Číslo 33 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem a filmařem.
Janem Balejem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Každou rodinu zajímá, zda děcka jsou v pohodě

Režisérka Lisa Cholodenková se soustavně věnuje portrétování všedních amerických rodin, zpravidla postižených nějakými odlišnostmi od obvyklých norem, avšak tyto posuny nemusí být tak závažné, aby rodinné zázemí narušovaly. Tak je tomu i ve snímku Děcka jsou v pohodě (sobota 16. srpna, ČTart, 21.50), kde rodičovský pár tvoří dvě lesbičky. Stejně jako v běžných hererosexuálních rodinách se i zde řeší pravidla soužití a sebeuplatnění, zkoumají se meze komunikace i odmítání.

Ve snímku Děcka jsou v pohodě rodičovský pár tvoří dvě lesbičky. Stejně jako v běžných hererosexuálních rodinách se i zde řeší pravidla soužití a sebeuplatnění, zkoumají se meze komunikace i odmítání.

Jak děti samy říkají, dvě mámy, Jules (Julianne Mooreová) a Nic (Anette Benningová), žijí svou všední existenci, než poznají Paula (Mark Ruffalo), dárce spermatu, které kdysi použily. Schůzku sice inicioval syn (Josh Hutcherson), avšak dosud neznámý muž více zaujme jeho starší sestru (Mia Wasikowska), jež v něm instinktivně a s okouzlením vnímá dosud neznámou, ale přesto přitažlivou autoritu.
S dosti bizarní situací, že se náhle vynořil nikoli otec, ale pouhý dárce, se každý z rodiny vyrovnává po svém – od vstřícného přijetí ze strany Jules, která se ochotně ujme zvelebování Paulovy zahrady, až k odmítavé obezřetnosti u Nic. Každá z postav je vybavená i pracovním zakotvením (či aspoň představami o něm), rozšiřujícím jejich celkové prokreslení.
Všednost i takovéto rodiny však režisérka postihla mistrně, bez vnucování – a to zásluhou šťavnatě napsaného scénáře (vedle Cholodenkové se na něm podílel Stuart Blumberg) i díky strhujícímu hereckému ztvárnění. Zejména detailní postřehy o jednotlivých postavách, mluva, výraz tváře i zdánlivě náhodné gesto, to vše dopodrobna přibližuje každé hnutí mysli. Snímek se přidržuje zkoumavého pohledu na fungování rodinných jistot, i když místy klame nenadálou humornou nadsázkou (zvláště při líčení milostného románku mezi Paulem a Jules, kdy spirálovitě vzrůstající vášni pravidelně předcházejí chabá předsevzetí, že je třeba veškeré intimnosti ukončit).
Cenný je nepředpojatý pohled na rozdělení sociálních rolí v rámci rodiny: Nic, pracující ve zdravotnictví, vystupuje jako dominantní partner, určující pravidla soužití, zatímco Jules, jež své vlastní ambice věnovala péči o děti, připadá její život zmarněný. Toto vymezení charakterizuje i způsob jednání – jak rázné a konfrontační u Nic, která snadno podléhá urážlivým stavům, tak omlouvavé a smířlivé u Jules, i když Nic případné změny či konflikty prožívá bouřlivěji nežli její do sebe uzavřenější partnerka. Aneb: všichni jsme jen lidé…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Rozlučte se s penězi
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Punk a reggae v Babylonu
  Nalaďte si
 
  Jak se kupuje prales
  Téma