Číslo 40 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Otto Plachtem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Džungle je jako droga. Spousta lidí ji odmítne, ale když ji jednou přijmete, nemůžete ji už nikdy opustit. Žádné jiné kulturní nebo civilizační svody nemůžou ten magnetismus překonat.“Otto Placht, malíř

Na začátku devadesátých let jste platil za jednoho z nejslibnějších českých malířů nastupující generace. Ale pak jste z české scény zmizel. Proč?

Sám před sebou jsem nezmizel! Jen jsem se chtěl vymanit z uměleckého establishmentu, který se po revoluci začal prosazovat místo toho komunistického. Moje generace začínala malbou osvobozenou od všech pravidel a technologií, jako protest vůči etablovanému umění. Ale po roce 1989 přišla nová ideologie, která začala lidem implantovat do hlav nové myšlení, nové ideje… Připadalo mi to jako absurdní stádnost a říkal jsem si, že se tomu světu musím nějak vzdálit. Současně jsem si pokračoval ve svých realizacích, pořád jsem hledal něco, co by tu počáteční jiskru mohlo rozfoukat na plamen.

A kdy k tomu došlo?

Nejdřív jsem na čas úplně přestal malovat a začal jsem vytvářet jakousi historizující anatomickou konstrukci, něco mezi golemem, astrolábem a alchymistickou skicou. Sbíral jsem staré krámy vyhozené z pražských baráků a z odpadu jsem se snažil zkonstruovat nového člověka. Cítil jsem se jako stvořitel. Celý projekt jsem nazval Chaos a vystavil v Galerii U Řečických. Tu výstavu viděl jistý americký profesor, kterému to připadalo jako obrovská rudolfínská exotika, a zařídil mi výstavu v Miami. A tam jsem potkal šamana Pabla Amaringa.

Co rozhodlo, že jste se odhodlal k přelomovému rozhodnutí a vypravil se za ním do amazonské džungle?

Nevnímal jsem to jako nějaký přelom, odjel jsem do Peru úplně přirozeně, bylo to kontinuální pokračování mého výtvarného hledání. Nicméně jiná realita džungle mě přitáhla, vycítil jsem, že ten můj model astrolábu se stal jen jakýmsi záznamem mé umělecké historie, něčím, co dovršilo můj osobní historický cyklus. Původně jsem se domníval, že Amazonie mi poskytne šém, který můj projekt astronomického přístroje rozpohybuje. Jenže já najednou vstoupil do světa, kde běžné zákonitosti vůbec neplatí.

Kdo vlastně byl Pablo Amaringo?

Amazonský šaman a originální malíř, který pracoval pod vlivem posvátného nápoje ayahuasky. Na předměstí Pucallpy, hlavního města peruánského departementu Ucayali, vybudoval školu, kde učil nejchudší děti malovat prales, tedy prales podle Pabla Amaringa – protože současné generace už prales neznají.

Jak to, neznají?

Protože sto kilometrů kolem dokola je místo pralesu poušť, vlastně spíš spoušť… Džungli stále ve větší míře zaplavuje beton a čínský brak, který dělá z celé oblasti odpadkový koš.

To je pro člověka, který přijede s romantickou představou pralesa, asi velká rána, ne?

Do Peru člověk nesmí jet s vůbec žádným očekáváním. Člověk má spoustu představ, ale ono je to většinou úplně jinak. Takže žádný moudrý šaman v sutaně, který chodí pralesem a objevuje léčivé rostliny, ale chýše v bahně na předměstí a v ní chlápek, který se původně živil paděláním peněz a byl na útěku. Jenže nakonec se stal váženým profesorem malířství.

Škola, kterou založil Pablo Amaringo, už neexistuje. Proč?

