Číslo 41 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dokumentaristou.
Miroslavem Jankem.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mezi jakým národem jsem teď?

Mnozí z českých vojáků, kteří narukovali do císařské armády, před vypuknutím pvní světové války neopustili rodný kraj. Rozkazy generálů je však záhy odvelely do vzdálených končin a muži přicházeli do styku s cizími zvyky, jídly i způsoby hospodaření. Tyto zkušenosti stály řadě z nich za zaznamenání a z jejich zkušeností čerpá šestý díl vltavského cyklu Polní pošta (sobota 11. října).

Mnozí z vojáků, kteří se ocitli na frontě, neopustili do vypuknutí první světové války svůj rodný kraj. O to větší kulturní překvapení daleko od domova zažívali. Rakouský voják se fotografuje s ruskými zajatci.

Čím dále od domova, tím větší kulturní šok vojáci zažívali. Rozdíly ale existovaly i uvnitř samotné habsburské monarchie, jak si na podzim roku 1914 poznamenal cestou na východní frontu náchodský rodák Bohumil Španiel. „Následující den jeli jsme chudým Slovenskem. Jaký to byl rozdíl proti Moravě, samý kámen a skály, ani lesy zde nebylo vidět, pouze zakrslé stromky, obydlí Slováků zpustlé, všude byla viděti chudoba, děti bosé, vůbec nebylo tam viděti někoho obutého. Když vlak někde zastavil, přibíhaly děti z vesnice, klekaly vedle trati se sepjatýma rukama a ukazovaly směrem k Haliči. Chtěly nám tím označiti, že se budou za nás modliti, podělovali jsme je penězi a čokoládou.“
Nad civilizační úrovní místního obyvatelstva se pozastavovali zejména zajatci v Rusku. Budoucí legionář František Matula padl do ruského zajetí koncem roku 1914. V lednu 1915 si ve vesnici Voskrysenka zapsal do deníku: „Mezi jakým národem jsem teď? Jsou to zde lidé vůbec bez citu, bez charakteru, neznají ani číst, ani psát, jen tak některý, zato na popa zde drží. Jsou pořád plní křížků. Když někdo přijde do domu cizí, hned dělají samé křížky, to jich tolik nadělají, že to mnohokráte jsem nemohl ani sčítati. Jiného zde neznají, národ ubohý.“
Podobný postřeh učinil i pekař Viktor Rychetský z východočeských Černožic. Ten se do zajetí dostal už počátkem září 1914 a během následujících pěti let prošel celým Ruskem. „Psát a číst umí málokdo, buď farář, mají-li ho, nebo kupec a potom obecní písař. Starosta psát neumí, ten dá na dobrozdání jenom obecní razítko a tři křížky. Ostatní vykoná obecní písař. Do školy posílali děti, jen kdo chtěl. Psát neuměli, čísti také ne a velice se divili, když jsem jim řekl, že u nás umí číst a psát každý.“
Kromě vzpomínek na stravovací a hygienické návyky v sibiřských domácnostech zaznějí v pořadu i názory českých vojáků na stav mravů v Itálii a úroveň školství ve Francii, postřehy ze Srbska i záznamy obyčejů muslimského obyvatelstva Bosny. Chybět nebude ani líčení špatné pověsti maďarských vojáků a neoblíbených Poláků a dojmy legionářů z prvního setkání s Číňany a Japonci na Dálném východě.

Pavla Horáková, spoluautorka cyklu



  Srnky a letadla
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Ateista Buňuel se nebál...   
  Dívejte se
 
  Mezi dokumentem a mýtem
  Navštivte