|
Ondřej
Brzobohatý, muzikant a herec
Vždy jste říkal, že hudba je pro vás to nejdůležitější, ale
populárnější než jako muzikant jste dosud byl spíš coby
herec a moderátor. Znamená to, že k prosazení se v herectví
či moderování vede snazší cesta než k úspěchu v muzice?
Neřekl
bych. Ve všem musíte mít štěstí. A já jsem se asi pod
šťastnou hvězdou narodil, protože jsem v průběhu života
dostával obrovské příležitosti. Díky tátovi jsem se mohl
setkat s Angelem Michajlovem, skladatelem, který udělal
spoustu báječný muziky a navedl mě k tomu, abych studoval
klavír, skladbu a dirigování na konzervatoři. Dalšími lidmi,
kteří mě ovlivnili, byli třeba Milan Svoboda nebo Karel
Růžička. A pak přišla nabídka na SuperStar a já si řekl,
proč ne, může to být zábava, já byl vždycky otevřený všemu.
Tak jsem spadnul do něčeho, co se stalo fenoménem, najednou
přišla obrovská popularita a pak další šance – v seriálu, na
divadle... A tím vším jsem byl vidět víc, než tím svým
druhým světem – světem hudby.
Muzice jste se tedy už od počátku věnoval souběžně s
moderováním i hraním?
Hudbu jsem dělal vždycky, hrál jsem s kapelou, skládal
muziku k filmům, seriálu, do reklam. Herectví a moderování
jsem nevnímal jako něco, v čem bych měl mít větší ambice. A
teď mám dobrý pocit, že po deseti letech kariéry začali lidi
mou muzikantskou stránku víc vnímat. Tak jsem si po dvou
letech intenzivnějšího klubového hraní a skládání nových
písniček řekl, že zkusím nahrát album.
Mluvil jste o popularitě, kterou vám přinesl první ročník
soutěže Česko hledá SuperStar. To vám bylo sotva dvacet. V
takovém věku nemůže sláva s člověkem nezamést. Nebo jste
výjimka?
Možná i jo. Já byl na popularitu zvyklý už z dětství od táty
a dělal jsem si z ní trochu legraci. Pořád ho někde
poznávali a všichni byli vyřízení z toho, že před nimi stojí
„pan Brzobohatý“. A najednou jsem to začal zažívat sám.
Připadal jsem si jak na nějaký vesmírný lodi, jako by vás
unesli a hodili někam, kde vůbec nemáte co dělat. Na chvíli
jsem si začal myslet, že na mém názoru strašně záleží, že
můžu ovlivňovat ostatní. Ale z toho jsem se naštěstí díky
dobrým přátelům a rodině probudil a myslím, že jsem dokázal
zůstat nohama na zemi a zásadním způsobem se z toho
nezbláznit.
Váš otec byl jedním z nejpopulárnějších českých herců, na
rozdíl od některých kolegů byl navíc bez morální poskvrnky.
Svazovalo vás to v začátcích, nebo jste vnímal jen výhody
takového dědictví?
Bé je správně. Bavilo mě být nositelem toho jména, protože
jsem pyšnej na to, co táta dokázal a udělal. Nikdy jsem
neměl pocit, že bych musel někomu něco dokazovat. Ani sám
sobě a už vůbec ne tátovi. Odjakživa se mě na něj někdo ptal
a já nikdy nedokázal říct nic jiného, než že jsem rád, že
jsem se narodil zrovna jemu. Se jménem Brzobohatý se žije
příjemně.
K čemu vás otec vedl, čím vás ovlivnil?
On měl v sobě takovou tu valašskou spravedlnost, to mě
motivovalo a bavilo. Snažil jsem se to aplikovat i na sobě,
a jak člověk stárne, tak je mu ten jeho smysl pro
spravedlnost bližší. Táta měl v sobě morální zásady,
slušnost. Bez nějakých dlouhých přenášek mi vštípil, že
chlap musí být džentlmen a neměl by se chovat jak hysterická
pipina. Měl v sobě to přirozený chlapství, člověk se s ním
cítil bezpečně. Působil spolehlivě. Morálně spolehlivě.
Na silné chlapy jste měl štěstí – filmovou hudbu jste
studoval u emigranta Milana Kymličky, osobnosti české
kompozice. Jak se vám to povedlo? Vždyť od své emigrace až
do předčasné smrti žil v Kanadě...
Ale po roce 1989 se začal vracet do Česka kvůli různým
zakázkám. Já se s ním setkal koncem devadesátých let, když
režisér Viktor Polesný natáčel pohádkový seriál O ztracené
lásce. Milan k němu dělal hudbu a máma v tom hrála – a tak
domluvila, že se můžu přijít podívat na natáčení hudby s
velkým orchestrem. Od té doby jsem k Milanovi chodíval,
kdykoli přijel do Česka. Učil mě snad devět let, i když
někdy i s několikaletými přestávkami. Ukázal mi všechny
principy filmové hudby, zjistil jsem od něj, jak skládat pro
symfonický orchestr. Milan byl taky tím, kdo mi dal
instrumentaci od Korsakova, což je ta nejlepší učebnice
orchestrace. Vzal jsem si toho od něj nejvíc. Konzervatoř
byla taky docela fajn, ale tam jsem byl trochu flákač.
