|
Sametové ideály versus drsná realita
Život Fedora Gála a Petra Pitharta tehdy a dnes a úvahy nad
realitou, která je ve stálém rozporu s ideály. Takový je
podtitul dokumentu (v neděli 23. listopadu ve 22.00 vysílá
ČRo Dvojka), který je dalším příspěvkem Českého rozhlasu k
výročí sametové revoluce. Na události před pětadvaceti lety
podívá v kontextu toho, co předcházelo, i toho, co
následovalo. Klíčovou roli při tom budou hrát dva lidé,
kteří – ačkoliv tehdy byli ve středu dění – dnes už v
aktivní politice nejsou. Zato jsou schopni reflektovat svou
roli v počátcích devadesátých let s nadhledem nad svými
tehdejšími omyly i zásluhami.
Drogová závislost na výročích. I tak by se dal
charakterizovat postoj, který často zaujímáme k naší nedávné
historii. Nic proti připomínání významných událostí, ale
záleží nám vedle formy také skutečně na obsahu? Své by o tom
mohl vyprávět třeba bývalý člen vedení Verejnosti proti
násiliu (VPN) Fedor Gál. Už pětadvacet let je zvyklý – ale
čím dál hůř to nese – odpovídat na otázky novinářů typu váš
největší zážitek z listopadu 1989. Je totiž jasné, že
opakováním podobných otázek a odpovědí čím dál víc upadáme
do stereotypu a namísto skutečného přemýšlení o tom, co se
stalo, vlastně jenom papouškujeme mýty a prefabrikované
představy.
Kocovina po 25 letech
Ty představy o sobě samých mohou být všelijaké – sahají od
legendy, jak jsme konečně povstali a stihli za deset dní to,
co Polákům trvalo deset let, Maďarům deset měsíců a
východním Němcům deset týdnů (Timothy Garton Ash). Až po
pohodlné pošklebování, jaký byl ten Jakeš ňouma a kabaretiér
a že po jeho nástupu už pomalu muselo být každému jasné, že
režim končí. Anebo je to možná častěji naopak – po letech se
vytvářejí nové legendy o tom, že se žilo vlastně za
„minulého režimu“ lépe, anebo že kvůli tomuhle jsme klíči
nezvonili! A krásných představ se objevilo v devadesátých
letech víc – jací jsme ekonomičtí tygři, jak nám svět může
závidět naše dva Václavy, a koneckonců – jak jsme velkorysým
způsobem řekli Slovákům „ať si tedy jdou…!“ Tohle všechno
vypadá s odstupem čtvrtstoletí jinak.
Cizákům... za hubičku!
Petr Pithart a Fedor Gál měli v listopadu 1989 za sebou
poměrně systematickou práci. Gál byl od roku 1989 prvním
slovenským sociologem „na volné noze“ a neměl nejmenší iluze
o stavu společnosti. Těsně před listopadem začal s přáteli
natáčet filmový dokument demaskující přestavbovou
vyprázdněnost režimu. Pithart na sebe upozornil už v dobách
podpisu Charty 77 jako autor knihy Osmašedesátý, která
přinesla svého času skepticky vyznívající, ale pronikavý
rozbor příčin a následků selhání reformněkomunistických elit
v letech 1968 až 1969. Ještě před převratem dokončil Pithart
spolu s psychiatrem Petrem Příhodou a historikem Milanem
Otáhalem společné dílo, které pak vyšlo pod titulem Češi v
dějinách nové doby (1848–1939) a pod společným pseudonymem
Podiven. Pithartova dlouholetá ochota vystavit se zrcadlu
sousedů a schopnost dívat se na politiku i dějiny jejich
očima – to byly vlastnosti, které mu s nástupem do funkce
premiéra české vlády budou spíš připočteny k tíži. Stačí
připomenout, jaké nevraživosti čelil za to, že takzvaně
prodal Němcům za hubičku „rodinné stříbro“ – Škodu Mladá
Boleslav.
Vzhůru do kasina
Sarkasmus našich ekonomických dějin – zatímco Pithart se
svými ministry stihli prodat před volbami 1992 a startem
kuponové privatizace okolo šedesáti důležitých českých
podniků do rukou většinou seriózních zahraničních investorů,
Klausova „česká cesta privatizace“ je lemována troskami
počínání tehdejších „kapitánů průmyslu“, jako byli Lubomír
Soudek, Václav Junek nebo Vladimír Stehlík. V té době ale
byla česká společnost už naočkovaná obrovským sebevědomím ve
smyslu „my víme nejlíp, jak se dělá ekonomická reforma a jak
se privatizuje!“.
Pithart je jedním z mála českých politiků, kteří zpětně
přiznali hořkou pravdu, fakt, před kterým ho osobně jako
předsedu vlády už počátkem devadesátých let varoval
německo-britský politolog a sociolog Ralf Dahrendorf, že
totiž zatímco toužíme po kapitalismu důvěry, odříkání a
budoucího blahobytu, nastupujeme do vlaku s cedulí „Casino
Capitalism“. Pithart byl tehdy se svými pochybnostmi poměrně
osamocen.
A pak ovšem druhý problém: ti Slováci. Petr Pithart se stal
symbolem „vciťování se“ do slovenských potřeb, kterým česká
společnost v té době rozuměla čím dál méně a usoudila, že je
třeba tyto snahy rázně utnout, což se v létě 1992 ve volbách
také stalo. Kořeny mnoha česko-slovenských třenic byly také
v tom, že i formální federaci ustavenou nešťastného podzimu
roku 1968 o tři roky později Gustáv Husák zcela vyprázdnil.
Stavět ji znovu se Čechům moc nechtělo a Slováci zase nebyli
schopni se sjednotit na nějakém konstruktivním postoji. Byl
z toho pak nejen rozpad důležitého státu střední Evropy, ale
i vědomí českých a slovenských politiků, že si mohu dovolit
prakticky cokoli a nikdo jim do toho už nebude mluvit.
Právo veřejně nenávidět
Toho všeho byl svědkem i účastníkem Fedor Gál. Stejně jako
Pithart v Praze patřil Gál v Bratislavě ke klíčovým
osobnostem VPN. Gál nebyl revolučním tribunem, spíš jedním
ze spontánně sestaveného mozkového trustu bratislavské
revoluce. Přesto se nakrátko stal objektem lásky revolučních
shromáždění, aby o málo měsíců později musel naopak čelit
nenávisti ulice, na které se změnilo osazenstvo.
Fedor Gál dnes píše a vydává knihy, jejichž leitmotivem je
tolerance k jinakosti, boj proti antisemitismu, natáčí filmy
o nedávné slovenské historii nebo se například věnoval
tragickému případu romské holčičky Natálky, kterou čeští
neonacisté málem upálili. O životě v politice už přemýšlí
jako člověk ze zcela odlišného světa a také je čím dál
skeptičtější k možnostem dialogu, ačkoliv ho neustále vede
se všemi, kdo jsou k tomu ochotni. Jak sám říká, demokracie
ještě neznamená automaticky svobodu, pouze prostor, ve
kterém člověk může být více či méně svobodný.
Oba dva protagonisté svého času pochopili, že se v politice
necítí tak úplně doma a už vůbec nedokážou být tahouny
politických stran či volebních kampaní. Jak oba říkají – nic
proti, politiku musí dělat profesionálové – a my jimi
nebyli. Jenomže právě politika vedená disidenty v počátcích
devadesátých let položila základní kameny naší polistopadové
přeměny. A zneklidňující je, že se dnes v obou nástupnických
zemích Československa k těmto základům tak těžce
prokopáváme.
Jan Sedmidubský, autor dokumentu |