|
Jiří
Strach, filmový režisér
Film Osmy je hotov od loňska, byl úspěšný na festivalech,
v zahraničí i na Finále v Plzni. Proč má premiéru až teď?
Česká televize ho zřejmě plánovala na termín, který je
blízko k 25. výročí sametové revoluce, což mě moc těší. I
proto, že kolem jubilea bude asi hodně patosu, a tahle
komedie, která pracuje s nadsázkou a přitom má závažné téma,
může přinést oživení.
Kde jste se scenáristou Markem Epsteinem objevili námět?
Oběma je nám kolem čtyřiceti, dobu bolševika docela dobře
pamatujeme.Téma je nám tedy blízké. Děj sám vychází z
Markova skutečného zážitku – trhání osmiček. Strach z tohoto
zákroku mu posloužil jako inspirace pro příběh o překonání
strachu. A pro myšlenku, že některé životní situace jsou
mnohem horší než trhání osmiček.
Ve filmu zazní věta „Nejvíc nás bolí strach“. Vyjadřuje téma
snímku?
Ano, film o tom je, ale možná ještě víc je o hlouposti a
malosti lidí, o sobectví a zbabělosti. Tím jsem si ale možná
pojmenoval i témata, o kterých bych chtěl točit své příští
filmy…
Koncem sedmdesátých let bylo těžké zachovat si charakter...
Ta doba byla absurdní. Možná méně strašidelná než atmosféra
poprav v padesátých letech, ale zase jinak zlá. Nazval bych
ji tragikomickou. A když k tomu připočteme českou povahu,
která hrdinství úplně nevyhledává, tak se téma přímo
nabídlo: Jak se z někoho stane nechtěný hrdina. Taky proto
je to nejspíš tragikomedie, podle mne jeden z nejtěžších
žánrů, ne-li vůbec nejtěžší.
Od začátku jste mysleli na Ivana Trojana jako
představitele Richarda?
Jistě, ta postava byla psaná pro něj. Když člověk přečetl
scénář, nemohl tam vidět nikoho jiného. Myslím, že ho role
bavila, vždyť je to figura, která nesleze z obrazovky. A
herci mají vždycky rádi, když dostanou hlavní roli s velkým
H.
Na hrdinu spadne příliš mnoho neštěstí najednou, což je
jeden z (tragi)komických momentů filmu. Včetně dramatické
havárie v bytě, která způsobí průtrž odpadků z kanalizace.
Ta – s odpuštěním – hovna jsou reálná i symbolická zároveň.
Ale protagonista se z toho nakonec vyhrabe. Zásluhou své
ženy...
Ano, ta doba taková byla. Člověk se nemohl spolehnout na
nikoho a na nic, ani na nejlepšího kamaráda... Jediné, kde
jsme mohli mít jakousi jistotu, bylo skutečně – řekl bych –
„hledání bodu g“. U své ženy. Tam bylo nejbezpečněji, tam se
žádné odposlechy nedostaly.
To potvrzuje, že každý člověk potřebuje aspoň jedno bezpečné
zázemí...
Když se na ten film teď dívám s odstupem – už je to přece
jen nějaká doba, co jsme ho natočili, zdá se mi, že mnohem
víc jde o příběh hrdinovy ženy, kterou hraje Zuzana
Stivínová. My chlapi totiž chodíme světem, někdy děláme
frajeřiny, předvádíme se. A pak to na nás náhle padne,
spadne klec, topíme se v tom. Byli bychom ztraceni,
kdybychom vedle sebe neměli ty „baby“, ženské do nepohody.
Často spolupracujete se scenáristou Markem Epsteinem,
zřejmě vám to vyhovuje. Rozumíte si i osobně?
S Markem myslím máme podobné nazírání na hodnoty i smysl pro
humor. Také na to, jak stavět příběh, o čem vyprávět. V tom
jsme si velmi blízcí. Dokazuje to i scénář k filmu Osmy. Jak
ho Marek napsal, tak jsem ho natočil. Skoro slovo od slova.
Míním to jako poklonu scenáristovi.
Perfektní
scénář je výjimka?
Není běžný, a já jsem už unaven z polotovarů, které
dostávám. Proč pořád po někom upravovat, přepisovat? Když
dostanu scénář, chci ho vzít a natočit. S Markem tohle jde.
A když mám nějakou připomínku, nebo když něco chtějí upravit
dramaturgové, Marek k tomu přistupuje s velkou pokorou, je
flexibilní, slyší na poznámky a snaží se je zapracovat.
Například u Vrásek z lásky byly mezi jednotlivými verzemi
zásadní rozdíly, druhá půlka příběhu dostala úplně jinou
podobu. Marek ten příběh „přemyslel“. Je velmi chápavý a
snaží se vyhovět.
Však s ním spolupracujete dlouho, už před lety se mi třeba
líbila vaše společná televizní komedie BrainStorm.
Jsem rád, že ten film připomínáte, mám ho hodně rád.
Společně se Silver A možná vůbec nejraději. Oba tituly jsou
moje srdeční záležitost. A ještě samozřejmě Anděl Páně.
V BrainStorm hrál hlavní roli Radoslav Brzobohatý. Nejde jen
o to, že ve filmech rád a často obsazujete velké hvězdy
starší generace, vy máte také schopnost vcítit se do
mentality starých lidí. Kde se ve vás empatie ke stáří
vzala?
