Číslo 44 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelem.
Lukášem Hurníkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ztráty a nálezy Jiřího Koláře

Na čtyřiadvacátého září připadlo sto let od narození Jiřího Koláře. Praha je slaví dvojicí výstav: jedna běží v Museu Kampa (do 18. ledna), druhá v Galerii Smečky (do 22. listopadu). Vůbec si nekonkurují. Zatímco Kampa nabízí „úvod do Koláře“, ve Smečkách je k vidění „Kolář pro pokročilé“.

Jiří Kolář: Bota, 1965 (kolážovaný objekt, 9 x 25 x 7 cm)

Jiří Kolář, který zemřel v létě 2002, prožil s koláží dvě třetiny století. Vyšel sice ze surrealismu, ale zhruba od přelomu padesátých a šedesátých let si počínal velmi racionálně. Na rozdíl třeba od Ladislava Nováka nesázel na náhodu, ale na soustavný, vyčerpávající průzkum. Viz jeho Slovník metod. Soustavný a jasně cílený byl i Kolářův přestup ze světa literatury do světa výtvarného umění. Rozbití jedné básně a stavba nové. Konec slova a začátek obrazu. Ve Smečkách je k vidění řada prací právě z této doby, realizovaných kolem roku 1959. Jsou zvláštně nehotové, neklidné. Je v nich patrné silné autorské hledání, nadšení z neznámé pevniny, která se rýsuje na horizontu. Je v nich patrný vlastně znovu duch surrealismu: myšlenka si tu vybírá spontánně, jaký výraz chce. Kolář dorazil k té nové zemi nesmírně rychle, během dvou tří let byl jako výtvarník hotový. Následovaly vlastně už jen variace, pohyb v daném terénu. Jeho zralé koláže nepůsobí na diváka tím, co sdělují, ale jak to sdělují – drží jeho pozornost samotnou technikou. Muchláž, roláž, proláž, chiasmáž, antikoláž, kolážovaný objekt. Ve větším množství pohromadě to začíná poněkud nudit.Jiří Kolář: Globus s notovými osnovami, 60. léta (kolážovaný objekt, 28 x 21 cm)

Výstava ve Smečkách má sice trochu afektovaný název (Tanec v ruinách), podtitul je ale přesný – Nálezy Jiřího Koláře. Nejde o fakt, že kolekce prý někde nedávno vyplula na světlo. Jde v první řadě o to, jak je živá, jak dobově aktuální vlivy zpracovává (abstrakci stejně jako absurditu nebo postupy nové hudby), jakými směry ukazuje. Nálezy takového druhu se počítají – i po víc než půlstoletí.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Jiří Kolář: Bota, 1965 (kolážovaný objekt, 9 x 25 x 7 cm)

Foto Oto Palán


  Iluze a principy
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  Jindřich Štreit na druhý pokus
  Nalaďte si
 
  Ztráty a nálezy Jiřího Koláře   
  Navštivte