Číslo 40 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s malířem.
Otto Plachtem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Pocitová zpráva o jednom potlachu

Že je tramping původním, tedy autochtonním, ryze českým fenoménem, jako je jím třeba houbaření, a nadto výjimečným jevem sociokulturním, a že by měly některé z jeho hmotných památek požívat památkové ochrany, to se delší dobu jaksi tuší a v posledním desetiletí to tušení vyústilo v teoretické i praktické výstupy. Mladí badatelé z oboru historických, ale i tzv. příčných věd zkoumají tento fenomén s cíleností natolik vášnivou, až může našinec ve vyšším středním věku podlehnout vábivé představě, že právě některé z aktivit jeho generace (o těch starších ani nemluvě) jsou oněm mlaďochům příkladem nekodifikovaného, leč bytostného umění žít. Staroslavné Národní muzeum prý dokonce tramping zahrnulo do svých badatelských programů, a jak by ne, když z lecjaké osadní kroniky, zvadla, domovenky či propocené usárny se průběhem času logicky stala antikvita a ze srubu či totemu kulturní památka, a to i z pohledu výtvarně kritického.  Co se mne týče, jsem od mládí trampem jaksi paralelním, sdílel jsem s těmi pravověrnými vlastně jen romantiku lesa, spaní pod širákem (byť bez širáku), improvizovaných ohníčků a putování přírodou bez ohledu na denní či roční dobu, částečně pak též způsob odění a některé z nutných „zálesáckých“ propriet. Společným jmenovatelem mezi trampy a mnou byly tak nejspíše lustrace příslušníků Veřejné bezpečnosti, pro niž jsem se zřejmě stal představitelem zvláštní sorty „divokého trampa – samotáře“. Leč díky onomu průběžnému tuláctví jsem se s oněmi opravdovými trampy setkával, pobýval, a tu i onde popíjel. Leč zpátky k onomu fenoménu: když něco dlouho a jaksi nevyužitě „visí ve vzduchu“, chytí se toho i televizní dokumentaristé a já se ohledně jednoho takového dokumentárního cyklu v přeneseném smyslu i doslova „svezl s sebou“.
Byla to podivuhodná, pitoreskní  kavalkáda: Cestami necestami české krajiny se v průběhu několika týdnů kolébávala kolona „fotogenických“ amerických jeepů a zářivě bílých televizních dodávek coby plechových konzerv, obsahujících kypivě živoucí obsah zvláštních bytostí v maskáčích či battledressech, s khaki ahojkami a stetsony s liščím ohonem, v jejichž nákladovém prostoru se spolu s filmařským nádobíčkem vezly i usárny, ovázané bíle puntíkatými červenými šátky, moly ožraná prvoválečná telata, spolu s odřenými kytarami, bendžy a mandolínami… Více než sedmdesátiletí trampští bardi mládli před očima o celé půlstoletí, těšíce se na návštěvu míst, k nimž už je jejich kanady možná nedonesou, neboť zámyslem filmařů bylo nechat je pobýt, vyprávět, hrát a zpívat na místě prapůvodních kempů a osad... Leckteří z nich byli dokonce kdysi členy slavné Dvojky, legendárního Foglarova oddílu a u táboráku pak vzpomínali na svého Jestřába s tak nevývratnou láskou, že jsem spolu s oněmi mladými historiky prociťoval očistný odliv intelektuálských sofismat, postmoderních a surrealistických nánosů vědomí, jakkoli i zde mohlo být povrchně kritickým pohledem to či ono nazřeno coby paradoxní, bizarně eklektické či dokonce snové.
Ti dávní foglarovci se pak před nelítostnou kamerou přiznávali k zásadním pokleskům svého života: kouřili prý a pili alkohol, ale jen tak, aby se to Jestřáb nedozvěděl. Leč peklo civilizovanosti usilovalo jen o jejich tělesnou schránku. Duše se vzpínala k onačejším ideálům: Nelhat. Chránit přírodu, neubližovat jejím stvořením. A vůbec se zastávat slabších. Zásadami vzdorovat zlému… Promítal jsem si jejich slova do axiomů morálních a etických a můj osobní slovník cizích slov se v ten ráz stával nepotřebným. Žádaná zde byla jakási čest, ctnost, cudnost, dobré mravy…  Skoro vše, co se dnes neříká. Ale kdože to naopak řekl, že opravdový básník by měl být alespoň trošičku hloupý? Něco podobného asi platí i o trampech, promiňte, kamarádi. Sám dobře vím, že za romantický vznět aby se dnes jeden styděl. Já se nestydím, na potkání dodnes vykládám, kdeže jsem v přírodě přespal a co pozoruhodného, třebas lyrického přitom zažil. Jeden z pražských intelektuálních kulturtrégrů mne proto dokonce kdysi obdařil náležitou, parodicky míněnou přezdívkou. Nestydím se ani za ni. Dovolí-li redakce Týdeníku Rozhlas, podepíši jí výjimečně i tento svůj text…

Jaroslav „Vatra“ Vanča



  Když nepomohou ani...
  Dívejte se      
 
  Kde žili zmizelí sousedé   
  Nalaďte si
 
  Zóna rozkoše, smíchu a radosti
  Téma