Číslo 47 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Jiřím Strachem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Nemusíme nad sebou zvracet

Nemusíme nad sebou hned zvracet, řekl jsem si, dočítaje zamyšlení jednoho politického komentátora, jež úvahu o rozeklanosti politických postojů našeho národa završil expresivním příměrem: Jedněm z druhých je nám na zvracení. Jakkoli je známo, že člověk proti ideologii nezmůže skoro ničehož, může si však v souboji s ní zachovat mnoho svého. Nemíním tím soudnost či zdravý rozum, to všechno taková ideologie rovněž pozře ajncvaj, ale nemám úplně na mysli ani nadhled, jenž zase často souvisí se samožerstvím. Prostě v dobách, kdy se ti druzí v politickém smyslu vyhraňují natolik artikulovaně, že jsou schopni sebeidentifikace a sebedefinice (tedy vím-li konečně, kdo jsou, jak uvažují a co chtějí), pokusím se využít vší své schopnosti empatie, abych je jako takové nazřel, pronikl a pochopil jejich myšlení, a to bez ideologické omáčky. Tu nechám stranou, a životodárným masem se pokusím prodrat ke kostře takového svého světonázorového antagonisty.

Abyste mi rozuměli, nejsem zas člověkem od přírody smířlivým, lze mne snadno takříkajíc vytočit, putování světem východních filozofií ponechávám proto hned několika svým přátelům, a ignaciánských exercicií jsem rovněž nedorostl. Jen se tak průběžně snažím bližního pochopit, není-li onen bližní zrovna všech gaunerů futrál. Nelze se vcítit v loupežnické srdce, v němž loupežník se vcítit neumí, napsal jsem v tom smyslu zamlada verš v jedné své básni. Ale politický protichůdce přece nemusí být ani loupežník, ani intelektuální hejhula. Před časem jsem se o to alespoň pokusil, dívat se na svět jeho očima, vnímat jeho smysly, naladit se na jeho sluch a jitřit duši skrze jeho čivy. A namouvěru: šlo to, ztuha, ale šlo. Jako při každé cestě do neznáma, i zde jsem se pohyboval občas jaksi poslepu, vydával se do slepých uliček, hamtal v močálech nevědomí a občas bloudil v zemi nikoho. Leč čas od času se mi v hlavě rozsvítilo, jak tomu bývá, když kapírujeme cizí myšlenky, když si je zkusíme přisvojit, třeba jenom proto, abychom je mohli podrobit dalšímu zkoumání. Takto jsem se – pouhým vciťováním – dobíral ledví těch, kterým by se nade mnou – slovy onoho politického komentátora – chtělo zvracet. Ale mně se naopak nechtělo zvracet nad ním, tedy nad oním imaginárním ideovým protivníkem, nad oním komentátorem už jaksi vůbec ne.

Zdálo by se, že toto přece může zkusit a zakusit každý, že pouhým vciťováním zvítězíme nad lží a nenávistí. Jenže: každá dlouhá cesta se časem začne vzdalovat svého cíle, stačí pouhý kamínek v botě pocestného. A cesta coby aktivita vedoucí ke smíření si žádá investice z nejdrahocennějších, tedy nezanedbatelného množství vlastního času. A kdo jej má dnes na rozdávání, kdo jej má tolik, aby jím mohl obdarovat druhé, když už ne sám sebe? Vím, je to otázka povýtce řečnická. Kdo si dnes může dovolit spekulovat nad stavem světa, obracet otázku jako vypranou ponožku tam a nazpět, a chodit přitom třeba po břehu řeky, aby pozoroval, jak plyne, a proč že – ausgerechnet – neteče proti proudu. Takový člověk jeví se právě dnes nedůvěryhodným, protože ostatní na toto nemají čas. Nemají čas, protože se musejí ohánět (zřejmě bičem, jímž dnes šviháme už jen sami sebe). Kdo to po nás vlastně chce, abychom si nepromýšleli stav věcí, abychom zhltli připravenou omáčku ideologie i s masem sebe sama? Abychom příliš nerozumovali, nemeditovali, nezaobírali se sami sebou (a potažmo vším tím, co prý beztak nemůžeme ovlivnit). Práce a hra, jedna po druhé se staly odpovědí na naše otázky. Svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč, snaží se nám namluvit amatérsky filozofující textař. Ale jo, znám to také, všechny ty adrenaliny a endorfiny, i mne to uspokojí na kraťounký čas. Jenže: Všichni ti vyznavači pracovité hravosti a hravé pracovitosti mi připomínají tlupu herců či filmařů po premiéře, kdy se jako jeden muž vrhnou na kritika svého díla: Víte, kolik nás to stálo práce?! Leč práce není odůvodněním ani té samotné práce, ani hotového díla, a už vůbec ne smyslu života, ve kterém není čas na otázky. Třeba na politické přesvědčení každého z nás, jež může být výsledkem onoho příslovečného efektu motýlího křídla, či přesněji onoho zašlápnutého motýlka z Bradburyho povídky, jenž v budoucnosti změní výsledek voleb. Některé věci jsou jasné jak motýl na slunci a přitom záhadné jako zdánlivá barevnost jeho křídel. Nemusíme tedy proto hned nad bližními zvracet…



  Jak nesouhlasit s režimem
  Dívejte se 
 
  Veslo zvané samota
  Nalaďte si
 
  Sametové ideály versus...   
  Téma