|
Petra
Špalková, herečka
Kam své ceny dáváte? Jsou umělci, kteří pro ně mají často
neuvěřitelná místa, třeba garáž.
Jednu jsem nechala v divadelním baru manželům Kroužkovým,
Thálii jsem dala mámě a zbylé tři mám za oknem. Respektive
dvě, ta jedna – cena od kritiků – je stále nerozbalená v
krabici a čeká zřejmě na speciální polici. Je to taková
těžká cihla, zatím si hledá své místo. Nejhezčí pozici má
Český lev, na toho za oknem svítí krásné západní slunce.
Jak moc si svých cen ceníte?
Je příjemné dostat podobnou cenu. Znamená to snad i určité
pracovní příležitosti.
Vám nějaké zajímavé přinesly?
Nevím, jestli to bylo vlivem cen, ale každopádně teď mám
roztočený televizní film o Antonínu Dvořákovi, kde hraju
jeho ženu Annu, a čeká mě role ve dvoudílném televizním
filmu o Janu Husovi. A zkouším s nově vzniklým divadlem
Verze současnou německou hru v režii Thomase Zielinského...
Takže máte vyloženě šťastné tvůrčí období?
Jo, dá se to tak říct.
Film Jako nikdy byl pro vás všechny v obsazení nepochybně
krásnou hereckou příležitostí. Cítíte to jako zadostiučinění
– v době, kdy je obecně o dobrý scénář nouze?
Ano. Do té doby jsem vlastně na tak kvalitní text moc často
nenarazila. A vlastně jsem ani netušila, že Zdeněk něco tak
krásného chystá. Naše spolupráce začala tak, že mi zavolal a
na schůzce mi rovnou předal scénář. A že chce, abych to
hrála. Žádné kamerovky, žádné naděje a zklamání, jak to
občas před natáčením bývá. Přišlo to a já hrála. Po prvním
přečtení jsem věděla, že to bude krásná práce. A to jsem
pořád ještě netušila, jak nádherné to bude i na plátně.
Karla vás musela bavit, je to taková rázná energická ženská,
která má smysl pro ironický humor a s nikým se moc nepáře.
Ani s umírajícím o generaci starším partnerem, který je
pěkný cholerik...
Musím přiznat, že ve dvaceti jsem vedla dost podobný život
jako ona. A nakládala jsem se svou existencí obdobně
pankáčsky a nezávisle. Bavilo mě, že film Jako nikdy je svým
způsobem shrnutím mých někdejších způsobů a do značné míry i
póz.
Taky umíte být tak sprostá jako ona?
Tolik ne. Myslím, že mluvím mírněji. I když připouštím, že
jsou situace, kdy je sprosťárnička tím nejlepším způsobem,
jak si pořádně ulevit a jisté osoby nebo jevy pregnantně
pojmenovat. Pomůže to.
Jiří Schmitzer dal svému Vladimírovi úžasný kus ze sebe, ale
jak připustil režisér, nebyla to vždycky snadná práce. Jaký
byl pro vás jako herecký partner?
Jiří je mým oblíbencem už hodně dlouho. Líbí se mi, jak
hraje, mám ráda jeho muziku. Krom toho – je stejný solitér
jako filmový Vladimír. Takže Zdeňkovo obsazení hlavní mužské
role byla dokonalá trefa do terče.
Příběh je hodně komorní a místy vypjatý. Spousta dialogů,
tři figury, omezený prostor jedné chalupy... Bylo na place
něco těžší, než jste čekala?
Ne, bylo to naopak lehčí, než jsem čekala. Atmosféra se
nesla v duchu vědomí šťastné chvíle, jestli mi rozumíte.
Víte, že pracujete a že je to nádhera. Dělalo se to s
ohromnou lehkostí – mimořádně soudržný štáb, přálo nám
počasí, krásné místo o letních prázdninách, od motivu smrti
jsme si chodili odpočinout na slunce na zahradu, která je ve
filmu vidět. Jasně že jsme sem tam byli unaveni po
celodenním natáčení, ale obecně to byla velká paráda.
Nejtěžší snad byla jedině scéna v rybníku...
V čem?
Připadla totiž na polovinu září. A to, co vidíte ve filmu,
ten opar nad vodou, tak ten byl sakra reálnej. Nic se
nezakuřovalo, on tam byl. Měla jsem na sobě lanolín. A za
sebou přípravu. Od dubna, kdy jsem věděla, že budu točit
tuhle scénu, jsem se otužovala. Dvakrát denně ve studené
vodě, protože scéna na hladině byla fakt drsná – podle
scénáře jsem musela být nehybná. Když plavete, zahřejete se.
Ale já neměla plavat, měla jsem tam prostě jen tak ležet.
Volala jsem na osvětlovače – pánové, sundejte si sakra aspoň
ty rukavice! Byla taková kosa, že točili v rukavicích. A já
tam jak nymfa, vznášející se na hladině...
Prostě zážitek.
Tak nějak. Naštěstí jsme měli ostřiče, který to za mě
záběrově připravil, lehl si do vody a nazkoušel na kameru.
