|
Lukáš
Hurník, skladatel a šéfredaktor stanice Vltava
Květnová změna schématu byla dávána do souvislosti s
jedním rozhlasovým výročím, které by jinak patrně zůstalo
nepovšimnuto. Před padesáti lety začala v Českém rozhlase
vysílat samostatná „kulturní“ stanice...
Ano, a zdá se mi úžasné, že v Českém rozhlase už padesát let
existuje kulturní program kombinující slovesné pořady,
uměleckou hudbu a kulturní publicistiku. Že tu stále může
existovat ta „velká syntéza“ různých kulturních oblastí.
Možná by bylo pragmatičtější udělat jednu stanici na hudbu,
druhou na umělecké slovo. Ale ten náš model rozšiřuje
posluchačovy obzory, nabízí podněty odjinud, propojuje
publika, vychovává k toleranci. Vltava tak hraje i etickou
roli, nebo se o to alespoň snaží.
Je vskutku neobvyklé, že kulturní a umělecké rozhlasové
stanici v době, která kulturnosti moc nepřeje, přibývají
posluchači. V posledním měření dokonce poslechovost dosáhla
pětiletého rekordu. Čemu to přičítáte?
Z matematiky jsem skoro propadal, když si chci zapamatovat
telefonní číslo, musím si ho převést na noty. Čísla jsou pro
mě trochu tajemný fenomén a připadá mi, že si žijí vlastním
životem. Myslím, že je důležité, že jsme ve výzkumech
překročili psychologickou hranici 200 000 posluchačů týdně.
Ale jestli jich je „fyzicky“ opravdu tolik, to si netroufám
říci. Pravda, ať přijdu kamkoli, všichni poslouchají Vltavu
a D-dur. Doktoři, učitelé, programátoři, vědci, vzdělaní
lidé a jejich manželky v domácnosti… Jenomže ono to bude asi
v tom, že se pohybuji hlavně mezi nimi a hodně času pobývám
v Rudolfinu a Obecním domě. Na stadionu mezi fotbalisty bych
asi dostal jiný obraz.
Nejsem sám, kdo měl v květnu z některých změn obavy. Tu
největší asi ze zařazení Telefonotéky do zajímavého
dopoledního času. Další „proud slova a hudby“... Ale rád
přiznávám, že jsem se mýlil.
To jsem rád, že to říkáte. V Telefonotéce se od května
vystřídaly největší osobnosti kultury, umění a vědy. Někteří
hosté jsou mediálně známí, ale mnozí se publicitě vyhýbají a
jinam než na Vltavu by nepřišli. Ta pestrost je alespoň pro
mne moc příjemná: jeden den přivítáme astronoma, druhý den
chetitoložku, třetí tympánistu, pak ředitele knihovny…
Středeční Telefonotéky se odehrávají ve vinohradském Studiu
2, kde se hraje i hudba naživo. Jeden z hostů nedávno
preludoval na klavír a posluchači po telefonu hádali, jaké
hudební téma tvoří základ jeho improvizace. Samozřejmě to
byla Smetanova Vltava.
Z čeho máte v novém schématu ještě radost?
Mám radost hlavně z posluchačů, kteří změny přijali s
pochopením. Těm věrným jsme samozřejmě trochu zkomplikovali
život, ale snad jsme pootevřeli dveře novým „Vltavanům“.
Například komunikace na Facebooku naznačuje, že se tak
stalo. Určité výtky samozřejmě dorazily, třeba na grafickou
podobu titulků v Hudební galerii, z nichž nebylo jasné, kdy
která skladba začíná. Naštěstí jsme to mohli rychle
napravit. Také se ozvali milovníci soudobé hudby, že jí v
noci ubylo. Proto jsme do nočního vysílání nově zařadili ty
bloky stanice D-dur, kde je dramaturgický důraz na soudobou
tvorbu. Jinak mám dojem, že se nám daří nový Souzvuk,
dopolední filozoficko-humoristický Kabinet, ranní i
odpolední Mozaika nebo sobotní hudební pořad Fortissimo.
A já bych přidal ještě kabarety, které se setkávají s živým
ohlasem. Ovšem s dávnými rozhlasovými kabarety typu
„průvodní slovo – písnička – scénka“ nemají, jak jsem s
ulehčením zaznamenal, mnoho společného. I když naši
recenzenti k zatím odvysílaným kabaretům měli své výhrady,
obecně je nutné tento žánr tak, jak jej pěstujete, přivítat.
Jaké vám na ně chodí reakce posluchačů?
