Číslo 18 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistou.
Pavlem Šporclem.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Jako by každý den byl poslední

Španělský duchovní Pablo Domínguez Prieto (1966–2009), kněz a pedagog na teologické fakultě, se vymykal všem zprofanovaným představám o zkažené církvi. Provázela jej veselá mysl, záviděníhodný smysl pro humor, ochota komukoli a kdykoli pomoci laskavým slovem i skutkem. Dokázal si lidi bez rozdílu věku, pohlaví a sociálního vřazení okamžitě získat a nezáleželo přitom, zda věří, či nikoli. Jeho kázání byla krátká a úderná, plně oslovovala svou srozumitelností i výstižností.

Poslední vrchol strhne vstřícnou pobídkou ke spoluprožitku

Dokumentaristu Juana Manuela Cotela, jenž náhodně zavítal na jednu jeho přednášku, zaujal natolik, že se o něm rozhodl natočit film. Jenže záhy po seznámení Pablo zahynul v horách, kde se cítil být nejblíže Bohu a které miloval natolik, že právě v nich si přál jednou zemřít. Nikdo netušil, že se jeho přání splní tak rychle. Výpověď o něm nazvaná Poslední vrchol přesto vznikla. Režisér použil ojedinělých záznamů Pablových vystoupení včetně rozhlasového rozhovoru s ním, zařadil fotografie, zachycena – dílem inscenována – je rovněž osudná výprava. Zejména však pracoval se svědectvími jeho příbuzných, přátel i kolegů. Ze všech vzpomínek plyne výjimečnost a skromnost; zazní i povzdech „Kéž bych se mu aspoň trochu podobal“, natolik inspirativně působil na své okolí, natolik probouzel hledání a nacházení Boha.
Režisér Pabla záměrně staví do protikladu k často se vyskytujícím tvrzením o zkaženosti církve – nechává promlouvat mnohé zastánce takových názorů, aniž by sám zpochybňoval jejich oprávněnost. Avšak samotná existence Pabla Domíngueze Priety zalévá tyto stíny oslnivým světlem, pod jehož září blednou a zanikají. Nikoli náhodou se vyskytují hlavně na počátku vyprávění, aby postupně byly Pablovým příkladem přehlušeny.
Poslední vrchol dosáhl značného úspěchu jak ve Španělsku, tak v řadě latinskoamerických zemí, všude strhl emotivně vstřícnou, jakoby následováníhodnou pobídkou ke spoluprožitku. Obnovu duchovnosti a niterné souznění s křesťanskou vírou si kladl jako svůj cíl nejen charismatický protagonista vyprávění, ale totéž prostupuje i samotným filmem.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Na Brusel!  
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Memoár Řezníčka...     
  Pořiďte si
 
  Hrdinové, vlastenci, rozervanci...
  Téma