standardní tvar houslí, jinak
profrézované jsou otvory na přední desce, šnek je rovněž
jinak vyřezaný. Dokonce je skrze něj vidět. Tím pádem je na
šneku méně dřeva, jeho hmotnost byla v první fázi nižší, což
se ukázalo jako velmi závažný fakt. Housle nezněly, byly
doslova tichounké. Přidávali jsme tedy do hlavy olověné
závaží až do chvíle, kdy začaly znít podle našich představ.
Jsou to úžasné housle, jsem nadšený jejich zvukem a jiné
bych už nechtěl. Opravdu housle 21. století. Jsou dokonce
zvukově lepší než stradivárky. Před dvěma lety jsem upadl na
schodech a housle se rozlétly na dvě poloviny. Paradoxně jim
jejich rozbití pomohlo k jejich ještě lepšímu otevření a
zvuku a dnes jsou už dokonale „vyhrané“.
Co pro sólového houslistu obnáší, aby se uživil?
Předně bych rád řekl, že pro mě je hra na housle obrovskou
radostí a láskou. Odehraji kolem devadesáti představení
ročně včetně zahraničí. Jsme malá země, takže se snažím hrát
v jednom městě maximálně jednou za rok, v Praze dvakrát.
Nechci, aby bylo „přešporclováno“. Na každý rok se snažím
vymyslet jiný repertoár pro turné. Nejhranějším projektem je
koncert Gipsy Way, ten jsme po celém světě reprízovali už na
dvěstěkrát. Uživit se pro mě ale neznamená jen hrát. Hodně
času zabere agenturní činnost, vyřizování tisíců mailů,
marketing a PR. Nikdy se nesnažím podbízet a dělat něco
laciného. Jdu si svou vlastní cestou. I ten šátek na hlavě
jsem si musel vydřít a neustále dokazovat, že mně jde o
hudbu a ne o to, abych se něčím takovým jen zviditelnil. Pro
mě je dnes velké zadostiučinění, když na svých koncertech
vidím maminky z mé generace, přicházející na moje koncerty
se svými dětmi, které začaly hrát na housle třeba jen proto,
že mě viděly hrát v šátku. Pak vidím, že to vše má smysl a
logiku. Každá generace potřebuje a také má své idoly. Mými
idoly u nás byli Václav Hudeček a Josef Suk, ve světě pak
Itzhak Perlman, Jascha Heifetz či David Oistrach. Já jsem
pojal svoji prezentaci poněkud moderněji, ale určitě se mně
podařilo přitáhnout mnoho lidí, které jsem inspiroval k
tomu, aby poprvé přišli na koncert klasické hudby, a byli
dokonce klasikou osloveni. A to je další důvod, proč
neustále podstupuji mediální kolotoč a koncertní turné.
Vážná hudba se zdá mnohdy vážnější, než ve skutečnosti je.
Potom se tedy dá opravdu hrát v džínách a šátku…
Ano. Nikdy jsem neříkal, že je to jediná cesta, jak
přivést ke klasické hudbě nové posluchače. Přesto jsem si
vyslechl od lidí z branže a hudebních kritiků leccos.
Doufám, že snad během let pochopili, že jsem vše podřizoval
hudbě. Vzít si na hlavu šátek nebylo vůbec jednoduché
rozhodnutí. Zvláště na počátku lidé netušili, že mě v něm
uvidí hrát na pódiu, a museli si myslet, že jsem blázen.
Ustát to nebyla žádná legrace, protože jsem opravdu z
publika vnímal nedůvěru a já jim musel dokázat, že něco
umím, a získat si je na svoji stranu. Byla to pro mě
obrovská výzva, abych ze sebe dával maximum. A pak se strhla
lavina a všichni mě chtěli vidět. Díky této popularitě si
můžu dovolit působit edukativně a zařazovat do repertoáru i
věci, které nejsou tak známé, přestože jsou nádherné. Svoje
koncerty si sám uvádím a snažím se, aby se na nich lidé
dozvěděli pokaždé něco nového. Odehraji a odmoderuji i mnoho
koncertů pro školy, které jsou velmi úspěšné. Inspirací jsou
pro mě popové koncerty, kde si zpěváci s obecenstvem
povídají. Tak proč bych si nemohl popovídat se svými
posluchači i já? Co jiného je na mém koncertě než na popovém?
Verbální kontakt s lidmi ihned změní atmosféru v sále,
protože lidé mají pocit, že si na mě mohou sáhnout, že jim
jsem lidsky blíž. Nikdy jsem nechtěl být studený a
nepřístupný, ten, kdo zahraje a odejde. Chci, aby si lidé
moje koncerty užívali.
Jste přímým pokračovatelem české houslové školy. Někomu
byste jednou měl předat žezlo i vy.
Na to je ještě čas. Je pravda, že již nyní jsem v učitelském
sboru AMU. Byl jsem vyzván, abych se zapojil do pedagogické
činnosti. Takové nabídky se neodmítají. Vyučuji tedy
prozatím jednu žačku. A to ještě napůl s dalším kolegou. Víc
bych ani při své práci nestihl. Práce je to krásná a velmi
mě baví řešit problémy, které by mě ani nenapadly. Jiný
pohled na věc je velmi obohacující záležitost i pro mě.
Říkáte o sobě, že jste především interpretem klasické hudby.
Přesto neustále odskakujete do jiných hudebních žánrů.
Nejsem jediný, kdo občas odbočí ze svého oboru. Dokonce si
myslím, že těchto crossoverů bude přibývat. Dnešní doba
skýtá mnoho těchto možností. Moje nahrávky ale jasně
ukazují, co je mými prioritami – kvalita! Albem Sporcelain
ukazuji, jakým směrem by se mohla třeba hudba vyvíjet v
příštích letech. Proto bych rád na toto album navázal dalším
připravovaným projektem. Dnešní doba si to žádá, přesto musí
být zachována vysoká interpretační úroveň a samozřejmě
technika. Laciné projekty nikdy dělat nebudu!
Dokážete svým prstům naordinovat klid?
Jistě. Je to svým způsobem i povinnost. Dříve to býval až
měsíc. Odpočinout si potřebuje také psychika a hlava.
Poslední roky je to čtrnáct dnů v létě a týden v zimě.
Těšíte se na to?
Těším se tak, že se potom musím přemlouvat, abych housle
vzal do ruky, protože se mně někdy ještě nechce. Naštěstí
mám takovou fyziognomii, že si velmi rychle na housle opět
navyknu a za tři dny už můžu jít na pódium.
Váš bratr je výtečný violoncellista. Dočkáme se vašeho
společného projektu?
Nevím. Snad. Ve spolupráci s mým bratrem, dnes členem
slavného Škampova kvarteta, je jeden zásadní problém. On je
totiž na zkoušky vždy stoprocentně připravený… Já ne. Já
potřebuju na zkouškách stále dolaďovat, na koncertech už
věci umím. Bratr to dává na zkouškách precizně, a pokud já
ještě ne, nemá vlastně cenu zkoušet. Ale třeba se ke
společnému koncertnímu hraní časem dopracujeme.
Pavel Sršeň, publicista
Foto Mona Martinů
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 21. 4. |