|
Andrea
Hanáčková, dokumentaristka
České „audio snapshots“ v projektu Euroradia
V roce 2014 si celá Evropa připomněla stoleté výročí
zahájení první světové války. Výročí vyvolalo velké množství
speciálních projektů, jejichž záštitu převzaly evropské
rozhlasy, mezinárodní organizace i nezávislé produkční
společnosti a občanské spolky. Princip drobných každodenních
momentů, díky nimž se posluchačům zpřítomní nejen drastické,
ale i bizarní, zábavné, poučné nebo dojemné příběhy první
světové války – toto zadání nabídl projekt Euroradia svým
členům z Evropské vysílací unie (EBU). Pod názvem Audio
vignettes představil od února 2014 téměř tři desítky
příspěvků z mnoha evropských zemí. Jako žánr byl zvolen
audio snapshots propojující tradiční rozhlasový zvuk s
jednoduchým vizuálním zpracováním. Pořady jsou zavěšeny na
portálu vimeo, projekt má samostatné webové stránky,
interaktivní mapu a zajištěnou propagaci po celé Evropě.
Dva české příspěvky v kontextu evropské auditivní spolupráce
rozhodně nezapadnou. Dokudrama The Death Car Driver
vytvořili autoři Bronislava Janečková a Petr Mančal na
základě nedávného nálezu deníku řidiče Leopolda Lojky, který
28. června 1914 řídil auto s následníkem trůnu Ferdinandem
d?Este v okamžiku atentátu (původní námět Stanislav Motl).
Bohatá zvuková kompozice, dvojjazyčný scénář v češtině a
němčině, strhující vylíčení několika krátkých okamžiků,
které rozpoutaly první světovou válku. Zásadní okamžiky
průběhu atentátu jsou prezentovány v ich formě. Krátké
dokudrama nabízí učebnicový příklad reinterpretace velké
historie skrze drobné příběhy anonymních lidí, kteří v
konkrétním okamžiku mohli historii velmi zásadně ovlivnit.
Ars akustickou miniaturu na téma reinterpretace válečných
událostí, útrap, ale také výzbroje a taktiky nabízí
audiosnap Evy Blechové Pro patria mori. Sledujeme dva
chlapce, kteří hrají válečnou počítačovou hru s tematikou
bitvy u Verdunu (1916), vedou řeči o zabíjení střelbou,
plynem, rozdrcení tankem. Druhá stopa sound designu
(Ladislav Železný) je vytvořena z hlasových a zvukových
variací na báseň Wilfreda Owena Dulce et decorum est.
Zatímco Owen poeticky popisuje reálné hrůzy první světové
války, chlapci u počítače vnímají o sto let později stejné
události jen jako jakýsi historický rámec ke standardní
počítačové „střílečce“. Na pokročilejší úrovni se zde mísí
ars acustica a animace s cílem vyvolat především emoci a
zprostředkovat poslechový zážitek. Audio snap shot Pro
patria mori rezignoval na faktografickou přesnost a o
samotné bitvě u Verdunu prozradil jen přibližné informace.
Je ale přesnou ukázkou toho, co lze nazvat znovuprezentací
historie a její aktuální proměny v kontextu nových médií.
Project Euroradia Europa 1914 – audiosnap shots dobře
ukazuje rozdíly v pojetí současných podob rádia. V rozdílné
úrovni jednotlivých příspěvků z členských zemí EBU je patrná
nejen různá míra invence, ale i síla konvenčních
rozhlasových žánrů oproti experimentům a technologické
zdatnosti tvůrců. Záhadou je, proč celoevropský projekt
postrádá v jednotlivých příspěvcích anglické titulky a proč
nejsou u jednotlivých příspěvků scénáře, ideálně v
příslušném jazyce a v angličtině.
Je nakonec příznačné, že rozsahem sice nevelkou, ale
technologicky jednoznačně nejvyspělejší prezentaci válečných
událostí let 1914–1918 připravil internetový portal The
Guardian, respektive jeho audiosekce. Potvrzuje se tak
trend, že uživatele přestává zajímat producent konkrétního
pořadu, dokumentu nebo interaktivního dramatu. Zajímá ho
dostupnost, obsah, zvuková a vizuální atraktivita a také
přesah historických událostí směrem k jejich současné
prezentaci. |