Číslo 21 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Petrou Špalkovou.


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Jak trýznivě se rodí film

Snímků, které se odehrávají během natáčení, vznikla dlouhá řada, k nejznámějším patří Truffautova Americká noc, známá i z několikerého televizního uvedení. Rovněž německý režisér Andreas Dresen, od něhož známe deziluzivní Lásku na grilu a Sedmé nebe, zabrousil do filmařského prostředí. Od snímku Whisky s vodkou (ČTart, sobota 24. května ve 21.55) však nečekejme nic provokativního, jak by snad mohlo nasvědčovat zaměření předchozích titulů.

Dresen vyprávěný příběh zastřešil jakými přihrbeným realismem, prostředí filmařů líčí téměř idylicky

Film popisuje obtížný vznik kostýmního „troúhelníkového“ melodramatu, jehož postupy a poetika jako by se odrážely i v přístupu k osudům těch, kteří jej natáčejí – nejvýraznější je to v hudebním doprovodu, který evokuje rytmy dvacátých let a prolíná obě vypravěčské roviny. Ani to není úplně objevné: podobný přístup použil už Karel Reisz ve Francouzově milence. Dresen se ovšem přiklonil nikoli k vizuálně vytříbené podívané, ale naopak zdůraznil všednost zaznamenávaného dění.
Ústřední zápletka je překvapivě jednoduchá: představitel hlavní role Otto Kullberg (Henry Hübchen), hasnoucí hvězda se závislostí na alkoholu, svůj předchozí film nedokončil – a producent trvá na tom, aby se souběžně natáčelo i s náhradníkem Arnem (Markus Hering), dosud jen neznámým divadelním hercem. Do dění navíc vstupuje jak vznětlivý režisér (Sylvester Groth), sužovaný vrtochy svého protagonisty i organizačními potížemi, tak stárnoucí herečka (Carinna Harfouchová), do jisté míry prožívající podobná citová dilemata jako její filmová postava.
Dresen vyprávěný příběh zastřešil jakými přihrbeným realismem, prostředí filmařů líčí téměř idylicky. Začleňuje ustálené stereotypy, třeba v zobrazení více či méně naivních mladých dívek, okouzlených samolibými umělci. Nejvíce se soustředí na řevnivost mezi oběma muži, kteří se spolu dokáží opít (jeden si dá, jak název naznačuje, whisky, druhý vodku) i pohádat – Otto požaduje, aby vždy on natáčel jako první, a přitom si s hořkostí uvědomuje, že Arno je talentovaný, zatímco on svůj život promarnil.
Záhy vytušíme nenaplněné vztahy, které nelze znovu slepit, jak vyplyne při automobilovém výletě. Melancholie Otta ovládne zvláště po otcově smrti, kdy si připouští, že mnohokrát selhal, že uměl vztah navázat, ale nikoli udržet, že si marnivě hýčkal iluzi výjimečnosti, aniž měl být na co hrdý. Arnovo nadání si ovšem uvědomuje i režisér – a marnosti svého „zástupnického“ počínání si je vědom i sám Arno. Přesto vynakládá všechen svůj um, až probleskne návrh, aby se o hlavní mužskou roli v konečném sestřihu „avantgardně“ podělili oba střídající se herci. Umělecká tvorba je prostě často (sebe)trýznivý proces.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Znovu na Island
  Zpěvník Jana Buriana       
 
  Jak trýznivě se rodí film   
  Dívejte se
 
  Svět knihy představí Radiotéku   
  Navštivte