Číslo 3 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovou režisérkou.
Andreou Sedláčkovou.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Alena Wagnerová, spisovatelka

Uši k slyšení, srdce k věření

Češi dnes patří k nejateističtějším národům v Evropě. Historie českého bezvěrectví ale nezačíná teprve ateismem hlásaným a tvrdě prosazovaným komunistickou stranou během čtyřiceti let její politické hegemonie, jak se to často vykládá. Historické předpoklady k němu byly vytvořeny už daleko dřív, oním prvním lámáním páteří protireformací a násilnou rekatolizací země po Bílé Hoře, která snad nikde v Evropě neproběhla s takovou radikalitou jako v Čechách, i když tu jistě nešlo jen o dobu temna, jak nás tomu učil Alois Jirásek. Ale pro větší část obyvatel tehdejších Čech v každém případě obdobím hluboké frustrace a zažitého bezpráví. Snad právě tehdy se vytvořily předpoklady ne k ateismu, který je vědomým odmítáním existence nějakého boha, něčeho nad světem vůbec, ale oné lhostejnosti vůči náboženským otázkám smíšené s bezradností, která dnes u nás převážně vládne, sekularizace ve své nejčistší podobě.
Ovšem nábožensky orientovaných lidí ubývá už léta v celé Evropě, kostely se prázdní a církve ztrácejí členy. Myslím si ale, že pro dnešního člověka moderní technické civilizace je také těžší věřit než pro naše předindustrializační předky, kteří byli denně konfrontováni s hranicemi svých možností i bezmocí vůči přírodě, a představa, že nad tímto světem je síla, k níž je třeba se vztahovat, pro ně byla nasnadě. Možná, že právě toto vztahování se k něčemu „nad“ vytvářelo onu dynamiku, z níž vznikala – nezapomeňme – v podstatě rukodělnou prací naše evropská kultura. Obrovský rozvoj techniky a vědy v posledních přibližně dvou stoletích industrializace nám ale prostředkuje vědomí, že si stačíme sami, představuje nám svět jako naše dílo a lidské možnosti jako více méně neomezené, řešení problémů jako otázku času. Nějakého boha k tomu nepotřebujeme, stačí racionálně a ekonomicky myslet. A jestliže jsme na něčem závislí, pak jsou to zase jen lidé, třeba náš zaměstnavatel, který nás vyhodí z práce a může nám ve své reálnosti připadat daleko mocnější než nějaký pámbu. Jenže neuniká nám dnešním racionálním výkladem světa a života, redukcí na to, co je, i něco z jeho podstaty, která se racionálně vysvětlit nedá? Známý egyptolog Jan Assmann v této souvislosti mluví o něčem skrytém, co ale cítíme, a tuto základní zkušenost nám různá náboženství nebo filozofie jen různými způsoby tlumočí.
Musím se ale přiznat, že našim předkům bezprostřednost a samozřejmost jejich víry často závidím, třeba když si čtu krásnou, a přitom prostou píseň jindřichohradeckého františkána a později asi bratrského kazatele Klimenta Bosáka složenou v první třetině šestnáctého století. Poslyšte sami: „Otče náš, milý Pane, dej nám Ducha svatého, prosíme, ať se stane pro Krista syna tvého, ať nás učí Božského pravdu zákona znáti, proroctví falešného pilně se vystříhati. Kriste, jenž jsi věrným svým seslal Ducha svatého, před věky vyvoleným od Otce nebeského; račiž nám této chvíle téhož Ducha seslati, abychom tebe mile mohli v slovech poznati. Ó milý Duchu svatý, rač našim hostem býti, jenž si v darech bohatý, nemeškej k nám přijíti. Spravuj jazyk k mluvení, dej dobré naučení, nachyl uši k slyšení, zapal srdce k věření.“
Jistě, křesťanská víra tehdy tvořila základní osu lidského života i myšlení a měla svůj slovník, jímž se Kliment Bosák také vyjadřoval, tak jako my našim dnešním, když třeba místo o člověku mluvíme o humánním kapitálu.
Ale nemluví se zde, byť jazykem 16. století, o základních parametrech i našich životů? Kant by tu nemluvil o Duchu svatém, ale o morálním zákonu ve mně, který nás vede k rozlišování dobrého a zlého, aniž by ale vyložil, odkud se vzal. Jan Assmann zase o něčem skrytém, co ale cítíme. A právě toto skryté, ať už to pojmenujeme jakkoliv, nám ve výzvě Bosákovy poslední strofy v onom „dej dobré naučení“ otevírá autonomní svět smyslu mimo svody falešných proroctví, jimiž naše doba překypuje.



  Když dva se rádi mají...
  Dívejte se
 
  V ABC opět jiskří Osvobozené
  Navštivte
 
  Tobogan číslo 1000   
  Téma