Myslím, že to mám odmala, ještě z doby, kdy jsem jako dítě
hrál ve filmu. Vzpomínám si, že když jsme s Karlem Kachyňou
točili Smrt krásných srnců, naložili nás v sedm ráno do
barrandovské volhy a odvezli na Berounku k hospodě U
Rozvědčíka. A já si cestou vždycky moc přál, aby pršelo.
Protože když pršelo, netočilo se. Šli jsme se schovat do
hospody a vyprávělo se. Seděl tam pan Hrušínský, režisér
Kachyňa a další. Moc mě bavilo tyhle tehdy už staré bardy –
aspoň pro mne staří byli – poslouchat, seděl jsem jako pěna.
A tam jsem asi získal ten pocit, že ve starých lidech je
moudrost.
Čím si ji vysvětlujete? Zkušenostmi, věkem?
Myslím, že staří lidé už nemají důvod lhát. V tom, co říkají
a jak jednají, je často skryta velká poučná pravda. Když
člověk umí vnímat, pak mu moudrost věku dokáže pomoci, umést
životní cestičky. Naznačit, hele, pozor, tady jsou kamna, na
ty nešahej, nebo se spálíš! Někteří starší lidé nám dokážou
odstranit spoustu životních překážek, pak o ně nemusíme
tolik zakopávat, potlouct se, bloudit...
Vážně jste tohle dokázal vnímat jako dítě?
Mám pocit, že ano, a později jsem v tom pokračoval. Na FAMU
jsem hodně vnímal učitele, snažil jsem se pozorně
poslouchat, co říkají – třeba režiséři Zdeněk Sirový, Dušan
Klein, Karel Kachyňa nebo Jaromil Jireš. Bral jsem od nich
všechno, tušil jsem, že stojí za to je poslouchat, že mi
nelžou, nemají proč. A vyplatilo se mi to.
Máte to tak i s herci, se kterým jste při natáčení v blízkém
kontaktu?
Mám, možná i trochu proto je rád obsazuji: Jiřinu
Jiráskovou, Jiřinu Bohdalovou, Josefa Somra… Baví mě ty lidi
potkávat nejen pracovně, ale i v životě. Co já jen strávil
času u Jiřiny Jiráskové v posledních měsících jejího života!
Nasával jsem z její životní moudrosti,. Nejen z toho, co se
jí povedlo, ale především z neúspěchů. Protože ona mi hodně
vyprávěla i o svých životních prohrách, průšvizích. Neměla
už co skrývat. A to bylo víno! Tohle člověk nikde jinde
nezíská, nic takového nezažiju, když si sednu se spolužákem.
Vždycky mě bavilo poslouchat a vnímat staré moudré lidi. To
je, jako když pijete staré víno. Cítíte, že nepijete loňský
ročník, ale dobře uleželou reservu. Ta chutná docela jinak.
Ve svých filmech jste tematicky i žánrově hodně
rozkročený, od pohádky přes válečné drama až po současnou
komedii. Který žánr máte nejraději?
Upřímně řečeno, žánr je mi jedno, V tom mám trochu jako vzor
Miloše Formana; když se podíváte na jeho filmografii, jeden
jeho film je muzikál, druhý životopisné drama, třetí lehce
ironická komedie, další válečný historický, nebo velkolepá
životopisná show. Já to mám podobné – taky hledám silné
příběhy, o kterých tuším, že budou fungovat. A je mi jedno,
jestli to bude drama z války, nebo pohádka.
Děláte filmy pro kina, častěji ale pro televizi. Čemu dáváte
přednost?
Dnes už je vlastně dost jedno, jestli točíte pro plátno nebo
pro televizi, je to jedna profese. Velikost záběru i střih
jsou téměř stejné, vždycky to musí být o něčem, chce to
dobré dialogy a také pravdivé a autentické herectví. Platí
to pro obrazovku i pro kino. Jistě je to dáno i tím, že se
zvětšují úhlopříčky televizorů. V podstatě každý má doma
kino a nevnímá moc rozdíl, jestli se dívá na někdejší
distribuční, nebo na premiérový televizní film. Prostě vidí
dva příběhy a řekne si - tenhle je horší, ten lepší, první
mě bavil víc, druhý míň.
Na co se pracovně chystáte?
Bude to zase spolupráce s Markem Epsteinem. Má napsanou
krásnou pohádku Věneček, kterou Česká televize plánuje do
výroby na příští rok, a taky pěkně přepsaného Dlouhého,
Širokého a Bystrozrakého. Pokoušíme se spolu i o dlouhou,
sedmidílnou kriminální mysteriózní sérii.
Připomněl jste jednu z oblastí svého tvůrčího zájmu – svět
tajemna. Co vás k mysteriózním tématům přivedlo?
Možná jako věřící člověk se víc zabývám transcendentními
věcmi. Tahle témata vlastně ani nejsou tak vzdálená víře.
Vezměte si třeba moji filmovou adaptaci románu Miloše Urbana
Santiniho jazyk; pravda, lidi ji moc nebrali, ale já mám ten
film rád…
Agáta Pilátová, publicistka
Foto Martin Pekárek
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 10. 11. |