Číslo 19 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s publicistou.
Pavlem Maurerem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Burton na houpačce

Tim Burton v Praze – to už je úspěch sám o sobě. Retrospektiva světoznámého filmaře, který se věnuje také kresbě, malbě, fotografii, designu, píše potrhlou poezii anebo točí reklamu, má rozsah i záběr srovnatelný se špičkovými přehlídkami, jaké jsou běžně k vidění v cizině: ve Vídni, v Berlíně, v Paříži.
Úvodní divácké nadšení sice během prohlídky trochu opadne, zejména kvůli způsobu práce „nezávislé kurátorky Jenny He“, ale výsledek je stále vysoko nad laťkou zdejšího výstavního provozu. Klobouk dolů, Galerie hlavního města Prahy!

Blue Girl with Wine, 1997, 71 x 56 cm, olej na plátněDo dna

Výstava, která by si zasloužila pádnější titul než tuctový popisek Tim Burton a jeho svět, je opravdu vyčerpávající. V tom je její první slabina. Dvě patra Domu U Kamenného zvonu zaplnilo více než pět set děl, zejména drobných a drobnějších prací na papíře – Burton-výtvarník je totiž především kreslíř. Rád skicuje, chytá tvary v rychlých, nervních tazích, a tak mu nejvíc vyhovuje formát příručního notesu. Akvarely, malby, fotografie, objekty a loutky hrají spíš druhé housle. Kurátorka ale vsadila po americku na maximalismus: nahnala do výstavních sálů všechno z mistrova díla, co bylo po ruce. Juvenilie, nerealizované projekty, varianty, neznámé práce.
Za tuhle snahu vyčerpat Burtona do dna platí ovšem divák – a v důsledku autor sám. Kvantita nerovná se kvalita. Burton se přece jen ve vyšší míře poněkud stereotypizuje, okouká, nudí. A pak vstupní místnost, stylizovaná trochu v op-artovém, přeludném duchu. Vzbuzuje velká očekávání, asi jako atrakce na matějské pouti – jízda na horské dráze, zrcadlové bludiště, strašidelný zámek, freak show. Jenže poté, co divák vystoupá po schodišti do prvního patra, čeká ho standardně krotká přehlídka: kresby na stěnách, objekty v prostoru, občas jako kulisa rádobyděsivé zvuky zpoza sádrokartonové zdi, sem tam blikající obrazovka. Prostě nic nového pod sluncem. A přitom Burton hází kurátorce jednu rukavici za druhou.

King a Kong

V průvodním letáku je umělec vydávaný za „největšího surrealistického fantastu současnosti“. To je bohužel jen další nálepka, která vede návštěvníka špatným směrem. Pokud jde o styl, pak Burtonovy rané práce svědčí o prvotním vlivu novinové karikatury a komiksu – médií, která mají ve Spojených státech amerických, kde se autor před pětapadesáti lety narodil, velmi silnou tradici. Později samozřejmě nasál i vlivy odjinud, až se chce říct, že jeho výrazová paleta si nezadá se samotným Josefem Váchalem; expresivní polohu, koketující místy přímo s art brut, tedy se surovým uměním, střídají melancholičtější rysy, blízké symbolismu nebo dekadenci. Se surrealismem má Burton společného pramálo: jeho fantazie totiž velmi šikovně balancují na hraně populárního kýče a velkého umění. Je trochu spekulant. Ovšem šikovný spekulant. A zábavný. Ostatně odtud jeho celosvětová popularita.
Burtonův motivický, respektive tematický rejstřík pak vychází přímo z klasických amerických hororů jako King Kong, Frankenstein, Dracula, Zrůdy, ale i z novějších kusů, třeba těch podle Stephena Kinga. Burton vyhmátl kolektivní neurózu (euro)americké civilizace, zpracoval ji po svém způsobu a naservíroval zpátky masovému publiku. Strach z neznámého, ať se skrývá v říši mrtvých, ve vesmíru, v dávné minulosti anebo v každém z nás, naporcoval přesně a okořenil černým humorem, místy až patafyzického střihu.

Untitled (Romeo and Juliet), 1981–1984, 31 x 41 cm

Umění a kýč

Burtonovské panoptikum, kde se potkává anebo rovnou kříží člověk se strojem, zvířetem, rostlinou nebo pohádkovou či mytickou bytostí, našlo v gotickém Domě U Kamenného zvonu prostory, které mu skvěle padnou. Škoda jen, že se projektu nechopil kurátor jiného formátu než Jenny He, citlivější, chápavější, invenčnější. Přesný záběr na stěžejní motivy, nápaditější instalace, práce s diváckým očekáváním – tak by se Tim Burton zhoupl rázem na pomyslné houpačce na stranu vysokého umění. V aktuálním podání (výstava běží do 3. srpna) na něj pasuje, bohužel, spíš ten populární kýč. Ale dost rouhání: Díkybohu za něj.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto GHMP



  Poslední cyklista...  
  Dívejte se
 
  Burton na houpačce     
  Navštivte
 
  Když nastoupila Železná lady
  Téma