|
Andrea
Sedláčková,
filmová režisérka
Jaká byla atmosféra roku 1989, než jste odešla z
Československa?
Pro mě to bylo jedno z nejkrásnějších období života. Zní to
asi paradoxně – žili jsme přece v totalitě. Ale byla jsem
mladá, obklopená mnoha lidmi s obdobnými názory. Byli jsme
takoví mladí bojovníci, odbojní i kreativní. Založili jsme s
Martinem Mejstříkem studentský časopis Kavárna, sbírala jsem
podpisy pod Několik vět. Možná jsme díky takovéto zkušenosti
byli bohatší než současná mladá generace, protože jsme měli
jasného nepřítele a věděli, vůči čemu se vyhraňujeme.
Vám ale zřejmě připadalo, že ten boj se nedá vyhrát, když
jste se rozhodla pro odchod…
V jedné chvíli jsem nabyla přesvědčení, že mě kvůli mým
aktivitám vyhodí ze školy. Byla jsem zklamaná, protože mnozí
moji přátelé nechtěli podepsat Několik vět, měli strach.
Jejich zbabělost umocňovala pocit mé nejistoty, zda to má
všechno smysl. Dívala jsem se kolem sebe a připadalo mi, že
národ veskrze o svobodu nestojí. Rozhodla jsem se, že budu
raději žít v jiné zemi. Náhle jsem chtěla někde normálně
pracovat, dělat filmy, nežít v kompromisech, strachu,
permanentním pokrytectví. A také jsem byla dobrodružná
povaha, líbilo se mi udělat takový čin.
Listopad jste prožívala v Paříži. Jaké to bylo?
Svět ještě nebyl tak globalizovaný, informací jsme měli s
ostatními emigranty málo, jen přes telefon nebo z letmých
televizních francouzských zpráv či novinových reportáží. Na
začátku jsme byli trochu skeptičtí, vždyť jsme z dálky
nemohli prožívat tu euforii na manifestacích. Ale postupně,
jak se události lavinou hrnuly, nám došlo, že se to zvrátit
už naštěstí nedá.
Přesto jste se rozhodla, že se nevrátíte.
Přijela jsem se domů na Vánoce 89, ale pak jsem přece jen
zase sedla na vlak zpátky. Říkala jsem si, že když už jsem
se minula s historií, měla bych se ve Francii aspoň naučit
dobře jazyk a pokusit se dostat na vysokou školu. Chtěla
jsem něco dokázat, abych se nevrátila domů poražená. A
potom, když se mi podařilo dostat se v Paříži na filmovou
školu, se už můj život utvářel jinak. Po ukončení studií
jsem začala pracovat tady i tam. Otázka vrátit se, či ne pro
mne přestala být aktuální.
Z knížky Moje pařížská revoluce jsem měla dojem, že k
setrvání v Paříží vás vedlo i to, že jste do rozhodnutí k
odchodu investovala hodně emocí i energie. Té investice by
bylo škoda, ne?
Taková rozhodnutí, že všechno opustíte, začnete někde od
nuly a vyberete si úplně jiný osud, než vám život nadělil,
uděláte málokdy. A když už tu volbu učiníte, je velmi těžké
nad tím mávnout rukou a říct – to jsem se teda splet a teď
zas budu žít svůj bývalý život. Ostatně nebyl by stejný jako
předtím. Ale rozhodla jsem se pokračovat v dobrodružném
dobývání neznámého.
Čtenář získá z vaší knihy dojem, že vy a vaši vrstevníci
jste tehdy hodně žili politikou...
Já byla opravdu posedlá politikou, dokonce jsem „lustrovala“
své přátele. Pokud nebyli zasaženi politikou tak jako já, už
jsem s nimi ani nechtěla ztrácet čas. Je to asi zvláštní,
ale v naší rodině něco takového máme dědičně, cítíme jakousi
občanskou povinnost spoluvytvářet svět a chovat se – řekla
bych – ideologicky. I když, a v knížce to taky líčím,
tatínek vždycky byl na opačné straně barikády.
Jaký měli Francouzi v roce 1989 vztah k emigrantům?
Přijímali jich hodně, nebylo to omezeno jako dnes. Na růžích
jsme ustláno neměli, podpory byly malé, ale každý to nějak
mohl přežít. My Češi jsme byli taková šlechta mezi
emigranty, i mezi těmi z východní Evropy, protože jsme měli
díky Kunderovi, Havlovi, Martině Navrátilové a Ivanu
Lendlovi dobré renomé.
