Číslo 21 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Petrou Špalkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milan Kruml, mediální analytik

Když čtenáři demonstrují…

I u nás to bývala jistá tradice. Čtenář zůstával věrný svým novinám a tradici odebírání či každodenního kupování určitého titulu po něm převzali často i jeho potomci. Někde byla četba určitých novin spojena se společenským statutem, deklarací, kam čtenář (a jeho rodina) patří.
Ve Spojených státech, kde se toto politicko-společenské zařazení novinových titulů v tak silné podobě nevytvořilo, bylo spojení mezi konkrétním titulem a jeho čtenářem (či čtenáři, protože často se o deník v rozsahu desítek stránek podělila celá rodina) postaveno na prostém faktu, že (především místní) noviny dostávala většina lidí ráno přímo na práh domu a četla je při snídani.
Nedávno jsem se dočetl, že se v Detroitu odehrála pozoruhodná demonstrace. Stovky čtenářů při ní před sídlem místního deníku Detroit News protestovaly proti tomu, že změnil způsob své distribuce. Protože vedle výdajů za papír a tisk je i dodávka do domu poměrně nákladnou záležitostí, rozhodli se ve vydavatelství napříště distribuovat předplatitelům přímo domů list pouze třikrát týdně – v ostatních dnech se zájemce o Detroit News musí vydat do nejbližší trafiky nebo kiosku – a vydání není tak obsáhlé jako ve dnech, kdy se dostává přímo k abonentům.
Demonstrace ovšem nijak nepomohla. A tak se předplatitelé uchýlili k jiné strategii. Vytvořili si vlastní systém dodávek. Ve dnech, kdy se noviny dodávají jen na prodejní místa, a nikoli do schránek, jim trafikanti za mírný poplatek distribuují noviny až domů sami. Tomu se říká věrnost titulu a zvykům – náklady na noviny u předplatitelů sice vzrostly, ale zato dosáhli svého – na tom, na co byli zvyklí, se toho příliš nezměnilo. Současně je to dobrý příklad toho, že krize není výsledkem jen stále menšího zájmu čtenářů (jak je tomu u nás) o deníky, ale také rozpadem tradičních obchodních modelů.
Americký novinový trh za uplynulých dvacet let prošel výraznou proměnou (podobně jako trhy v jiných zemích). Svůj podíl na tom má především internet, který změnil způsob šíření informací i to, jak je přijímáme a zpracováváme. S přibývajícím významem internetu se začal zvyšovat i zájem zadavatelů inzerce o online reklamu. Mnoho firem dnes považuje za nejdůležitější a nejatraktivnější Google nebo Facebook – reklamní bannery tu dokážou zasáhnout potenciálně mnohem větší počet lidí a lze je i cílit na jednotlivce – například podle bydliště (tedy místa, odkud se připojuje), stránek, které nejčastěji navštěvuje, nebo slov, která často zadává do vyhledávače. Nejde přitom jen o tzv. velkou inzerci, ale internet je i ideální místo pro to, čemu se říká v tištěných médiích řádková inzerce. Můžete se tu probírat nabídkami k seznámení, ojetými automobily, najít zajímavé příspěvky do sbírky, zbavit se nepoužívaných věcí, ale také se dozvědět o domech na prodej či bytech k pronajmutí. A na všechno můžete okamžitě reagovat.
Po desítky let byla ale právě řádková inzerce nejdůležitějším zdrojem příjmu pro tištěná média. V posledních deseti letech jí začalo dramaticky ubývat. Jen ve Spojených státech se výnosy z reklamy v klasických médiích snížily z 50 miliard dolarů v roce 2005 na 25 miliard v současnosti.
Ztráta příjmů znamená většinou úpornou snahu o šetření – po ořezání většiny nákladů na tisk, distribuci a podobně přichází na řadu rušení novinářských míst. V USA bylo v roce 2006 55 000 stálých zaměstnanců – novinářů, dnes je to méně než 40 000. Méně novinářů znamená méně kvalitní žurnalistiku. Především se snižuje možnost dobře dělat investigativní práci – na rešerše je málo času a lidé, kteří se jimi zabývali, v redakcích často už nejsou, což znamená, že řada nepravostí zůstane neodhalena.
Ale na troskách starého naštěstí něco nového vyrůstá. Příkladem, kam se může žurnalistika budoucnosti ubírat, je online deník Talking Points Memo, sídlící ve Washingtonu a nabízející velmi kvalitní a zasvěcené zpravodajství pro všechny, kteří chtějí o americké politice vědět víc. Redakce dnes zaměstnává pětadvacet novinářů a je financována (úspěšně) čistě prostřednictvím reklamy.



  Znovu na Island
  Zpěvník Jana Buriana       
 
  Jak trýznivě se rodí film   
  Dívejte se
 
  Svět knihy představí Radiotéku   
  Navštivte