Číslo 40 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Otto Plachtem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

S Miroslavem Zikmundem napříč 20. stoletím

Dokumentarista Petr Horký moderoval pořady na Radiožurnálu i v ČT, vymyslel a zorganizoval spoustu projektů a expedic; vyjel s Miroslavem Zikmundem na Srí Lanku, dorazil na Severní pól, natáčel na Maledivách, účastnil se expedice do pouště Gobi po stopách červa-zabijáka, přivezl do Česka pozůstalost filmaře a muzikanta Eduarda Ingriše. Do kin právě přichází jeho dokument Století Miroslava Zikmunda.

Začněme Eduardem Ingrišem, o němž a o cestě za jeho pozůstalostí jste natočil film Ingriš! Eduard Ingriš. Jak vás to téma potkalo?

Když jsme točili seriál s Thorem Heyerdahlem, můj parťák Mirek Náplava zjistil, že po stopách někdejší Heyerdahlovy expedice Kon-tiki se vydal i Čech Eduard Ingriš. Když jsem se na to  Heyerdahla zeptal, rozzářil se a dlouho o Ingrišovi nadšeně mluvil, jaký to byl skvělý chlap. Opravdu byl! Pak jsme se přes Miroslava Zikmunda dověděli, že v Kalifornii žije vdova po Ingrišovi, která si neví rady s manželovou pozůstalostí. Tak jsme tam na vlastní náklady jeli. A tehdejší ministr kultury Pavel Dostál pak zaplatil kontejner, v němž se pozůstalost přivezla do Česka.Teď je v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně. Mohla by z ní vzniknout i samostatná expozice.

Příběh Miroslava Zikmunda dokládá, co vše může člověk za jeden život stihnout3

S Miroslavem Zikmundem se znáte dlouho, vydali jste spolu i knížku Sloni žijí do sta let. Bylo těžké se k němu dostat?

V roce 1996 jsme si s Mirkem Náplavou řekli, že bychom se měli seznámit s pány Hanzelkou a Zikmundem a vymyslet nějaký projekt. O rok později totiž měli oba cestovatelé padesáté výročí  startu své první expedice. Chtěli jsme uspořádat festival. Přijeli jsme do Zlína svůj nápad vysvětlit a Karel Pavlištík, který v Muzeu jihovýchodní Moravy vytvořil expozici H+Z, se zeptal: „A kdo to zaplatí?“ Řekli jsme, že my. „Tak to je jiná,“ řekl pan doktor a vzal nás k Miroslavu Zikmundovi, který to probral i s Jiřím Hanzelkou. A oba souhlasili, že prý v nás cítí podobně nadšené blázny, jako kdysi byli oni. Pak jsme ještě se Zikmundem vyrazili na výpravu na Maledivy a Srí Lanku.

Při práci na filmu jste poznali osobnosti Hanzelky a Zikmunda zblízka. Jací byli?

Když se řekne Zikmund a Hanzelka, napadnou mě hlavně tyto vlastnosti: Přímočarost, otevřenost, optimismus, pracovitost, důslednost. Odvaha kousnout do kyselého jablka, vyhrotit problém a vyřešit ho. Také pečlivost a systematičnost. A obrovské zaujetí pro vlastní dílo, kterému obětovali všechno – volný čas, soukromí, rodinu. Jejich posedlost byla vždy absolutní. Ostatně, může vůbec vzniknout velké dílo bez absolutní posedlosti?

Petr Horký objel půl planety a skoro z každé cesty vytěžil film nebo knížku

Oba cestovatelé nemohli skončit jinak, než v opozici vůči komunistickému systému...

Kdyby nenastal únor 1948, oba by asi byli veleúspěšní podnikatelé, kteří by možná měli velkou firmu zahraničního obchodu, a až sekundárně by vznikaly jejich cestopisy a filmy. A kdyby nebylo v roce 1968 sovětské okupace, jejich popularita by rostla pořád dál.

Říkáte, že jste natáčeli konfrontačním způsobem. Co to je?

Profesionálního a zkušeného protagonistu, jako je Miroslav Zikmund, potřebujete zastihnout i nepřipraveného, překvapeného, zaskočeného, pokud chcete vylíčit, jaký opravdu je. Musíte ho někdy přinutit improvizovat, spontánně reagovat na situaci, na kterou se nemůže připravit a která slibuje, že bude zajímavá a autentická. Takže jsme vytvářeli situace, o kterých Miroslav Zikmund předem nevěděl, a konfrontovali ho s nimi.

Dařilo se?

Většinou ano, někdy ne. Třeba jsme měli nachystáno, že ho přivedeme na místo jejich prvního startu přesně na den a hodinu 65 let od odjezdu – bylo to v neděli 22. dubna v Opletalově ulici. Říkali jsme si, co to s ním udělá?! A on nic; kamery v pohotovosti, ale s ním to nehnulo. Až později odpoledne byl zaskočen a dojat, když se tam kvůli němu sešla spousta lidí, které jsme pozvali přes Facebook…

Stříbrná Tatra 87 s pasažéry Hanzelkou a Zikmundem vyjela na svou první cestu před více než pětašedesáti lety

Je v povědomí mladší a mladé generace pojem „Hanzelka a Zikmund“ živý?

Mnohem méně, než bych čekal. Zásadně se dá říct, že pro mladé lidi kolem dvaceti let je všechno, co se stalo před jejich narozením, minulost; splývá jim to dohromady, ať je to Bílá hora nebo srpen 1968. A právě proto mi připadá, že Miroslav Zikmund je v dnešní době mnohem zajímavější jako příběh člověka než jako zpráva o cestách. Příběh o tom, co člověk může za jeden život stihnout. Je až neuvěřitelné sledovat, jak jeden obyčejný mladík vyroste, stane se z něj legendární cestovatel, pak zakázaný člověk, který nesmí vůbec fungovat; jak zažívá úspěchy i krachy. Ten lidský příběh je klenba filmu. Proto je v titulku Zikmundovo jméno; není to zdaleka film o cestování, ale o něm.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Bioscop



  Když nepomohou ani...
  Dívejte se      
 
  Kde žili zmizelí sousedé   
  Nalaďte si
 
  Zóna rozkoše, smíchu a radosti
  Téma