Číslo 5 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Anetou Langerovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roman Polanski šokuje i dojímá

Režisér polského původu Roman Polanski (letos v srpnu se dožije 82 let) si udržuje celosvětovou pověst po více než půlstoletí. Svůj první film Nůž ve vodě natočil v Polsku, další především ve Spojených státech (Rosemary má děťátko, Čínská čtvrť). Jenže tam se už dlouhou dobu nesmí vrátit, protože americká justice jej stále stíhá za dávný sexuální přečin – povolná mu byla dívenka sice vnadná, ale takříkajíc ještě „pod zákonem“.

Ve filmu Bůh masakru Roman Polanski ukazuje, jak se na počátku „civilizovaná“ snaha domluvit se postupně hroutí, nahrazována stále bezohlednějšími výpady a zesměšňováním

Česká televize nyní přichystala dva jeho novější filmy, jednak Pianistu (pondělí 26. ledna, ČT2, 21.55), který se odehrává v kulisách nacisty zničené Varšavy, jednak konverzační komedii Bůh masakru (neděle 1. února, ČT2, 22.10). V prvním jmenovaném snímku, nepochybně údernějším i věrohodnějším nežli nedávno vysílaná Colette, o níž jsme psali v minulém čísle, režisér zaujme výmluvnými detaily signalizujícími zejména všudypřítomný přízrak hladu (třeba slizování polévky rozlité na blátivou zem), ale soustředí se zejména na davové scény plné beznaděje i doutnajícího odporu. Jejich prostřednictvím vypichuje důležité historické body, aby svému vyprávění vtiskl podobu jakési kroniky: 31. 10. 1940 – přesun židů do ghetta, 16. 8. 1942 – začátek vyhlazovacích transportů, 19. 4. 1943 – vzpoura v ghettu, 1. 8. 1944 – varšavské povstání.
Druhý film svým názvem Bůh masakru mate: pokud jej nějaký divák vezme doslova a bude očekávat krvelačnou příšernost, dočká se děsivého zklamání. Ve skutečnosti bude přihlížet jednou vážnějším, jindy rozmarnějším rozepřím dvou manželských párů, které se scházejí, aby vyřešily konflikt mezi svými dětmi – úder klacku do obličeje se tu stává ohniskem stále vášnivějších diskusí.
Na počátku stála stejnojmenná divadelní hra Yasminy Reza známá i z českých jevišť. Půdorys příběhu, soustředěného do jednoho bytu, ovšem režisér zbavil proklamativnosti a zvěrohodnil jak ústřední čtveřici postav, tak vyostřující se spleť zápletek a doprovodných rozmluv, jen různě obměňovaných a cezených skrze nově nastavené konflikty.
Polanski ukazuje, jak se na počátku „civilizovaná“ snaha domluvit se postupně hroutí, nahrazována stále bezohlednějšími výpady a zesměšňováním, kdy rozmíšky probíhají nejen mezi znesvářenými rodičovskými páry, ale i napříč každého z nich. Pozvolné „padání masky“, kdy lidé ztrácejí zábrany a chovají se podle své přirozenosti, umocňují nejen trapasy (například nevolnost završená zvracením), ale také narůstající přiopilost, která rozvazuje jazyk a ponouká k neuváženému obviňování a výčitkám. Jak to napsal Gogol? Nezlob se na zrcadlo, máš-li sám křivou hubu…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Moji hrdinové v písních
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Polanski šokuje i dojímá
  Dívejte se
 
  Na hranicích dvou světů
  Navštivte