|
Když Eleanor opustila svého manžela
Ač by název Zmizení Eleanor Rigbyové mohl svádět k domněnce,
že režisér (a též scenárista) Ned Benson přichystal napínavý
thriller, ve skutečnosti se jedná o veskrze psychologickou
záležitost, která se dotýká bolestného rozkládání jednoho
milostného vztahu. Na dosud poklidné soužití Conora a
Eleanor, které ztělesnili James McAvoy a Jessica Chastainová,
totiž dopadla tragická ztráta jediného dítěte, z níž se
zejména Eleanor složitě vzpamatovává, dokonce je rozhodnuta
opustit domov a sama hledat nový smysl své existence. Snímek
je uváděn ve dvou samostatných částech, z nichž první je
vyprávěna z jeho pohledu a druhá z jejího.
Idea různého náhledu na stejnou událost není nijak nová:
novátorsky ji před více než půlstoletím pojednal Kurosawa v
Rašomonu, když se zabýval relativitou pravdy, jejíž
jednotlivé verze se mohou lišit. Výslovně se pak soužití
muže a ženy, rozdílným pohledům každého z nich na prožívanou
citovou krizi, věnoval André Cayatte v dramatu Život v
manželství, u nás známém toliko z televizního uvedení. Se
stejným syžetovým základem pracuje rovněž Zmizení Eleanor
Rigbyové.
Režisér Benson zvolil střídmě civilistní přístup v kresbě
postav i prostředí. Snadno postřehneme, že melancholicky
laděné, ale přitom nadějeplné vyprávění odmítá hledat vinu
nebo viníka: všichni se snaží nastálou situaci nějak řešit,
promýšlet schůdná východiska, věříce ve spásnou sílu lásky.
Bensona ovšem nezajímá ani tak rozdílné vnímání téhož
podnětu jako spíše jeho odlišné prožívání. V Conorově
příběhu dominuje svět rozpadajících se jistot, jak je
symbolizuje ztráta dosavadního domova, rozmluvy s otcem nebo
uzavření baru, který provozuje. Eleonořin náhled je zase
spojený se stabilnějším zázemím rodičovského domu. Ovšem
Eleonor tíhne k větší emocionalitě, zátěžové okamžiky
prožívá daleko bolestivěji i bezradněji. V obou dočasně
rozpojených světech přesto nalezneme několik prolnutí, kdy
se oba protagonisté letmo setkají...
Jan Jaroš, filmový publicista |