Mimochodem, podařilo se vám setkat se s Milanem Kunderou?
Málokdo se s panem Kunderou setkal. Myslím, že kromě svých
starých přátel z České republiky nechce přijít s českým
světem do styku, chrání si své soukromí. Začátkem
devadesátých let jsem mu napsala dopis, že bych o něm ráda
natočila dokumentární film. Písemně mi odpověděl, že o sobě
žádné filmy nechce nechat točit, poslal mi knížku s
věnováním, což mě velmi potěšilo, ale tím naše „styky“
skončily.
Na podzim jste uvedla do kin film Život podle Václava Havla,
vstřícně přijatý diváky i kritikou. Vznikl na zakázku
televizní stanice Arte, hlavním záměrem tedy bylo představit
Havla zahraničnímu publiku. Jak jste k tomu přistupovala?
Film není určený pouze pro zahraničí. I naše publikum se o
bývalém prezidentovi ve snímku dozví spoustu nových věcí.
Rozhodla jsem se pro biografický film, protože takový tady
ještě vlastně nebyl. Chtěla jsem, aby to bylo jakési filmové
pokračování Dálkového výslechu, knižního rozhovoru Karla
Hvížďaly s Václavem Havlem z osmdesátých let, v němž
popisuje svůj život. To byla jedna ze zlomových knih mého
života. Chtěla jsem udělat obdobný film, v němž bude Václav
Havel reflektovat sám sebe, svůj osud v rámci osudu
Československa. Ale ve filmu je také mnoho pasáží z osobního
a uměleckého života dramatika a disidenta. Žádné mluvící
hlavy, ale jen Havel sám a osobní komentář.
Objevila jste v archivech něco nového?
Na jednu stranu bylo archivů moc, některá období zas nebyla
pokryta vůbec. Měla jsem štěstí – díky koprodukci s Arte
jsme měli větší rozpočet a mohli si dovolit používat drahé
zahraniční materiály. Navíc na spoustu soukromých archivů
pominulo embargo, které na něj autoři uvalili během
prezidentování, protože se báli, že v nich Havel nevystupuje
právě státnicky. Taky jsme získali leccos dosud ukrytého ve
skříních, například soukromé archivy Andreje Kroba. A v
neposlední řadě jsme měli k dispozici neznámé materiály,
například z dětství, které Václav Havel v roce 1988 půjčil
BBC, ti je odvezli do Anglie a nikdy nevrátili.
Řekla vám práce na filmu o Havlovi něco, co jste nevěděla?
Zaujalo mě, že byl od dětství evidentní vůdce. Už v raném
mládí kolem sebe shromažďoval lidi, vytvářel literární a
diskusní skupiny, neúnavně organizoval různé akce. Až teď
jsem si uvědomila, že jeho život byla permanentní
konfrontace s dějinami: když nastal nějaký dějinný okamžik,
měl ihned připravenou reakci, většinou správnou. Byla jsem
překvapená i historickou stopou, kterou za sebou Havel
vědomě nechával. Miloval natáčení, užíval si ho. Líbilo se
mu cokoliv, co bylo spojeno s filmem.
Kolik máte ve Francii práce coby střihačka?
Celovečerní film se stříhá čtyři měsíce, takže můžu dělat
jeden či dva, maximálně tři filmy za rok. Když víc pracuji
tady, jen jeden. Teď právě stříhám svůj šestadvacátý
celovečerní film.
Zdejší filmové prostředí vidíte zvenčí. Jak se změnilo?
K zásadní změně došlo hned po převratu. Dnes se tvůrci
dostávají k natáčení podle schopností a ne podle
příslušnosti k politické straně, jak tomu bylo za totality,
kdy jen výjimečně mohl být celovečerní či televizní film
režírován nekomunistou. Předtím se točilo víc filmů a s
větší státní podporou, ale já dávám přednost dnešní
variantě. Češi se postupně naučili vyrábět filmy podle
evropských kritérií, profesně se tu pracuje na světové
špičce. Ale bohužel nastala jedna nepříznivá změna. Lidé
nechodí do kina – to je ovšem celosvětový problém. Točit
dnes náročnější filmy s vážnými tématy je čím dál
komplikovanější, protože je jasné, že na ně moc diváků
nepřijde. Považuji za malý zázrak, že se podařilo
zafinancovat Fair play, protože všechno vlastně mluvilo
proti němu: film z období komunismu, vážné téma, hlavní
představitelka v té době nepříliš známá herečka.
Agáta Pilátová, publicistka
Foto Tomáš Vodňanský
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 5. 1. |