|
Věra
Nosková, spisovatelka
Oni prý za to nemůžou
Bertrand Russell, matematik a nositel Nobelovy ceny, už před
půl stoletím prohlásil, že „hlupáci jsou si skálopevně
jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností“. Toho si
povšiml leckdo z nás, aniž by měl tak specificky výkonný
mozek jako skvělý matematik, ale zajímavé na tom postřehu
je, že se tímto tématem zabývala věda a pomocí experimentů a
testů nadřazené mínění hloupých o sobě samých dokázala.
Příslušnou studii publikovali David Dunning a Justin Kruger
v roce 1999 a v následujícím roce 2000 byli oceněni
Nobelovou cenou za psychologii. Studie zkoumá rozpor v
lidských schopnostech a způsobu, jak je lidé vnímají.
Protože se tímto výzkumem zabýval právě tým Davida Dunninga
a Justina Krugera z Cornellovy univerzity (kde působil
například náš Jan Švejnar), je jev označován jako Dunning-Kruger
efekt.
Dovolím si výzkum pánů vědců doplnit prostou úvahou, že
právě proto, že intelektově nedostačiví mají o sobě vysoké
mínění, kterým pak někdy infikují chytlavé jedince, není jim
zatěžko drápat se do funkcí a vůbec na výsluní společnosti,
takže jich spousty vidíme v politice a na vedoucích místech
v našem okolí. Promítněte si jednoho po druhém, jako
apoštoly na orloji, své bývalé a mnohdy i dnešní nadřízené.
Pusťte si televizi – mnozí, kteří se v ní prsí a natřásají,
jsou jednoduše strukturovaní samožerové. Vzpomeňme Hamletův
slavný monolog „Žít nebo nežít...“, kde se ve výčtu běd
praví: „Vždyť kdo by snášel ... kopance, jež od neschopných
musí strpět schopný...“
Je to nepřerušitelný kruh. Vinou své neschopnosti nejsou
intelektově nedostačiví schopni rozpoznat svoji neschopnost.
Protože si své neschopnosti a svých chyb nejsou vědomi,
nemohou se z nich poučit, takže je stále opakují. Jejich
názory a představy bývají zlé a blbé, což ve spojení s
agresivitou dává třaskavou směs. Pokud jsou konfrontováni se
svými špatnými výsledky, mizernými odhady, zpackanou prací,
mají potřebu svádět vše na okolí a na špatné podmínky. No a
podle toho svět vypadá, chtělo by se konstatovat.
Opačný efekt se dá očekávat – čím je kdo bystřejší,
moudřejší a talentovanější, tím menší má potřebu „dělat
vlny“. Bývá střízlivý, ví, že stojíme na ramenou obrů, kteří
vytvářeli hodnoty civilizace před námi. Bystrý až moudrý je
sám sobě dobrým společníkem, nepotřebuje se odrážet v očích
druhých jako veličina, významný činitel, celebrita.
Naparujících se hlupáků je spousta například v Čechovových
povídkách; bývají bohatí, mají společenské postavení, řády,
nafukují se a ponižují níže postavené. Je očividné, že
četnému výskytu podobných karikatur přeje společnost, která
se nevysmívá devótnosti, ale trestá upřímnost, pohrdá
talentem. Patří mezi ně všechny společnosti potlačující
svobodu a ta carská k nim patřila také, nepěstujme si iluze
o starých dobrých časech. Děsivý bývá blb, který má
neomezenou moc. Nejstrašlivějším blbem v dějinách nejspíš
byl čínský vůdce Mao Ce-tung. V roce 1958 například rozhodl,
že čínští rolníci nesmějí obdělávat půdu, ale musí vyrábět
ocel. Vypukl strašný hladomor, na čtyřicet milionů lidí
zemřelo hlady. V roce 1966 vyhlásil nechvalně proslulou
kulturní revoluci. Lidé vyšli do ulic, začaly čistky,
zavíralo se, mučilo, popravovalo třeba i za to, že „nepřítel
lidu“ uměl cizí jazyk nebo měl na něco talent. Zastavila se
výroba, skončilo školství, v zemi vypukl nepředstavitelný
chaos, miliony dětí a mládeže zachvátila hysterie. Je
zajímavé, že se Číňané vděčných vzpomínek na svou zrůdu
úplně nezbavili. Mají jeho portrét na bankovce, chodí se
klanět jeho vycpanině, v zemi se tyčí jeho sochy.
Chudáci hlupáci, hystrioni, náfukové, jejichž nevinu na
mizerném spravování institucí a potažmo světa obhajuje ovšem
samotná věda, tvrdí vlastně to, co je psáno i v Bibli, že
nevědomost hříchu nečiní. Hříchu možná nečiní, ale škod až
katastrof víc než dost. |