Číslo 40 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Otto Plachtem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Když nepomohou ani všichni blízcí

Přesně před šestasedmdesáti roky, v noci z 29. na 30. září 1938, byla v Mnichově uzavřena dohoda Německa, Itálie, Francie a Velké Britanie, zavazující Československo odstoupit pohraniční území s převahou německého obyvatelstva nacistickému Německu (a následně obdobné požadavky vzneslo jak Maďarsko, tak Polsko).

Film Všichni moji blízcí vychází ze skutečných událostí – opírá se o statečný čin anglického, v Praze pracujícího úředníka Nicholase Wintona, jenž v pohnutých pomnichovských měsících organizoval záchranné mise pro židovské děti, přesouvané do Anglie

Západní mocnosti obětovaly Československo, poslední výspu demokracie ve střední Evropě, své politice ústupků. Jediný Sovětský svaz – zajisté nikoli z čiré lidumilnosti – nabídl pomoc, i když není jasné, jak by proběhla: s předválečným Československem neměl ani metr společné hranice. Naproti tomu mocenským špičkám britským i francouzským se do války nechtělo, zvláště když některé konzervativní kruhy Hitlera více či méně obdivovaly a jeho třetí říši vnímaly jako hráz chránící před bolševismem. Vystřízlivění bylo kruté.
Česká televize přichystala k tomuto tragickému výročí jednak anglický dokument Mír podle mnichovské dohody (v úterý 30. září na ČT2), jednak hraný snímek Všichni moji blízcí (pondělí 29. září, ČT1, 22.10). Lze jen litovat, že opomenut zůstal normalizační velkofilm Dny zrady, byť ten zdůrazňuje smyšlenku, že na obranu republiky se postavili jen komunisté. Jistě by leckoho zajímala případná beseda přizvaných odborníků, co se tehdy vlastně dělo a jak to bylo vnímáno, jak se měnily pozdější výklady.
Podívejme se blíže na Všechny moje blízké: vycházejí ze skutečných událostí. Opírají se o statečný čin anglického, v Praze pracujícího úředníka Nicholase Wintona, jenž v pohnutých pomnichovských měsících a zejména během protektorátu organizoval záchranné mise pro židovské děti, přesouvané do Anglie. Poslední vlakový transport chystaný na 1. září 1939 již neodjel – vypukla válka...
Scenárista Jiří Hubač a debutující režisér Matej Mináč nabídli příběh, který se mimo jiné dotkl přežívajících iluzí, neboť židovské rodiny (veskrze ušlechtilé a souznějící s duchovními hodnotami české společnosti, jak dokládají zejména postavy Bartoškova houslisty a Abrhámova lékaře) se zdráhaly uvěřit, že by to Hitler s genocidními úmysly myslel vážně. Režisér se dívá s jistým nostalgizujícím okouzlením, zapojí židovské obřady, jakkoli spíše připomínají folklorní ozdůbky než hlouběji procítěnou syžetovou linii. Sáhne i k nečekaným významovým kontrastům – třeba když začnou židovská děcka s plným nasazením zpívat právě odposlechnutý nacistický pochod. Je přece tak melodický a chytlavý...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když nepomohou ani...
  Dívejte se      
 
  Kde žili zmizelí sousedé   
  Nalaďte si
 
  Zóna rozkoše, smíchu a radosti
  Téma