Číslo 50 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Pavlem Soukupem.

 

 

 


 

Přemysl Hnilička, publicista

Dětské drama z pískoviště

V druhém listopadovém týdnu vysílala Vltava premiéru českého nastudování hry Michała Walczaka Pískoviště. V překladu Jiřího Vondráčka a režii Aleše Vrzáka tak rozhlasové publikum seznámila s Walczakovým dramatickým debutem (2002), kterému se podařilo získat pozornost polských i evropských scén. U nás byla inscenován v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí v dubnu 2007 v režii Jiřího Pokorného – a nyní i v rozhlasovém studiu.
Pískoviště nabízí sérii dialogů z pískoviště, na němž se potkávají a střetávají Panáček – malý chlapec, žijící ve světě Supermana a Batmana – a Panenka, holčička hledající u chlapečka spíše vztah než dobrodružné hry. Nutně tak musí dojít k mnoha střetům a nepochopením, neb jak známo, muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. V okamžiku, kdy si k sobě oba začínají nacházet cestu, dochází k osudovému odloučení. (Ano, zní to komicky, ale celá hra je takto traktována: zdánlivě malicherný svět dětských her je zobrazován jako obraz velkých lidských vztahů.)
Pískoviště je modelovým příběhem vztahu mezi muži a ženami; podle dramaturgyně Kláry Novotné je „silnou a nadčasovou metaforou mužského světa nečekaně konfrontovaného s ženským vnímáním, skvělou, s nadhledem podanou analýzou cesty vzájemného poznávání a sbližování, ale i výmluvným obrazem duše, která citlivost a citovost nahradila únikem do prázdné hry, kde je všechno jenom jako“.
Polské nastudování v režii Pawła Łysaka přistoupilo k inscenaci ve dvojím obsazení: starší ega Jeho a Jí hrají Wiesław Michnikowski a Danuta Szaflarska, v dětském obsazení pak Justyna Bojczuková a Beniamin Lewandowski, přičemž se obě obsazení v průběhu děje vzájemně prolínají. Vrzákova česká inscenace pracuje jen s jedním obsazením: Panáčka hraje David Novotný, Panenku Lucie Štěpánková. Oba podávají excelentní výkony, pobaví obzvlášť Novotný v dokonalé studii maličkého chlapce, žijícího ve fantazijním světě plném Supermanů, autorobotů, stíhaček a raketových bomb. Do těchto her také projikuje náhlé změny svého duševního světa; když mu Panenka v závěru hry oznámí, že se s maminkou stěhuje do jiného města, a že už si tedy nebudou spolu hrát, už se mu nedaří tak plynule navázat na staré hry. Jeho Batman je náhle téměř bezmocný. Obzvlášť v této závěrečné scéně podává David Novotný vynikající herecký výkon.
Režisér Aleš Vrzák využívá Walczakův text k pravým orgiím zvukových koláží; zatímco polská inscenace Pawła Łysaka podbarvuje Panáčkovy hry klasickou dramatickou hudbou, Vrzák slučuje hudební úryvky s množstvím zvukových efektů, jejichž fragmentárnost ilustruje roztříštěnost Panáčkova fantazijního světa.



  Ucho u země
  Zpěvník Jana Buriana 
 
  V podroušení nic nepodepisujte
  Dívejte se
 
  Svůdná maska zrůd   
  Navštivte