Reakce máme rozmanité, od absolutního nadšení až po žalobu k
Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Ale u satiry je to
vždycky tak. Když jsem před třiadvaceti lety nastoupil do
rozhlasu, už tehdy se říkalo, že Vltava by měla mít svůj
kabaret, že na kulturní stanici patří. Několik pokusů se
uskutečnilo, ale v zásadě to byl projekt překračující
možnosti Vltavy. Teď se v rozhlase proměnila organizační
struktura, která v tomto případě skvěle zafungovala, a
kabaret je na světě. Je to forma velmi choulostivá na
hledání hranic: to, co se jednomu zdá jako „trefa do
černého“, jiný vnímá jako přešlap.
Kabarety jsou po minutových hrách dalším vítaným oživením
programu. Jistě ne posledním...
Svěží vítr určitě vane z oblasti nových médií. Například u
hudebních interpretačních soutěží chceme být s mikrofony
živě už u finálních kol a dát možnost posluchačům, případně
divákům videopřenosu zahrát si na porotce, po sociálních
sítích posílat hlasy soutěžním adeptům a pak konfrontovat
svůj názor s verdiktem odborné poroty. Už jsme také vysílali
současně dva živé operní přenosy z Národního divadla. Na
Vltavě byl k slyšení normální zvuk představení, na D-dur pak
přenos téhož představení, ale ze zákulisí. Zpovídali jsme
kulisáky a udýchané pěvce, kteří se právě vrátili z jeviště,
kde odzpívali svou árii. No a před časem v jednom
radiofonickém experimentálním přenosu hrály současně dvě
hudební skupiny společnou skladbu. Jeden ansámbl ale seděl v
Praze a druhý v Barceloně.
Jak si vedou „mladší hudební sestřičky“ Vltavy, D-dur a
ČRo Jazz?
Ty staničky vznikly s tím, že budou oslovovat specializované
publikum. Musejí být nízkorozpočtové a jejich program musí
být přehledný a jednoduchý. D-dur příští rok oslaví desáté
narozeniny, byla to první digitální stanice v republice. Teď
ovšem přichází nová éra, digitalizace rozhlasového vysílání,
tedy DAB. Možná že až si budeme moci každý pustit D-dur nebo
Jazz v autě nebo do sluchátek v tramvaji, význam našich
ministanic se hodně změní. Mimochodem Jiří Grygar, který
pracuje na obří astronomické observatoři v Argentině, říká,
že se tam, v těch kopulích, poslouchá po internetu jenom
D-dur…
Když mluvíme o hudbě, Vltava, to není jen rozhlasové
vysílání, ale také podpora hudebních projektů v celé
republice. Které z nich pokládáte za nejcennější?
Když se ptáte takto, tak ty, které by bez naší účasti asi
zanikly. Velké festivaly se bez rozhlasu obejdou, ale je
spousta těch, kterým naše přistavené mikrofony pomáhají při
získávání podpory od měst a sponzorů, přímý přenos dělá
koncert atraktivnějším i pro publikum. Radost mi dělá třeba
festival Hudební fórum Hradec Králové, který se také chystá
na svůj desátý ročník. Hrají se na něm nejúspěšnější skladby
zahraniční soudobé hudby, čeští skladatelé tam nesmějí.
Neměl byste jako vážený partner Hudebního fóra uplatnit svůj
vliv a vtisknout mu „českou stopu“?
Festivalů soudobé hudby spojených s našimi skladatelskými či
interpretačními osobnostmi a skupinami je celá řada. Každý z
nich vyjadřuje do velké míry názor svých duchovních otců,
což je jistě dobře. V Hradci ale před deseti lety vznikl
dramaturgicky zcela nestranný festival, který chce
návštěvníkovi nabídnout koncertním provozem prověřené
moderní skladby, které měly obrovský úspěch v cizině, ale k
nám by se nedostaly, právě proto, že tu jejich autoři nemají
své ambasadory.
Už jsme si zvykli, že dramaturgie Vltavy pracuje každý rok s
jednou či dvěma dominantami. Letošní rok je na Vltavě ve
znamení české hudby a také polské kultury. Co bude
profilovat příští rok?
Příští rok budeme připomínat šestisté výročí upálení Jana
Husa. Od něho odvodíme dramaturgickou linku zabývající se
hrdinstvím v českých zemích a Evropě, naším vztahem k
hrdinům i zbabělcům, budeme hledat odvážné tvůrčí počiny v
hudbě i literatuře. Svého hrdinu má každá opera i román. I
klavírista, který jde na pódium hrát Beethovenovu
Appassionatu, je svým způsobem hrdina. A Jan Hus nebyl
hrdinou jen v posledních hodinách svého života – statečně
bojoval za morálku, za hodnoty rodného jazyka, za ideje,
které stavěl nad materiální prospěch. Možná nám s tím
tématem pomohou i další stanice.
Milan Pokorný
Foto Tomáš Vodňanský
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 20. 10.
|