Číslo 47 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Jiřím Strachem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Jak nesouhlasit s režimem

Trojice režisérů Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík a Peter Kerekes stvořili dokumentem Sametoví teroristé (úterý 18. listopadu, ČT2, 20.00) portrét tří více či méně pitoreskních postaviček, které se pokoušely s donkichotským úsilím škodit komunistickému režimu – a to dokonce prostřednictvím výbušnin. Stano Kratochvíl chtěl v předvečer prvomájových oslav vyhodit do povětří tribunu, František Bednár rozesílal balíčky s výbušninou, a dokonce uvažoval o atentátu na prezidenta Husáka, Vladimír Hučín se soustředil na ničení agitačních skříněk.

Sametoví teroristé jsou portrétem tří více či méně pitoreskních postaviček, které se pokoušely s donkichotským úsilím škodit komunistickému režimu

Autoři bez sebemenšího zlehčení ukazují své tragikomicky, snad až smolařsky vyhlížející protagonisty, přibližují jejich dnešní počínání souběžně s návraty k jejich minulým skutkům, ať již tak činí verbálně, nebo prostřednictvím názorných ukázek. Přiznávám, že počínání je to leckdy pitoreskní, avšak současně i znepokojující, protože umanuté smýšlení jednotlivých aktérů nijak nezesláblo.
U Františka utkví v paměti jeho naivní a nyní jakoby rekonstruované počínání, jak kdysi chystal odbojovou činnost. Zejména když líčí, jak při pobytu u moře, kam se i nyní s filmaři vypravil, napsal do rozhlasové stanice Svobodná Evropa, že chystá odbojový čin a v místním baru, kde bude pravidelně pobývat, očekává, že jej kontaktuje nějaký agent. Nikdo se samozřejmě nedostavil. Také zedník Stano se prezentuje při rozpačitých kavárenských pokusech seznámit se s nějakou vhodnou partnerkou, provázených hodnotivými rozmluvami s kamarády.
Vladimír Hučín, jediný Čech v portrétované trojici, to s diverzní činností myslí i dnes nejvážněji. Takže se ani nepodivíme při pohledu na to, jak i dnes předvádí své pyrotechnické dovednosti odstřelováním reklamních ploch. A nejen to: ujal se mladé dívky, kterou cvičí v běhu a posilování, vede ke zvládnutí střelby, ke kladení náloží. Je příznačné, že o dívčině minulosti, rodinném zázemí či motivacích se nic bližšího nedovíme.
Sametoví teroristé se vyhýbají výrazněji formulovanému autorskému stanovisku, ponechávají na divákovi, jak přijme (sebe)prezentaci jednotlivých „teroristů“, kteří zjevně netuší, jak budou ve výsledném tvaru vnímáni. Okamžiky trapnosti tu vyvstávají spíše nezamýšleně, ozbrojený nesouhlas s bývalým režimem, který vnímají – vztaženo k jejich osobním zážitkům – jako utlačovatelský, si zajisté zasluhuje uznání. A to přesto, že jejich někdejší skutky, navíc potrestané mnohaletým, či dokonce několikanásobným vězněním, lze v řadě případů považovat za bizarní, ne-li přímo švejkovské.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak nesouhlasit s režimem
  Dívejte se 
 
  Veslo zvané samota
  Nalaďte si
 
  Sametové ideály versus...   
  Téma