Číslo 44 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelem.
Lukášem Hurníkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Drásavý příběh z ghetta v Lodži

Do malého lodžského ghetta, dnešní čtvrti Baluty, soustředili za války nacisté neuvěřitelných dvě stě tisíc Židů, z toho pět tisíc lidí z Čech. Lodž je dosud ve stínu varšavského ghetta, a přece si hrozivé podmínky – přelidnění, hlad, nemoci, strach, smrt, trýznění nejen ze strany nacistů, ale i židovské správy – s Varšavou nijak nezadaly. Lodžské ghetto se od svého zřízení v roce 1940 postupně měnilo v pracovní tábor až do roku 1944, kdy je nacisté zrušili. O více než půlstoletí později zasadil do kulis ghetta děj svého románu Chudí v Lodži švédský spisovatel Steve Sem-Sandberg. Zrodila se kniha, kterou kritika považuje za nejlepší švédský román posledních třiceti let. Četbu na pokračování z něj nabídne od 28. října vždy v 18.30 Český rozhlas Vltava.
Švédský spisovatel, novinář a kritik Steve Sem-Sandberg (1958) jako třicetiletý odcestoval v devadesátých letech minulého století do tehdy trochu exotické střední Evropy. Zakotvil tu jako reportér listu Svenska Dagbladet a současně pracoval na svém knižním projektu. Trilogie zachycující tři výrazné ženské osudy – Theres (1996) o německé teroristce Ulrike Meinhofové, Allt förgängligt är bara en bild (Příměrem pouhým je pozemské dění, 1999) o Lou Andreas-Salomé a román Ravensbrück (2003, česky 2012) o Mileně Jesenské – upozornila na jeho vycházející hvězdu nejprve domácí čtenáře a publikum v okolních skandinávských zemích. Od té doby literární kritika oceňuje autorovo poctivé nakládání s fakty a zejména jejich invenční transformaci do románového tvaru.

Na smrt přes Lodž

Ačkoli bylo lodžské ghetto takříkajíc ve stínu ghetta varšavského, je historicky pozoruhodným fenoménem, který ztělesňuje mnohé z mrazivé podstaty tragédie, o niž tu běží. Právě to svým románem Chudí v Lodži ukázal Steve Sem-Sandberg.Závěrečný román volné trilogie je nikoli náhodou bohemikum. České prostředí mělo na novináře s uměleckou ambicí samozřejmě vliv a přivedlo jej nejen k osobnosti české novinářky, ale i ke středoevropské kultuře jako takové. Geneze dalšího románu – Chudí v Lodži – může být pro českého čtenáře zajímavá. Autor sám vypráví, že se v době svého pražského pobytu zabýval také osudem Židů, kteří zde před druhou světovou válkou žili, a zjistil, že cesta řady z nich ke smutnému konci nevedla – jak bychom předpokládali – přes Terezín, ale přes polské město Lodž. Komu a proč stálo za to stěhovat obyvatele Prahy na východ pět stovek kilometrů, byla-li Lodž pouhou „přestupní stanicí“?
A tak se spisovatel do Lodže vypravil. Zážitek byl tak mocný, že o dalším tématu bylo rozhodnuto. Zrodili se Chudí v Lodži, obsáhlý román, který od roku 2009 (česky 2011) obletěl celý svět, stanul na předních místech žebříčků a vynesl autorovi druhou nominaci na Cenu Severské rady a švédskou Augustovu cenu.
Základem se stal opět dokument, Kronika lodžského ghetta, tisíce stran zachycujících události a realitu ghetta v letech 1941 až 1944, ale i další autentická svědectví. Zdaleka již nešlo o nešťastné pražské Židy, i když i ti zaujímají podstatnou část románu. Ačkoli bylo lodžské ghetto takříkajíc ve stínu ghetta varšavského, je historicky pozoruhodným fenoménem, který ztělesňuje mnohé z mrazivé podstaty tragédie, o niž tu běží.

Rumkowski opilý mocí

Uprostřed Lodže, německého Litzmannstadtu, který se měl stát jedním z urbanisticky a sociálně ukázkových měst nové východní germánské kolonie, se v nevelké čtvrti Baluty nachází neprodyšně ohrazený prostor, do něhož nacisté dokázali vměstnat přes dvě stě tisíc Židů. Město uvnitř města je jednou velkou továrnou ve službách německého válečného průmyslu, jeho provozy vyrábějí oděvy, sektorové domky, elektrické součástky, zpracovávají dřevo a kovy, desetitisíce otroků pracují bez ustání pro říši jejich vlastních vrahů.
Každodenností ghetta je přelidnění, hlad, nemoci, strach, smrt a trýznění nejen ze strany nacistů, ale především židovské správy pod vedením samozvaného „krále“ Chaima Rumkowského, opilého mocí. Z ghetta jdou na smrt tisíce dětí, nemocných a starých lidí, vlna transportů sílí, nahuštěné ghetto se vyprazdňuje, až se stává městem duchů. Ten obraz je fascinující, snad i proti vůli samotného autora a proti vůli čtenáře, který by si rád drásavý příběh udržel od těla, avšak nemůže, musí ho s postavami knihy protrpět až do hořkého konce.

Mocná přitažlivost místa

Česky vyšel román Chudí v Lodži v roce 2011Proč se autor rozhodl zpracovat právě příběh obyvatel lodžského ghetta, a nikoli například ghetta v Terezíně nebo ve Varšavě? V jednom z rozhovorů na tuto otázku Steve Sem-Sandberg odpověděl: „Ten důvod byl docela prostý, svým způsobem banální. Když jsem přijel do Lodže poprvé, to místo mě naprosto uchvátilo. Navštívil jsem i Terezín, ale ten na mě neudělal tak silný dojem. Stále ještě nedokážu přesně vysvětlit, čím to je, že na mě Lodž tak silně zapůsobila. Myslím si, že to do značné míry souvisí s tím, že velké části bývalého ghetta nejsou jenom muzeem jako třeba v Terezíně, ale je to část města, kde lidé bydlí a kde jako by se za těch pětašedesát let nic nezměnilo. Když jsem tam byl poprvé, cítil jsem, jako by mě to místo přitahovalo. Myslím, že to není tak, že by si spisovatel sedl a řekl: Teď napíšu román o holocaustu. Nějaké podněty musí procesy v jeho hlavě spustit. Může to být něco tak prostého jako nálada určitého místa, jeho zvláštní atmosféra. Pro mě bylo to místo hodně zvláštní a platí to pořád. Byl jsem v Lodži před dvěma týdny a nic se nezměnilo, stále to je to stejné místo. Když chodím po ulicích, cítím pořád totéž. Je to, jako by mě s tím místem něco spojovalo, nedokážu to vysvětlit.“
Obsáhnout celý tvar románu v rozhlasové adaptaci možné není, přesto je čtení na pokračování komponováno tak, aby tu všechny složky autorovy kompozice zůstaly zachovány. Chudé v Lodži nabídne Vltava ve vynikajícím překladu Dagmar Hartlové.

Viktor Bezdíček, spolupracovník ČRo Vltava



  Iluze a principy
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  Jindřich Štreit na druhý pokus
  Nalaďte si
 
  Ztráty a nálezy Jiřího Koláře   
  Navštivte