Číslo 18 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistou.
Pavlem Šporclem.

 

 

 

Memoár Řezníčka: zběsilost v srdci

Pavel Řezníček se v jedenasedmdesáti letech rozloučil se svou spisovatelskou dráhou. Stylově. Vzpomínkovou knihou, jakých má česká literatura jen pár. Dal jí název Vrstva chleba, vrstva vápna, královna (Kant + Aula, 2013; 410 stran).

Řezníček má za sebou bohatý život i bohaté dílo. Přes dvacet knih básní a prózy vydaných doma i v cizině o tom svědčí jasně. Jsou mezi nimi čtyři tituly laděné memoárově. Jako nejznámější vystupují Hvězdy kvelbu. S čím tedy přišel Řezníček tentokrát? S ničím výrazně novým. Spíš se syntézou. S demonstrací vlastní metody. S koláží, mozaikou, pestrou skládačkou, kde se míhají jména, místa, časy, ale především historky, někdy zhuštěné do anekdotického obrazu. Řezníček vzpomíná na rodné Blansko, na Brno, kde prožil mládí, na Prahu, kam přesídlil v polovině sedmdesátých let. Na účast v samizdatu i divokou jízdu v surrealistickém rytmu. Na přátele, jejichž jména vetkl rovnou do podtitulu – na Bohumila Hrabala, Karla Šebka, Ladislava Nováka, Joyce Mansourovou, Jiřího Veselského a další.
Kniha má formát rozhovoru se sebou samým. Je ale spíš parodií na rozhovor. Řezníček před vlastními otázkami utíká, kličkuje, opakuje se, cituje ze svých minulých knih, z deníků, z novinových výstřižků. Skáče z tématu na téma, z postavy na postavu, z historky na historku. S lineárním časem si hlavu neláme. Ani s tím, co je pravda a co poezie. Občas je protivný v útocích na druhé, v různém vyřizování účtů, ve volání po náležitém docenění. Jenže tohle všechno patří k jeho kouzlu. Pod slupkou hospodských řečí dřímá suverénní imaginace. Věčný údiv nad světem, kde se dějí „opravdu divné věci“. Ten silný iracionální tah vespod textu je důvodem, proč čtenář všechny vnějškové „kazy“ rád přehlédne a následuje mistra. Řezníček má totiž smysl pro absurdní humor, takže s gustem boří jak svět kolem sebe, tak sebe sama.

Vrstva chleba, vrstva vápna, královna je vlastně dobrým úvodem do Řezníčkova díla. Pobaví i nadzdvihne ze židle. Ten styl je prostě nezaměnitelný. Včetně autorova varovného gesta v posledním řádku knihy: „Lidé, nebděte. Neměl jsem vás rád!“

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Na Brusel!  
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Memoár Řezníčka...     
  Pořiďte si
 
  Hrdinové, vlastenci, rozervanci...
  Téma