Díky Milanu Kymličkovi jste se dostal i k „lyrikálu“ Kudykam,
kde jste nakonec převzal velmi podstatné věci včetně
instrumentace. Jaké to bylo aranžovat tak rozsáhlé dílo pro
dvacetičlenný orchestr a tak zvukově mohutný prostor, jakým
je Státní opera?
Vždycky když na Kudykam dojde řeč, musím vzdát hold
Michalovi Horáčkovi, že si dovolil být takový hazardér. On
Kudykama vnímal jako svoje opus magnum a dát to nakonec
zelenáčovi, od kterého nikdo žádnou instrumentaci nikdy
neslyšel, to byla odvaha. Naštěstí Milan Kymlička, těsně než
umřel, Michalovi řekl: Hele, jestli to někdo zvládne, tak to
bude Ondřej... A já jsem dodneška strašně šťastnej, že jsem
těch tři sta osmdesát stránek partitury ve finále napsal.
Sice s pytlema pod očima, že bych s nimi mohl stěhovat, ale
dal jsem to. Když orchestr při generálce dohrál, mrknul jsem
na Michala a viděl, jak se mu rozzářily oči. Podíval se na
mě, zvednul palec a já věděl, že to dobře dopadlo. A pak za
mnou ještě přišel Petr Hapka a poděkoval mi osobně. No
nádhera.
Co si po spolupráci s Kymličkou a Hapkou myslíte o filmové
muzice? Existuje něco, o čem se dá říct, že je v tom oboru
nejdůležitější? Říká se třeba, že by hudba ve filmu neměla
být slyšet...
Ale to je pravda! Když vnímáte z filmu jenom muziku, tak to
není dobře. Bernard Herrmann říkal, že filmová hudba je most
mezi divákem a plátnem. Měla by zapříčinit to, že jste v
ději, že vás film baví. Když dostanu nějakou filmovou
zakázku, snažím se tomu Herrmannovu výroku jít vstříc.
Podpořím třeba nějakou emoci, ale udělám to jemně, aby si
člověk ani neuvědomil, že nějaká hudba zněla. Ale ona tam
někde je.
Proč jste vlastně filmovou hudbu nestudoval na akademii?
Já ji chtěl studovat, ale nevzali mě. Když jsem u zkoušek
řekl, že chci studovat filmovou hudbu, tak mi řekli, že se u
nás neučí. Že prý tady nemá tradici.
To zní v zemi Zdeňka Lišky dost divně.
Je to kravina. Marný alibi. Nejen Liška, měli jsme tu
Fišera, Havelku, Šusta, Hálu... Já jim tenkrát u těch
zkoušek řekl, že bych i tak na HAMU rád studoval, že bych
přes ni mohl dostat stipendium na nějakou jinou školu, kde
bych se filmovou hudbu učit mohl… Tím jsem si u nich
definitivně zavřel dveře. Naštěstí zafungoval Milan Kymlička,
který řekl, že mě naučí všechno, co potřebuju. A jestli prý
rodiče chtějí, abych měl vysokou školu, tak ať jdu studovat
režii nebo filozofii. Ale hudbu, tu že v Česku studovat
nepotřebuju.
Říká se, že filmová hudba je pro mladší posluchače most ke
klasikům.
Souhlasím. Filmová hudba je fenomén, jehož prostřednictvím
dnes mladí lidé vnímají starou muziku. K Šostakovičovi a
Prokofjevovi dojdou díky Johnu Williamsovi, který z nich
čerpá. Anebo díky Jerrymu Goldsmithovi. A Debussyho si
poslechnou díky Dannymu Elfmanovi. Tvářit se, že filmová
hudba je jen nějaký populár, to je pokrytectví.
Své debutové album Identity jste natočil pět let poté, co
jste odešel z kapely Bůhví, která byla v letech 2004 až 2008
docela úspěšná. Proč skončila a proč jste na své album
nepřizval ani jednoho z bývalých spoluhráčů?
Když jsem z Bůhví odcházel, měl jsem pocit, že ta kapela už
nikam neroste. A že funguje v nějaké stagnaci, umělecky i
lidsky. Moc mě to nebavilo. Občas uděláte nějaké rozhodnutí,
stokrát si ho obhajujete a vlastně si za tou obhajobou ani
moc nestojíte – ale i tak máte neskutečnou potřebu to
rozhodnutí udělat. Takhle jsem odešel z Bůhví, začal jsem
psát scénickou hudbu, pro televizi, film. Ale pořád jsem si
říkal, že mi chybí živá muzika, chtěl jsem zas mít kapelu. A
nakonec jsem ji postavil ze spolužáků z konzervatoře. Ze
začátku jen na zkoušku, jak nás to bude bavit. A zjistili
jsme, že nás to těší, hráli jsme po klubech, mě to
povzbudilo a začal jsem psát víc písniček. Nejvíc jsem toho
napsal za poslední rok. Hlavně textů.
V popovém žánru nebývá autorská tvorba zvykem. Jak
hodnotíte sám sebe jako textaře?
Jako textař si vyhovuju, protože mně slova padají do těch
frází, které potřebuju. A když bych měl svoje texty hodnotit
podle toho, jestli mají i nějakou uměleckou hodnotu, tak se
mi zdá, že to je v pohodě, že i obsahově plní to, co chci.
Ale musím říct, že texty na album Identity jsem do poslední
chvíle přepisoval, jsem v tomhle směru vlastně elév.
Milan Šefl, publicista
Tomáš Turek a
Lukáš Kadeřábek
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 26.5. |