Fungovala, dokud byl zdravý. Ale jakmile se jeho osoba začala ze školy vytrácet, nastaly problémy. A po jeho smrti se všechno rozkradlo. Je to škoda, Amaringo měl spoustu žáků, z nichž jsou dnes čtyřicátníci, a někteří se dokázali prosadit, odešli do Severní Ameriky a jejich obrazy se dobře prodávají. Malovali džungli jako holografickou realitu, jako kdybyste Théodoru Rousseauovi z barbizonské školy dali trochu LSD…

Svedl byste džungli takhle „obkreslit“?

Kdepak, to je až příliš dokonalá iluminace, včetně všech naivistických tropických atributů, laňky, jaguára, opice… Ekosystém vtěsnaný do jednoho akvarelu.

Přesto jste vnímán jako malíř amazonského pralesa. Co jste v něm objevil?

Magickou sílu. Energii, jejímž prostřednictvím člověk vstupuje do mýtu Amazonie. To byl pro mě euforický způsob inspirace. Džungle je jako droga. Spousta lidí ji odmítne, ale když ji jednou přijmete, nemůžete ji už nikdy opustit. Žádné jiné kulturní nebo civilizační svody nemůžou ten magnetismus překonat.

„Chtěl bych, aby chystaná vídeňská výstava vyzněla trochu jako apel, že pokud se něco nezmění, velká část Amazonie možná za chvilku nebude existovat,. Možná zkáza amazonského pralesa je daleko katastrofičtější, než si tady v Evropě vůbec umíme představit…“

Vzpomenete si na svou první noc v džungli?

První noc je sama o sobě vizionářským zážitkem. Prales je v noci mnohem obyvatelnější, než ve dne. Ve dne vládne husté, neproniknutelné vedro, člověk je tím horkem vyčerpán. Pak žár pomine, komáři odletí a zavládne noc – a ta je v džungli posvátná. Všechno jako by zestříbří, obživne duchovními esencemi. A je jedno, jestli to zažíváte za střízliva, nebo ve změněném stavu vědomí.

Jak se dá v tom vedru malovat?

Pracovat se dá jen po ránu nebo v noci. V džungli každý vstává v pět, aby něco do těch desíti, jedenácti udělal. Mezi jedenáctou a čtvrtou odpoledne už nemá cenu chodit na slunce, je v nadhlavníku a prokazatelně škodí. Po šesté večer už je líp, ale člověk už nemá ten drive, vedro vás za celý den úplně vyčerpá.

V katalogu vaší pražské výstavy stojí, že jste na svých nových obrazech pracoval výhradně od čtyř do šesti ráno. Proč?

Protože v tu dobu je největší vlhkost vzduchu a nejpomaleji schnou barvy. A já hodně pracoval s akrylátem, škrabal jsem jako děti do černého povrchu linky. Když jsem to měl v klidu vyškrabat, muselo být plátno pořád vlhké. Pracoval jsem na břehu jezera a každé ráno čekal, až slunce v těch šest hodin zaplaví horizont druhého břehu a usuší poslední vrstvy barvy. Byl to takový rituál propojující mě s duchem džungle.

Co děláte, když v džungli prší?

To je taky ideální doba na práci. Déšť kolem vás udělá takovou záclonu a přináší duchovní energie, které vlhko ještě zintenzivňuje. Taky se za deště hodně krade. Všude po střechách to šustí a nic není pořádně slyšet. Zavládne klid. Amazoňan, když začne pršet, tak zaleze do chaty a rozmnoží se. Takže se celá vesnice válí v moskytiéře a já si v klidu maluju...

Netajíte se obdivem k vínu mrtvých, jak bývá nazýván nápoj z liány ayahuasca umožňující dosáhnout stavů rozšířeného vědomí. Co ayahuasca s člověkem udělá?

