Číslo 26 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Andou-Louisou Bogzou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak Vojta Lavička kmital nahoru a dolů

Helena Třeštíková, proslavená několika časosběrnými dokumenty o lidech problémových, ba zločinných, se někdy v polovině devadesátých let zaměřila také na „pozitivní příklad“, jaký skýtal cikánský hudebník Vojta Lavička. Prvním výstupem byl snímek Být Romem, vysílaný v listopadu 2001. Zatímco do té doby Lavičku portrétovala pravidelně, poté převážila náhodnost, mnohaleté průrvy a posléze akcent na přelomové, mediálně sledované události, najmě účast v hudební skupině Gipsy.cz a (neúspěšné) soutěžení v Moskvě, které se stává asi největší vizuální atrakcí nyní vysílaného snímku Vojta Lavička – nahoru a dolů (neděle 29. června, ČT2, 20.00).

Protagonista snímku vyznívá jako charismatický člověk, který se sice hlásí k romskému původu i romským kulturním kořenům, avšak odmítá žít v ghettu, chce se prosadit v „gádžovské“ civilizaci

Protagonista snímku vyznívá jako charismatický člověk, který se sice hlásí k romskému původu i romským kulturním kořenům, avšak odmítá žít v ghettu, chce se prosadit v „gádžovské“ civilizaci (pracuje v rozhlase i televizi), i hudbou se obrací k neromskému publiku. Cítí se jako rovnoprávný a rovnocenný většinové společnosti, dokonce, snad jakoby ze vzdoru, chodí s bílými dívkami, než se připojí k Romce.
Pro Lavičku je příznačný silný individualismus: žije, jakoby vyvázán i z vlastních rodinných vazeb (rodiče nikdy nespatříme), mezi bílými a s nimi. Ač navenek působí jako úspěšný muž, jemuž se podařilo dosáhnout seberealizace, Třeštíkové dokument odhaluje niterné běsy, které mu znepříjemňovaly život.
Nejde jen o gamblerskou závislost a špatné spravování výdělků (hospodaření s penězi posléze svěřil své romské družce), ale zejména o problémy s vytrvalostí i přijetím zodpovědnosti jak v osobních vztazích, tak v profesním zacílení. Přiznává, že se věnuje hlavně tomu, co jej oslovuje, podněcuje, ale jakmile zaujetí ochladne, má sklon vyvazovat se z dosavadních vazeb, odcházet a hledat nové příležitosti.
Vojta Lavička se opakovaně vrací k postavení romské komunity: zmiňuje její ponižující, bezvýchodnou situaci, která ústí v hromadnou emigraci, ale současně kritizuje neochotu romské populace cokoli změnit. Upozorňuje, že Romové si zvykli žít ze sociálních dávek, že dorůstá generace dětí, které nikdy neviděly své rodiče pracovat, takže ani ony nemají žádnou motivaci práci si hledat.
Proto je tak nesmírně důležitý důraz, jaký Lavička klade na vzdělání i odhodlanost vytrvat, ať už v jakékoli oblasti. Když provází svého prvorozeného syna Vojtu (jehož opustil záhy po narození) do hudební školy, když si spolu zahrají na housle, prosvítá tu okouzlení rodinným zázemím, možná pozdní prozření, že sám ledasco promarnil. Sice nakonec uzavřel se svou romskou přítelkyní sňatek, avšak zůstává otevřeno, co nastane, až jej i tato životní etapa omrzí a pocítí nutkání ji uzavřít. Přejme mu, aby to nikdy nenastalo.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jáma (vztahů) a (inverzní)...
  Pořiďte si    
 
  Výpověď o životě „objekta“
  Navštivte
 
  Rafael Kubelík       
  Téma