Číslo 44 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelem.
Lukášem Hurníkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Všední vyprávění o jednom milostném trojúhelníku

Kinematografii mezinárodně nejznámější si ze všech zemí bývalého sovětského bloku vybudovalo Rumunsko – alespoň co se týká festivalového uvádění, divácký zájem je samozřejmě slabší. Avšak průhledy do reálií současných i bývalých si bezesporu zaslouží vysoké uznání už jen pro přesvědčivost i otevřenost. Mezi taková díla patří rovněž snímek Radu Munteana Úterý po Vánocích, nyní 1. listopadu ve 22.40 na ČTart.

Režisér dovedně nakládá s pozvolna plynoucími záběry, kdy se jednotliví aktéři, vesměs dobře situovaní a vzdělaní, pokoušejí spory řešit bez emocí a pomstychtivosti.

Muntean nachystal vnějškově nenápadné, na ustavičně plynoucích dialozích založené vyprávění, natáčené v poetice nehybných, do detailů nebo polocelků rámovaných záběrů. Příběh se odehrává v několika uzavřených, pečlivě aranžovaných prostorách (bytových, automobilových, vyskytne se též nakupování v obchodním domě) – a s mimořádnou věrohodností líčí dilemata ženatého Paula, jenž se stále hlouběji propadá do nemanželského poměru, aby posléze řešil vztah k vlastní rodině.
Muntean se záměrně přidržuje veskrze banálního dění, vyhýbá se vyostřeným zápletkám. Zachycuje všední – a navenek jakoby pohodové – chvíle, ať již je Paul (Mimi Branescu) prožívá ve společnosti milenky Raluci (Maria Popistasuová) nebo po boku milující manželky Adriany (Mirela Oprisorová) a jejich malé dcerky. Režisér dovedně nakládá s pozvolna plynoucími záběry, kdy se jednotliví aktéři, vesměs dobře situovaní a vzdělaní, pokoušejí spory řešit bez emocí a pomstychtivosti.
Film se přitom vyhýbá přímočarému vynášení hodnotících znamének, zejména se chrání jakkoli Paula odsuzovat, ani z manželky nečiní oběť. Jednotlivé události nahlíží věcně a bez stranícího zaujetí, bez moralizování. Mimořádnou přesvědčivost předkládanému příběhu zjednávají nejen věrohodně napsané dialogy, ale především bezprostřední herecké zvládnutí. Dlouhé, střihem netříštěné výjevy hercům dovolily, aby rozvinuli do nejmenších podrobností každý pohled, každý úsměv, tón hlasu, gesto ruky, aby naznačili pochyby svých postav.
Režisér naplňuje roli vnějšího pozorovatele, který „jen“ zachycuje střípky sledovaného dění. A spontaneita vskutku fascinuje: jistě si každý vybaví ty rušivé okamžiky v amerických filmech, kdy ženy zůstávají i po milostném aktu cudně přikryty, aby jim nebyl vidět ani kousek ňader. Nic takového zde nenalezneme. Muntean, aniž by zdůrazňoval erotické aspekty (kupříkladu se vyhýbá zobrazení sexu, i úvodní škádlivý Paulův dialog s milenkou se odehrává po souloži), nechává své upovídané hrdiny povalovat se na posteli neoblečené, aniž by svou nahotu jakkoli řešili.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Iluze a principy
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  Jindřich Štreit na druhý pokus
  Nalaďte si
 
  Ztráty a nálezy Jiřího Koláře   
  Navštivte