Napojí vás na tajná učení všech věků, pochopíte spoustu vazeb v kulturních dějinách lidstva, podobně jako se to může stát u lysohlávek, meskalinu, San Pedra… Ayahuasca je manifestací ducha Amazonie. Skrz ni se zjevují člověku všechny možné síly, které se dají používat k čarování a hlavně k léčení. Pro všechny šamany je totiž ayahuasca medicínou. Věří, že očišťuje a iniciuje regenerační procesy v těle člověka. Správně se ayahuasca vaří s listy čakruny. Když pijete jen tu ayahuasku, ovlivní vás to jen fyzicky. Ale vizualita, zářivost a nebeská barevnost přichází až s molekulou duše, jak se říká dimethyltryptaminu, alkaloidu přítomnému v čakruně.

Říká se, že energie ayahuasky není přenositelná. Jak tomu rozumět?

Ayahuasca prostupuje kolektivním povědomím Amazonie, šamani se na sebe jejím prostřednictvím telepaticky napojují. Ta látka má tradiční kulturní podstatu, o kterou je člověk připraven, když ji používá jinde, než v pralese. Dneska je ayahuasca strašně populární, každý si ji vozí domů, stojí čím dál víc peněz. Málokdo z turistů si ale uvědomuje, že může být i nebezpečná. Spouští psychologické procesy, které mohou být až satanského rázu. Rozumějte, já nevěřím na satanismus, ale jsou lidi, kteří na něj věří. A když si dají ayahuasku, začnou šílet tímto směrem. Spousta evangelíků ostatně ayahuasku za satanskou drogu považuje, jejím duchem je kosmický had. A had je v západní kultuře jedním z nejhorších symbolů.

Když dnes mluvíte se spolužáky z AVU, jak váš dobrodružný způsob života a tvorby vnímají?

Myslím, že mi nezávidí, že vidí i ta negativa. Hodně spolužáků jsem zval do Peru, přijel tam třeba Tomáš Císařovský a na základě inspirace džunglí namaloval nádherné obrazy. Franta Skála zas v Peru vytvořil řadu cestovních deníků, vystavovali jsme je v Limě na výstavě Maestros del Arte Checo, tuším v roce 2007. Ostatní kolegové ale nechtějí jet, protože mají pocit, že by si zadali. Problém západního moderního umění je honba za osobitostí, originalitou. Ale podnět lze ztvárnit nekonečným množstvím způsobů. Jsou tisíce originálních cest.

Vyčítají vám kolegové z Česka ten silný příběh, díky kterému se asi do médií dostáváte snáz než druzí?

Někteří kamarádi v legraci říkají, že jsem si z Peru udělal živnost. Ale já tam jel za inspirací, živnost byla pro mě sekundární věc. Nejsem obchodně založený člověk, ale přežít musím. Když nechci chodit do zaměstnání, musím prodávat. A příběh těch obrazů samozřejmě při prodeji pomáhá. Díky tomu jsem mohl dvacet let jezdit dvakrát ročně na tři měsíce do Peru a pracovat. Na druhou stranu jsem měl v Praze zajištěné zázemí v restituovaném baráku, kde žije moje máma, brácha a děti. To, co jsem dostal za obrazy, jsem si tedy mohl dovolit utratit.

Vaše první žena pochází z Peru a v Praze zůstala natrvalo. Jste ale rozvedení a v Peru už máte druhou ženu. Nepřišel čas uspořádat si svůj život a vztahy?

Ale já přece nežiju v žádném mnohoženství. S první ženou, indiánkou z kmene Shipibo, jsem se rozvedl, a teď mám druhou ženu, mesticu z Amazonie. S první mám tři děti, s druhou mám jedno dítě. Živím tedy ženu a děti v Peru i v Praze. Trošku se v tom motám, ale snažím se, aby moje děti nepřišly k velké újmě. Mám pocit, že bych měl zůstat delší dobu tady, nebo v Peru. Nemůžu neustále jezdit tam a zase zpátky, totálně mě to vyčerpává. A džungle není levná…

Milan Šefl, publicista

Foto Tomáš Vodňanský

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 22. 9-



  Když nepomohou ani...
  Dívejte se      
 
  Kde žili zmizelí sousedé   
  Nalaďte si
 
  Zóna rozkoše, smíchu a radosti
  Téma