Číslo 33 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem a filmařem.
Janem Balejem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Sedmkrát pro děti (a mládež)

Značky Baobab (www.baobab-books.net) a Meander (www.meander.cz) znamenají na zdejším trhu s literaturou pro děti a mládež jistotu – už minimálně dekádu. Mají svůj styl, jejich produkce je dobře čitelná a jasně rozpoznatelná, sbírají cenu za cenou.
Po stránce textové sice dospělý čtenář občas spráskne ruce a zavzpomíná na klasiky svého dětství jako Václava Čtvrtka, Otu Hofmana nebo Františka Hrubína, ale i tohle se, jak naznačují vybrané kousky z vydatné dávky nových titulů z poslední doby, začíná měnit k lepšímu.

Zvíře, zvíře, zvíře

Třeba titul Jiřího Dvořáka (slovo) a Marie Štumpfové (obraz) Jak zvířata spí (Baobab). Dobrý nápad, a ještě lepší realizace. Krátké a nápadité Dvořákovy průpovídky vyvažují fakta chytlavým, interaktivním podáním; autorčiny ilustrace pak přitáhnou dětského čtenáře nejen tematicky exotikou (od žirafy po tuleně) i dobře známou zvířenou domácí (kočka plus pes), ale rovněž ve výrazu jistou snivostí, pomalostí, ztracenou harmonií. Dítě se pobaví, rodič si posteskne.
Podobně u další knihy z produkce Baobabu, která dostala název Chrudošův zvěřinec. Slovo tu reprezentují vesměs vtipně pojaté rýmované říkanky, suverénní výtvarné podání Chrudoše Valouška je pak podporuje jasnou literárností. I tenhle počin má kouzelný náboj – dokáže vytrhnout čtenáře z reality a přesadit ho načas do reality nové. Nejen tím, že Valoušek je „umanutý linorytec a obrazový glosátor našeho světa“, jak napovídá web nakladatelství, ale i knihou jako takovou – spontánním artefaktem.
Do zvířecí říše zamířil pro inspiraci i Petr Stančík, donedávna autor zejména sympaticky fantazijně rozčeřené literatury sycené národními traumaty stejně jako gastronomickými slastmi (viz Mlýn na mumie, 2013). Titul Jezevec Chrujda točí film (Meander) stojí na vrstevnatém kontrastu černobílé a barevnosti. Nebyl by to Stančík, kdyby nechal vyhrát populistu, křiklavě pestrobarevného papouška, který si přiletěl čechrat do malé české kotliny své internacionálně unifikované peří. Vítězí – hádejte kdo?
Možná další zvíře: Nesmrtelný méďa (Meander) autorky Kristýny Täubelové. Kniha postavená na tisíckrát přehraném, a pořád funkčním a nosném schématu: Neopouštěj staré známé pro nové. Kdysi populární plyšový přítel vyjde jednoho dne z módy a skončí na zaprášené půdě. Doba se mění, přecházejí generace. Ale lidská citlivost zaplaťpámbů zůstává. Aspoň v knize: Jednoho dne se otevřou dveře, a „méďa“ se vrací do života. I tady funguje to, co výše u Dvořáka: Dítě se pobaví, rodič si posteskne.

Stručně, nejasně...

Abychom nestranili domácím a přizvali ke slovu i hosty: Pod hlavičkou Albatrosu vyšla novinka Radka Malého, zkušeného překladatele, básníka – i autora četných knížek pro děti a mládež. V Moři slané vody potkává čtenář koncept naroubovaný na (zřejmě reálný) cestopis. Moře je tu pojednané jako fenomenální živel: slastné i bolestné, něžné i kruté. To Radka Malého je spíš syrové, dotírající, to, které zachytil ve svých kongeniálních ilustracích Pavel Čech, pak víc snivé, melancholické, unikající.
A ještě zahraniční vsuvky z výše jmenovaných nakladatelských domů. Za prvé: pseudonymní Atak a jeho Svět naruby (Baobab). Jak by to vypadalo, kdyby si člověk prohodil místo se zvířaty. Zábavně i tragicky. A za druhé: Paní Apolenka a velká jitrnicová záhada (Meander) nizozemské autorky Stern Nijlandové. Titulní prefabrikát (jitrnice) tu zafunguje jako spouštěcí mechanismus hned v několika žánrech naráz – love story, komorní horor i absurdní groteska. Stručné, a nejasné.

… a dobře

Literatura pro děti a mládež je pro „dospělého“ čtenáře skvělá potrava. Počte si a pokouká. Odpovědně zhodnotí, jestli to jeho vlastního potomka zkultivuje či nedejbože pochroumá. A v neposlední řadě pak někde pro sebe zavzpomíná. Výše zmíněné knížky sázejí v základě na věčné, archetypální příběhy. Na příběhy, které se opakují. Jen s jinou, aktualizovanou kulisou. Takové jsou zřejmě nejlepší. Pokud fungují a dítě při jejich konzumaci ani nedutá, pak „je dobře“, jak by řekl Karel Poláček.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Rozlučte se s penězi
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Punk a reggae v Babylonu
  Nalaďte si
 
  Jak se kupuje prales
  Téma