Natočili jsme první klapku a zvukaři povídají – hele, my tam
nemáme ten chlupatej mikrofon... A ten byl na základně,
která byla v tu chvíli pár set metrů od nás. Zdeněk křičel –
dělejte, makejte, do toho se já pořád vznášela v tý vodě, no
bylo to ohromný... Ptal se mě, jestli nechci aspoň napít
vína nebo něčeho, ale to jsem nechtěla, tak jsem si
zaplavala tam a zpátky. Jednu scénu za mě ještě udělala
dvojnice, Zdeněk nechtěl riskovat moje zdraví.
Ve vodě jste měli ještě společnou scénu s Markem Němcem, kde
to na vás trochu zkusí...
Ano. Na tu se pro změnu čekalo do rána. Pila jsem svařák,
ale neopila jsem se. Totálně jsem vystřízlivěla, jakmile
jsem vlezla do vody. A pak vás to úplně pohltí, dostanete se
do situace a zapomenete, že je vám zima.
Je to ve vašem případě trochu předčasná otázka, ale kdybyste
si měla zvolit, kde se loučit se životem, byla by to taky
samota někde v přírodě?
Bylo by to určitě doma. A pak je otázka, kde to doma máte.
Je pravda, že člověk v podobných chvílích inklinuje asi
nejvíc k přírodě, ke klidu. Civilizace za vámi může přijet –
přátelé nebo blízcí, prostě ti, po kterých by se vám
stýskalo. Ruch města člověku nejspíš v takové životní fázi
nechybí, naopak potřebuje vylézt na zápraží a slyšet bzučet
včely, vidět narozená koťata, kvetoucí stromy.
Zdeňkův film mi přišel žádoucí i proto, že připomíná
důležitý rituál umírání. A to, jak málo se umíme loučit se
svými blízkými v domácím prostředí. Většinou se to děje v
nemocnici. Co si o tom myslíte?
Shodou okolností jsem nedávno spolupracovala s Šárkou
Meixnerovou na jejím cyklu Život se smrtí. Řeší přesně tohle
téma. Je celý o tom, že 72 procent lidí si přeje zemřít doma
a 72 procent jich umírá v nemocnici. Touha lidí je velká,
ale společnost na to není vůbec připravená. Servis,
pochopení blízkých, dostupné léky. Doba přeje mladým a ti o
smrti ještě mluvit nechtějí. Nebo nemůžou... Prostě to ještě
není jejich téma.
Někde jste říkala, že vás pronásledují role depresivních žen
nebo hrdinek s pohnutým osudem. Pořád to platí?
Na divadle ne. Tam mi přeje štěstí na různé charaktery. Ale
ve filmu to asi tak mám. Teď budu sice s Jaroslavem Brabcem
dělat televizní film o Antonínu Dvořákovi, kde hraju jeho
manželku Annu, a ještě mě čeká jedno natáčení, ale je to
znovu historická figura. Jak říká Vlasta Chramostová – já už
tady hraju jen bysty... Když jsem mluvila o těch filmových
škatulkách, měla jsem na mysli spíš to, že už nenarazíte na
role, jaké nabízely filmy Pane, vy jste vdova nebo Čtyři
vraždy stačí, drahoušku. Něco takového se už totiž netočí.
Jen komediální věci vychýlené mírně z reality. Ale příběhy
vybudované ve světě stvořeném z fantazie autora už snad
neexistují.
To je pravda. Takže žádnou zajímavou nabídku teď před sebou
nemáte? Odmítla jste třeba nějakou?
Ano. Ale spíš proto, že chci být s dětmi, které ještě jsou
malé. A chci zůstat divadelní herečkou. Začínám zase víc
zkoušet, i vlastní věci. Začala jsem učit na pražské DAMU.
Snažím se z časových důvodů vybírat, co má pro mě větší
smysl.
Seriály vás asi moc nelákají, často vás tam nevídáme. I když
z hlediska obživy je to asi dobrá práce, ne?
Záleží na tom, o co jde. Třeba sitcom, jakým byla Čtvrtá
hvězda, by mě určitě lákal. Nebo Okresní přebor, ten ještě
víc. Některé jsou na obživu, nad scénáři kroutíte hlavou a
říkáte si, takhle přeci lidi nemluví, jiné jsou radostnou a
osvěžující hereckou prací.
Namluvila jste menší roli v příběhu o detektivu Klubíčkovi
Zlá minuta, který v Radioservisu vychází na CD. Jakou roli
hrají ve vaší kariéře rozhlasové dramatizace – máte štěstí
na dobré příležitosti?
Jak kdy. V detektivu Klubíčkovi jsem hrála jen menší úlohu,
ale je pravda, že pár věcí jsem pro rozhlas dělala. Je to
dobré médium, nutí vás pracovat zase úplně jinak, soustředit
všechno do hlasu, pracovat s jeho nuancemi, silou, pomlkami.
Je to užitečná škola pro každého herce.
Jana Podskalská, publicistka
Foto Tomáš Vodňanský a Jaroslav Šimandl
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 12. 5. |