Číslo 23 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem a hercem.
Ondřejem Brzobohatým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Člověk s nejistou minulostí i budoucností

Dlouho připravovaný experimentální počin Jaca Van Dormaela Pan Nikdo (neděle 8. června, ČTart, 20.20) je ideálním dílem pro rozbory – vyznačuje se prolínáním měnících se variant téhož osudu v závislosti na různých drobnostech (s kterou ze tří dívek se protagonista ožení, ať již tak činí z trucu, či v milostném splynutí...). Ať však nastane jakákoli varianta, končívá zpravidla tragicky. Pravidelně se vynořuje tíživý motiv topení a odkazuje k temné noční můře, z níž procitnout může být riskantní. Spolu s ním navštívíme různá místa, a dokonce se zúčastníme turistické výpravy na Mars.

Van Dormael podmanivě spřádá svět budoucnosti jako odcizené bludiště bezcílně vegetujících bytostí

Dění se rozkmitává v sáhodlouhém časovém období mezi hrdinovým početím kolem roku 1975 (nebo v rodové linii směřující dokonce až do pravěku) a rokem 2092, kdy se ve veřejném hlasování rozhoduje, zda má jako poslední smrtelník na Zemi právo zemřít, neboť tehdy díky buněčným zásahům dosáhlo lidstvo nesmrtelnosti.
Titulní postavu, příznačně pojmenovanou Nemo Nikdo (i latinský výraz „nemo“ lze přeložit jako nikdo), ztvárnil Jared Leto v sérii prolínajících se zevnějšků, od podnikatele k vagabundovi, avšak pokaždé s obdobnou povahovou kresbou člověka v zásadě citlivého, jenž stále hledá vysněnou lásku, ať již se své ženě odcizil, nebo ji naopak zoufale hledá v bludišti velkoměsta.
Van Dormaelův snímek provází průběžný hrdinův komentář, jednou pronášený dětským hlasem, jindy stařeckým, který doplňuje příslušné dění, vysvětluje motivické zákruty, poukazuje na čirou náhodnost událostí, zvláště pak při začlenění takzvaného motýlího efektu, kdy zdánlivě nicotný podnět rozvíří složitou souvztažnost následných událostí.
Van Dormael podmanivě spřádá svět budoucnosti jako odcizené bludiště bezcílně vegetujících bytostí, které pouliční reklama láká na meziplanetární výlety či nutí k hlasování. Zní varování před ztrátou lidské jedinečnosti a proměny v jednotvárnou masu. Evokace světa budoucnosti je také zásluhou kameramana Christopha Beaucarna výpravná, neonově blýskavá, navozuje závratnost vertikálního členění prostoru. Ale současně zapojuje groteskně lyrické odkazy na jiné filmy, jak prozrazuje třeba „vesmírný balet“ jízdních kol, majestátně plynoucích prostorem po explozi kosmické lodi. Všimněme si však také ironické poznámky, že kola se vyrábějí na Marsu, protože to vyjde levněji nežli v Číně.
Van Dormael pojímá svůj příběh jako rébus, který nabízí potěchu z luštění. A můžeme se přít, zda je to dost, nebo málo. Je celý spletitý příběh vizí malého chlapce, postaveného rozvádějícími se rodiči před osudové rozhodnutí? Lze zvažovat, zda výkladu napomůže režisér, když připojil dovětek, že „každá postava se objeví ve snu někoho jiného, aby snila o jiném životě“.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Oni prý za to nemůžou
  Jak to vidí Věra Nosková    
 
  Člověk s nejistou minulostí...    
  Dívejte se
 
  Fotbal, fado & Fátima...  
  Navštivte