|
Klasika s noblesou i nové horizonty
Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstupuje do své 88.
koncertní sezony s programem, jenž chce nejen pohladit po
duši své letité příznivce, kteří s neobyčejnou věrností
navštěvují koncerty v pražském Rudolfinu. Připravena je i
zásadní novinka: nová koncertní řada v Obecním domě se
chystá oslovit jak stálé abonenty, tak zájemce o jednotlivé
koncerty. Do nové sezony rozhlasoví symfonici vstoupí v
pondělí 6. října.
Hlavní koncertní řada v pražském Rudolfinu zůstává věrná
letitým tradicím a přináší návštěvníkům koncertů díla
světového symfonického repertoáru v podání osobností, které
jsme zvyklí pravidelně vídávat na koncertních pódiích. Ne
nadarmo tato řada dostala název Klasika s noblesou.
Šest večerů s hudebními láskami
Samotný zahajovací koncert 6. října ve Dvořákově síni
Rudolfina programově reflektuje letošní výročí Richarda
Strausse. Proběhne na něm také křest nového CD, které
rozhlasoví symfonici natočili pod vedením šéfdirigenta
Ondreje Lenárda ve svém staronovém domově – rozhlasovém
Studiu A na Vinohradské 12.
Koncert navíc bude příležitostí připomenout si, že nejmladší
ze sólistů SOČRu Jan Mráček zvítězil v jedné z
nejvýznamnějších světových houslových soutěží, která nese
jméno houslového virtuosa Fritze Kreislera a konala se v
polovině září ve Vídni. Jde o velký úspěch, který nalezne
mezi českými interprety jen nemnoho srovnání. Český rozhlas
nabídl Janu Mráčkovi příležitost ke stálé spolupráci ještě v
době, kdy neměl tento pomyslný vavřín ve svém držení, ale
jeho hra byla již tak imponující, že se jeho skvělá
budoucnost dala předvídat. Bylo jen otázkou času, kdy se
Mráčkovi podaří vyniknout v nejvýznamnějším světovém
kontextu.
Koncertní řada v Rudolfinu pak opětovně představí ty
dirigenty, kteří s orchestrem spolupracují mnoho let.
Šéfdirigent Ondrej Lenárd bude řídit šest koncertů, na nichž
zazní díla autorů, která jsou jeho srdci nejbližší. Vždyť
skladby Antonína Dvořáka, Petra Iljiče Čajkovského, Gustava
Mahlera či Johannesa Brahmse patří k jeho celoživotním
hudebním láskám a nelze si představit jiné završení
Lenárdova čtyřletého působení v čele SOČRu než právě v
symbióze s těmito autory. Těmi, kteří Lenárda na pódiu při
tomto hudební exkurzu v roli sólistů doprovodí, jsou
houslisté Ivan Ženatý, Michael Barenboim (jde o syna jednoho
z nejslavnějších světových dirigentů), Roman Patočka či
klavírista Hugues Leclere. I autor těchto řádků bude mít
čest provést pod taktovkou Ondreje Lenárda Brahmsův 2.
klavírní koncert.
Klasika s noblesou nabídne dále vystoupení vítězky soutěže
Pražského jara v oboru lesní roh Kateřiny Javůrkové,
klavíristy Ivo Kahánka, harfistky Berlínských filharmoniků
Marie-Pierre Langlamet anebo violoncellisty Michala Kaňky.
Pod taktovkami Vladimíra Válka, Petra Altrichtera a Libora
Peška přednesou vrcholná díla světové hudební literatury.
Nové tváře i houslová smršť
Novinková koncertní řada s názvem Nové horizonty (více v
rozhovoru s Tomášem Braunerem v TR 40/2014) našla zázemí ve
Smetanově síni Obecního domu. Chce oslovit ty posluchače,
kteří vyhledávají stylovou rozmanitost, nové, třeba i méně
známé tváře interpretačního umění anebo osobnosti z jiných
kulturních kontextů, než na jaké jsou návštěvníci zvyklí z
obvyklé koncertní produkce orchestrálních těles.
Zároveň se snaží oslovit ty, kteří nejsou stabilními
návštěvníky koncertních sálů. Ty, co tuší, že symfonická
hudba dokáže obohatit lidské nitro, avšak kvůli dosavadní
absenci posluchačské zkušenosti, někdy možná z obavy z
přílišné formálnosti nenacházejí zatím pravidelně cestu na
koncerty, v jejichž středu stojí symfonický orchestr.
Dramaturgie Nových horizontů se snaží nalézt styčné body pro
ty, kteří touží prožít mimořádný večer ve společnosti hudby
prostřednictvím osobnostních, programových i žánrových
spojení, která nejsou zrovna obvyklá.
Zahajovací večer cyklu Nové horizonty má datum 13. října a
je věnován spojení symfonického orchestru a jazzového big
bandu v dílech autorů, které na straně jedné můžeme
považovat za „klasiky“, přesto jejich hudební jazyk nese
znaky neobyčejně pestré hudební mluvy. Určitě mezi takové
řadíme Bernsteina, Joliveta i Gershwina. Tento krok však
provokuje také tvorbu mladých autorů, jako je Jan Kučera.
Zazní i „vážná kompozice“ autora, kterého má širší veřejnost
spojeného s tvorbou jiného ražení – muzikanta a herce
Ondřeje Brouska.
Spojení kytaristy Michala Pavlíčka se Symfonickým orchestrem
Českého rozhlasu není úplnou novinkou, nicméně na jednom z
dalších koncertů rozhlasových symfoniků v Obecním domě se
odehraje na půdorysu tvůrčího rozjímání na bachovském
půdorysu. Připravena jsou dále vystoupení skvělých mladých
houslistů, jejichž mentorem se stal fenomém české houslové
školy Václav Hudeček. Vedle Jana Mráčka se představí
koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček a laureát
mezinárodních soutěží Petr Matěják. Jejich koncert se stane
pravou „houslovou smrští“.
V srdci a mysli
Úplnou novinkou pak je, že večery Nových horizontů provedou
moderátoři Lucie Výborná a Jan Pokorný. Právě tyto výrazné
osobnosti Českého rozhlasu reprezentují ty, které rozhlasoví
symfonici chtějí oslovit a přilákat do koncertního sálu.
Nečekejme od nich poučení o datu narození Ludwiga van
Beethovena, považujme je za průvodce na společné cestě za
objevováním krás hudby, jež se natrvalo usadí v našich
srdcích i myslích.
Symfonický orchestr Českého rozhlasu v nové sezoně přichází
s takovou nabídkou, ve které si posluchač nalezne to své, ať
už ctí klasické hodnoty, nebo je příznivcem méně formálních
přístupů k hudbě jako takové. Máme trému stejně jako ti,
kteří před posluchači vystoupí na pódium koncertních síní.
Jan Simon, ředitel Centra uměleckých těles, soutěží a
přehlídek ČRo
Foto Tomáš Vodňanský, Bushmills a archiv |