Číslo 23 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem a hercem.
Ondřejem Brzobohatým.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Úprkem biblickou dějepravou

Na stanici Vltava se nedávno zrodil nový pořad. Kabinet literárních drobností se otevírá každý den v devět hodin třicet minut a na jeho vývěsní tabuli čteme, že bude „vysílat povídky, fejetony a mikrohry, které kromě krátké stopáže spojuje humor, lehké autorské pero a nadhled“. Nevím, zda všechny tyto proklamované znaky měla mít i původní rozhlasová hra Genesis 25:51 Petra Hudského (dramaturgie Kateřina Rathouská), která měla premiéru 9. května, avšak schopnost ovládat lehké pero i dovednost vtěsnat rozsáhlou látku do necelých šestadvaceti minut nelze autorovi této hříčky upřít.
Petr Hudský (1972) má za sebou již nemalou autorskou zkušenost. Vydal několik knih povídek, píše rozhlasová dramata, spolupracoval na některých televizních scénářích a jedna z jeho minutových her (Domácí porod), jež byla inspirována Biblí, obsadila třetí místo na festivalu rozhlasové tvorby Prix Marulić 2013.
Možná že právě tento úspěch motivoval autora k návratu do prostředí starozákonních biblických legend a k rozhodnutí seřadit příběhy z úvodní knihy Starého zákona do uchvátaného sledu scének, jež spolu souvisejí jen velmi volně. Po výroku „budiž světlo“, jímž se Hudského Genesis otevírá, slyšíme výkřiky Evy, která za naivních otázek asistujícího Adama, netušícího, odkud a jak se rodí děti, přivádí na svět Kaina. Přichází předěl navozující dobře vybranou hudbou nebo hřmotivými zvuky náladu, případně i téma budoucí scény (zvukový mistr Dominik Budil, zvukový design Filip Skuhrovec). Do tohoto schématu pak vstupují postupně další, stručně črtané obrazy: příprava Noemovy archy a potopa světa, stavba babylonské věže, Sodoma s příběhem Lotovy ženy, Abraham se synem Izákem, osudy Rebeky a jejích potomků Jákoba a Ezaua, lidská a dějinná úloha Josefa. Zrychlené „promítání“ biblických výjevů končí odchodem do Egypta a božským příslibem zaslíbené země.
Nadhled, s nímž autor přistupoval k legendám starozákonní knihy Genesis a jejím postavám, jež se smrskly spíše do figurek, by nebudil rozpaky, kdyby jednotlivé scény měly například vtipné pointy, ale humornou nadsázkou to ve hře zablýskne málokdy. Možná u leckoho vyvolají úsměv Noemovy obavy, jak vyřešit boží příkaz a nerozházet si to s vlastní ženou, která nesnáší hady. Možná někoho pobaví způsob, jímž otec Abraham promlouvá k synovi poté, co ustoupil od jeho obětování, když říká: „Neboj, Izáčku, to měla být jen taková legrace, mámě řekneme, že jsme byli na rybách.“ Podobné příklady hra sice občas nabídne, ale ve svém celku neodpoví na otázku, čeho chtěl autor zpracováním právě této látky dosáhnout.
S „klipovou předlohou“ si režisér Petr Mančal poradil, jak nejlépe dovedl. Vytvořil jasné střihy mezi scénami, zvukovými i hlasovými prostředky se snažil vytvořit příslušnou atmosféru daného místa. Stěží lze hovořit o nějaké interpretační herecké práci na postavách, neboť navzdory nebývalé spotřebě herců, kterých účinkovalo kolem čtyřiceti, neměly mnohé role více replik, než kolik je prstů na rukou.
Genesis 25:51 Petra Hudského probouzí úvahu, kolik příslušníků současné vysokoškolské generace by umělo zkratkovité příběhy skutečně dovyprávět. Vynoří se i vzpomínky na mnohé apokryfy (nejen Čapkovy), které dokázaly zpracovat biblická témata s moudrým nadhledem, bez přízemního vtipkování. Vím, je to zcela jiný žánr, ale i minutovou hru obdivujeme tehdy, jestliže si pro svoji stručnou výstižnost zvolí odpovídající téma. Neodpovídá-li však rozměr tématu způsobu jeho zpracování, pak nenacházím důvod obdivovat se tomu, že se celá jedna biblická kniha vejde do necelé půlhodiny.



  Oni prý za to nemůžou
  Jak to vidí Věra Nosková    
 
  Člověk s nejistou minulostí...    
  Dívejte se
 
  Fotbal, fado & Fátima...  
  Navštivte