Číslo 51 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.


 

 

 

 

Turbolet, mezipřistání šanson

Brněnská kapela Poletíme? vydala po sedmi letech existence čtvrtou desku, která podobně jako ty předchozí dostala dosti popisný až návodný název: Turbošanson.

Skupinu provází po víceméně celou dobu dvojí, skoro protikladná charakteristika – snad až plánovitá nezařaditelnost, a přitom zvyk zařazovat ji někam do intelektuálské sféry, na artistnější pódia multižánrových hudebních akcí. Možná i proto lze o ní slyšet dost vyhraněné názory, obdivné i kritické, neboť je to klasifikace poněkud zavádějící a dvojsečná s podobným výsledkem: může odradit ty, kteří se bojí akademičnosti její projevu, a zklamat ty, kteří akademický projev očekávali. Poletíme? hrají v klubech a na festivalech tak, že od startu roztančí publiku ruce i nohy, a to přímočaře, bez metafor a odboček. Někdy až s punkově skočnou rytmikou, jindy jako halekavý šraml, ale jde-li čistě o muziku, fungují zvesela. Na nové desce některá místa znějí, jako kdyby Třem sestrám někdo sebral kytary a místo nich jim podal dechy a piano. A pokud by takový příměr zlobil alternativce v obecenstvu, případně i samu kapelu a její ambice, tak přidejme třeba Pogues. Energie a zábava tu jsou.
Je logické, že na desce oproti koncertu získávají na váze texty. V případě Poletíme? je to však výrazné a bohužel vyznívá přinejmenším různě. Charakteristické je, že si texty půjčují banality (chci bejt vožralej; pro jedno kvítí slunce nesvítí; až sejdete se u rakve, musí bejt veselo), které jako by chtěly být opatřeny opačným znaménkem a proměňovat se v pointu, ale jako takové působí často nepřirozeně, násilně. A je tu ještě druhý mustr, kdy se o zajímavost snaží nonsens, ale je to za každou cenu: běž dál, za každou zatáčkou můžeš potkat knedlík s omáčkou. Přitom právě skladby Běž dál, Flašinety a Veverka, téměř baladické, při svém kontrastu proti ostatním nabývají na síle a nakonec se možná bezděčně stávají muzikálně nejlepšími čísly desky. S nevelkou nadsázkou řekněme, že jsou spíš šanson než turbo, i když jinak se jeví, že kapela je spíš turbo než šanson.
Ansámbl i cédéčko jsou dítětem Rudolfa Brančovského, v pravém slova smyslu frontmana, výhradního autora hudby a textů a zároveň výtvarníka, který vytvořil obal i ilustrovaný booklet, ohnivě rozverný, přitom sympaticky stručný.

Jan Mattuš, překladatel a publicista



  Alfréd Radok mezi...
  Dívejte se 
 
  Boj o prezidenta v prosinci ´89
  Nalaďte si
 
  Turbolet, mezipřistání šanson   
  Pořiďte si