Číslo 33 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem a filmařem.
Janem Balejem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Je libo nějaké emoce?

Na obálce tuzemského „nejprodávanějšího týdeníku pro ženy“, který vyšel počátkem července, byla krasavice v puntíkatých plavkách. A pak změť barevných titulků, které se – když jste je četli odshora dolů – vyklenuly samy o sobě do pozoruhodného příběhu. „Romantika na Šumavě aneb jak se přes víkend zamilovat“. „Recepty pro vašeho muže“. „Ovocné koláče na plech“. „Manžel spáchal sebevraždu. Nikdy mu to neodpustím“. „Jdeme na pláž!“ A zcela dole, na závěr: „Bude dobrý v posteli?“
No není to fascinující? Jako antické drama nebo ruský romantický román. Nebo možná hollywoodský milostný thriller, samozřejmě zakončený tak, aby bylo možné natočit pokračování. Malá nápověda pro ty, kteří jsou příliš napnutí, než aby byli ochotni čekat na premiéru druhého dílu. Samozřejmě že dotyčný bude dobrý v posteli, ale pak zemře po útoku zabijáckých vos při sbírání borůvek v horském resortu pro zamilované. Recept na hrníčkové knedlíky s borůvkami redakce pochopitelně přiloží.
Je to jedna z cest, po které dnes kráčí média. Rady, recepty a návody zabalené do emocí málo uvěřitelných, často banálních, ale o to patetičtěji vyprávěných příběhů. Pochopitelně, stále táhnou negativní zprávy. „If it bleeds, it leads“ („Když teče krev, tak to táhne“) je staré, ale platné heslo novinářských praktiků. Uhádli byste, který den měly letos zpravodajské servery největší návštěvnost? Bylo to 17. července, tedy když na Ukrajině bylo sestřeleno letadlo na lince MH17.
Média pracují s emocemi. To je hlavní způsob, jak se svým publikem pracují. Emoce jsou kódem komunikace. Co neprovázejí emoce, stéká po příjemcích informací jako kapky vody po naimpregnované látce. To až emoce naruší její strukturu a umožní, aby se informace dostala dovnitř. Do mozku, pod kůži, jak chcete. A zároveň emoce slouží tvůrcům obsahu, aby ho lépe prodávali. Jako propagandu (zrovna v příběhu vyšetřování sestřelení malajsijského letadla bychom našli mnoho příkladů) či jako nosič inzerce, to podle toho, kdo zrovna platí.
Všichni známe příběh takzvané podprahové reklamy, později zakázané, kterou jako první vyzkoušel marketingový expert James Vicary v roce 1957. Ten divákům v kině „nenaservíroval“ pouze samotný film, ale také dva vzkazy, které umístil na pouhé jedno okénko filmového pásu. To znamenalo, že běžným okem diváci tyto vzkazy nezaznamenali, ale jejich obsah se mohl „zapsat“ do jejich podvědomí. Ty vzkazy byly „Jezte popcorn!“ a „Pijte Coca-Colu!“ a studie uváděla, že se prodej těchto produktů v kině po představení zvýšil o 18,1, respektive 57,8 procenta.
Slavný experiment byl ve skutečnosti podvrh, mnoho dalších pokusů však ukázalo, že podprahové vnímání funguje. A podobné je to s emocemi. V červnu se ukázalo, že Facebook dělal „pokusy na lidech“, lépe řečeno že experimentoval s tím, jak zobrazovaný obsah ovlivňuje emoce uživatelů. Byl to experiment rozsáhlý, týkal se zhruba sedmi set tisíc lidí, a Facebook zkoumal, jak se změní jejich uživatelské chování, pokud budou na své „zdi“ číst primárně pozitivní, respektive negativní zprávy.
Facebook to nedělá jen tak. Už dnes má nad uživateli ohromnou moc. Nejenže zná naše názory, pocity i myšlenky, ale do velké míry může rozhodovat i o tom, s kým se stýkáme a jaké informace se dozvídáme. A chce zjevně víc, nejen nás poznat a označit jako vhodné oběti pro inzerenty („Tenhle chlápek vypadá, že by si mohl koupit to vaše sportovní auto!“), ale také přímo ovlivňovat a řídit naše preference. „Zmasírovat“ naše podvědomí tak, abychom si to auto nakonec rádi a dobrovolně koupili.
Média i samotné uživatele největší sociální sítě takové hokusy pokusy rozčilují. Copak má nějaký počítačový algoritmus právo rozhodovat, zda se mají cítit dobře, průměrně nebo mizerně? Na druhou stranu právě to dělají média den co den. Samozřejmě jsou výjimky, a když se zřítí letadlo plné lidí, nebo naopak Česko vyhraje důležitý sportovní zápas, je celkem jasné, jakou náladu asi budou čtenáři novin následující den mít.
Ale pak je spousta dní, asi většina, kdy záleží na nás v redakci, do jaké nálady své publikum uvrhneme. Jestli budeme akcentovat spíš pohromy, katastrofy a špatné zprávy (vždyť přece „if it bleeds, it leads“), anebo šťastné události, úspěchy a dobré příběhy. Rozhodujeme o emocích, které adresátům donesou naše informace. Tříbarevný laškovný titulek „Manžel spáchal sebevraždu, nikdy mu to neodpustím“, vytištěný vedle anonce na recepty na ovocné koláče, je trochu extrémní příklad. Ale co my víme, třeba začnou čtenářky nakupovat víc ovoce.



  Rozlučte se s penězi
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Punk a reggae v Babylonu
  Nalaďte si
 
  Jak se kupuje prales
  Téma