Číslo 20 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se Soňou Červenou.
a Robertem Wilsonem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Jaké jsou tváře Boba Dylana?

Některé filmy vysloveně potřebují, aby divák ani na okamžik nepolevil v pozornosti, protože jinak přestane chápat, co se v nich vlastně děje. Režisér Todd Haynes vytvořil právě snímek tohoto druhu a nazval jej poněkud neurčitě I’m Not There. Český název je bohužel mnohem konkrétnější: Beze mě – Šest tváří Boba Dylana (vysílá ČTart ve čtvrtek 15. května ve 20.20).

Jednotlivá Dylanova „převtělení“ v sobě nesou množství různě zašifrovaných významů, ať již se týkají rozpadlého rodinného zázemí a vztahu k manželce i dětem, nebo se vztahují k náhledům na společenský dopad hudby

Vznikl počin natolik náročný a vypravěčsky matoucí, že česká kina úplně minul a rovnou se uváděl na DVD. Tento týden jej uvidíme v České televizi. Jak název prozrazuje, Haynes se v tomto experimentu inspiroval osobností písničkáře Boba Dylana, jehož různorodé dispozice rozdělil mezi šestici rozličných (a různě pojmenovaných!) postav – od malého černošského chlapce (Marcus Carl Franklin) přes dospělé mladé muže (Heath Ledger, Ben Whislaw, Cate Blanchettová, Christian Bale) až k zestárlému buřiči (Richard Gere).

Hned v úvodu zazní upozornění, že tutéž osobu lze nazírat v několika různých podobách, načež následuje rychlý sestřih jednotlivých představitelů. Teprve v závěru se dočkáme úryvku ze skutečného Dylanova vystoupení, ačkoli jeho písničky znějí průběžně po celý film, často ve významové vazbě k příslušnému obrazovému motivu.
Jednotlivá Dylanova „převtělení“ v sobě nesou velká množství různě zašifrovaných významů, ať již se týkají rozpadlého rodinného zázemí a vztahu k manželce i dětem, nebo se vztahují k náhledům na společenský dopad hudby, zde konkrétně folku, na sílu umělcova příkladu, na upřímnost či pokrytectví v jeho mediální sebereflexi. Ale stejně tak spatříme odkazy na početné ikony hudebního světa, literatury či westernového mýtu. Jednotlivé „dylanovské“ postavy spějí jak ke zklidnění, tak k sebezáhubné destrukci.

K uhrančivému ztělesnění zvoleného tématu přispěla celá herecká sestava, vyzdvihnout však musím zejména Cate Blanchettovou, spojující ve svém Judovi jak určitou tělesnou křehkost, vedoucí až ke zhroucení přetíženého organismu, tak provokativní zarputilost, s níž Jude odmítá říkat, co se od něho očekává. Mistrně postihla, jak vzdoruje jakékoli typizaci či jednoznačnosti, ochoten dokonce ignorovat zneužití svých textů politicky militantními skupinami.
Haynesova výpověď žádá plné divácké soustředění. Střídání různých časových rovin (dominují bouřlivá šedesátá léta včetně dopadu války ve Vietnamu) a vypravěčských postupů skládá svéráznou mozaiku, z jejíchž střípků snad lze sestavit hypotetický Dylanův portrét i obraz doby, v níž žil. Režisér jako by zhmotňoval určitou vizi spjatou s Dylanovou osobností, nezastírá snahu dospět k jistému zevšeobecnění rozložité lidské povahy i smyslu umělecké tvorby, která vědomě překračuje úzce vymezená žánrová i druhová řečiště.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jaké jsou tváře Boba Dylana?
  Dívejte se
 
  Nico aneb...               
  Nalaďte si
 
  Jak se Walesa stal...        
  Navštivte