Číslo 23 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem a hercem.
Ondřejem Brzobohatým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Kubíček v galerii: Tak to je

Jan Kubíček (1927–2013), kterému běží do 10. srpna retrospektiva v Městské knihovně v Praze, je zvláštní případ. V Čechách skoro neznámý malíř, hned v sousedním Německu ale uznávaná veličina minimálně evropského formátu.

Chladné a strojové umění... Plošná malba bez hloubky, bez příběhu, bez fantazie... Proč tedy padne do oka a uvízne v něm jako příslovečná tříska?

Jeho umělecký vývoj se v základních bodech neliší od jeho slavnějších kolegů, například Zdeňka Sýkory, Stanislava Kolíbala, Radka Kratiny, Huga Demartiniho, v lyričtější, produchovnělejší verzi pak Václava Boštíka nebo Karla Malicha. Od experimentů s odkazy prvorepublikové avantgardy i s novinkami světového umění přelomu padesátých a šedesátých let k formální čistotě, harmonii, řádu – k jednoduchosti a základním tvarům. Až jsou některé jeho práce z posledních desetiletí od vybraných kreací prvních čtyř jmenovaných takřka k nerozeznání.

Chlad a stroj

Byli všichni zhruba stejná generace: Sýkora 1920, Kolíbal 1925, Kratina 1928, Demartini 1931. Tvůrčí zrání je zastihlo v době, kdy se českému umění znovu otevíral výhled na svět a docházelo k postupné rehabilitaci výrazných domácích směrů dvacátých a třicátých let. Kubíčkovy práce z konce padesátých a první poloviny šedesátých let mohou sloužit jako pestrá vzorkovnice: ohlasy civilismu střídají průniky na pole abstrakce, lekce futurismu, potažmo lettrismu sousedí s nadšenými pokusy v duchu dadaistické koláže nebo surrealistické fotografie. Jde vesměs o díla, která až příliš často připomínají někoho jiného, původnějšího, slavnějšího: Libora Fáru, Františka Hudečka, Mikuláše Medka, Aloise Nožičku nebo Eduarda Ovčáčka, abychom je vzali podle abecedy.

     

Kubíček prostě hledal svoji parketu. Rozhlížel se. Nasával podněty. Zkoušel. Vybíral. Přijímal. Odvrhoval. Dozrával. V druhé polovině šedesátých let se pak zabydlel v průsečíku geometrické abstrakce, minimalismu a konceptu. Linie, čtverec, kruh. Rozkládání tvarů, kombinace jejich částí, skládání, opakování, variování, zmnožování. Častokrát za pomoci náhody. Kolorování. A nově přijímané vlivy, například op-artu podle Vasarelyho. Výsledkem jsou práce, které oslovují rozum, nikoli cit. Chladné a strojové umění. Plošná malba bez hloubky, bez příběhu, bez fantazie. V podstatě hrubé dekorativní dílo, jaké dnes vyrábí sériově třeba Petr Kvíčala. A přesto padne na výstavě častokrát do oka a uvízne v něm jako příslovečná tříska. Proč?

Základní sestava

Protože člověk je zřejmě vývojově nastavený na model od chaosu k řádu. Od roztříštěnosti k jednotě. Od primárního hluku k finálnímu ztišení, zklidnění. Kruh, čtverec a linie fungují jako ty nejzákladnější symboly zatížené tisícovkou významů. Proto se na ně návštěvník galerie rád a dlouze dívá. Proto by si vybraný kousek pověsil doma ochotně na stěnu. Protože je mu ten obraz projekční plochou i vizuálním sedativem. Umění tu překračuje samo sebe směrem k terapii – autorské i divácké. Neprovokuje, neklade dotěrné otázky, nepobízí k angažmá na nejrůznějších ideových frontách. Omezuje se na základní sestavu, která říká jasně: Tak to je.
Nakladatelství Kant vydalo k výstavě obsáhlou monografii. Je příznačné, že nemá českého, ale německého autora. Ani Kubíčkovi zřejmě jeho Pražané nerozuměli. Hans-Peter Riese odvedl tu práci za ně. Jan Kubíček se nedožil ani knihy, ani retrospektivy. V Čechách nic výjimečného.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto Tomáš Souček



  Oni prý za to nemůžou
  Jak to vidí Věra Nosková    
 
  Člověk s nejistou minulostí...    
  Dívejte se
 
  Fotbal, fado & Fátima...  
  Navštivte