|
Aneta
Langerová, zpěvačka
Vašeho prvního alba Spousta andělů se v Česku a na Slovensku
prodalo 126 tisíc kusů. Jak jste po svém superdebutu
srovnávala s tím, že tak závratné číslo už nejspíš
nezopakujete?
Poměrně snadno. Čekala jsem to a čekali to i všichni kolem.
Roli hrála i doba, cédéček se prodává stále míň a míň, navíc
nedělám ten typický mainstream, který by se zalíbil všem.
Taková je ale moje cesta. Jsem teď o to raději, když si moji
hudbu někdo sám najde, nechtěla bych být trendy zpěvačka,
jejíž desku si koupí každý, jen aby byl cool.
Myslíte, že dnes máte věrnější publikum než v době, kdy
po vás šílela půlka národa?
Jistě, chodí na mě lidi, kteří vědí, co zpívám a o čem
zpívám, jsou vnímavější, víc zaměření na obsah. Mohla jsem
zůstat u muziky, kterou jsem dělala na první desce, ale to
by nebyl vývoj, spíš stagnace.
Nové album jste nahrávala na zapadlém místě na Šumavě. Vážně
se to tam jmenuje Na Radosti?
Ano, je to samota, které se říká Na Radosti, opuštěné místo,
kde se zastavil čas. Zůstaly tam jen dvě chalupy, zbytky
kaple a socha panenky Marie. Kousek od toho stojí ještě
starý zchátralý dům, který kdysi sloužil jako sirotčinec. A
právě na něm je zvláštně symbolický nápis Na Radosti, který
jsme použili do titulu desky.
Jak se na takovém místě tvoří?
Pro skládání je to ideální místo, už proto, že tam nemáte
skoro žádný signál. To vás nutí soustředit se. Líp se tam
koncentrujete, takže se dostanete hlouběji sám k sobě, jste
k sobě mnohem upřímnější.
Neobávala jste se, že vás ten šumavský pobyt ovlivní špatným
směrem – že vás budou napadat melancholické, depresivní
motivy a melodie? Příroda přece není všeobjímající.
To není, ale v tomto případě byla. Deprese je něco, co mě Na
Radosti v žádném případě nepotkalo. Spíš naopak. I když mě
překvapilo, že jsme to tam s mým klavíristou a producentem
Jakubem Zitkem tak dlouho vydrželi. Naší odměnou byly silné
zážitky a šance pozorovat svět odněkud, kde je klid a ta
zmíněná soustředěnost. Melancholie přišla jen občas – třeba
když po ránu zahalila celou okolní krajinu mlha, to člověka
přivede k zamyšlení. Celá deska je vlastně takovým
zamyšlením, ale rozhodně ne depresivním, spíš je z ní myslím
cítit pozitivní vztah k přírodě, k zemi. K tomu, co nás tady
všechny drží.
Jednu píseň jste prý pilovali tak dlouho, až jste ji nakonec
na album nedali…
Ano, byla to Divá Bára, píseň inspirovaná příběhem Boženy
Němcové, který mě vždycky fascinoval. Toužila jsem ho jednou
zpracovat. Divá Bára byla i prvním vodítkem k tvůrčí
spolupráci s Kubou, shodli jsme se na tom, že nás ten příběh
oba zajímá. Líbila se nám statečnost té ženy, která nedbala
na pravidla okolního světa, nedělala to, co se od ní
očekávalo. Nakonec jsme ale usoudili, že Divá Bára je jen
jedna, a z respektu k této krásné bytosti, vykreslené v
povídce Boženy Němcové, jsme skladbu na album nakonec
nezařadili.
Vaše album nezapře, že vznikalo daleko od civilizace, má
specifickou venkovskou atmosféru, stačí si poslechnout třeba
píseň Bříza. Co pro vás znamená venkov?
Na venkově jsem doma. Vyrůstala jsem na vesnici a strávila
tu celé dětství. Byla jsem vychována velmi prostě, v souladu
se zemí a zvířaty. Pořád mám venkov ráda, jakmile ucítím
vůni sena, jsem zpátky ve svém dětství. A nové album je
zdůraznění mojí podstaty.
V jedné z čerstvých písní, Divoká hejna, zpíváte i o
velkoměstě. Máte ráda Prahu?
Je to místo, kde mám práci a spoustu přátel. Píseň, kterou
zmiňujete, pojednává o noční procházce Prahou, kdy je člověk
sám, třeba poté, co se rozloučil s přáteli. Klade si otázku,
zda na místě, kam tu noc jde, je opravdu jeho domov. Obracím
se v textu na konkrétního člověka, tím je má kamarádka
Marie, která nám zavolala na Šumavu ve chvíli, kdy jsme tu
píseň skládali. Nahráli jsme si ten telefonát a s jejím
svolením část z něho použili. Marie mě mnohému naučila a
mnohokrát mi v životě pomohla. V té písni tedy neopěvuju jen
krásu noční Prahy, ale také naše přátelství.
Vaše nové album má místy až šansonovou příchuť. Co vy a
tento žánr?
Vždycky jsem k šansonu cítila respekt. Ten respekt stále
trvá, ale jak jsem starší, moje obavy z toho žánru se
zmírňují. Třeba si v budoucnu troufnu podniknout v tom žánru
další kroky.
S úhlavním autorem toho žánru, Michalem Horáčkem, už máte za
sebou první spolupráci – na jeho Českém kalendáři. Jaká
zkušenost z toho pro vás vyplynula?
Pracovat s Michalem Horáčkem je velká zkušenost. Poprat se
jako zpěvačka s jeho texty není jednoduché. Každá moje emoce
je v tu chvíli velmi důležitá, abych správně vystihla, co
chce autor říct. Na Český kalendář jsem nazpívala několik
verzí skladby S pleťovou maskou na tváři a Michal Horáček si
obratem vybral tu, která ho zaujala nejvíc. Byla to rychlá a
obohacující spolupráce.
V únoru se vydáváte na nové turné. Vyvíjí se v souladu s
vaším autorským repertoárem i vaše koncertní prezentace?
Samozřejmě přemýšlím o tom, jak prezentovat novou desku, ale
také zvažuju, jak do koncertu včlenit i starší písně, které
jsou mi nejblíž a chci si je na repertoáru udržet. Turné
pojedu jak se svou kapelou, tak se smyčcovým triem, které
hraje na nové desce. A věřím, že se na šňůře budeme mít moc
dobře, že to bude výjimečná doba pro nás pro všechny.
Deset let jste byla patronkou Světlušky, nadačního fondu
Českého rozhlasu, který pomáhá nevidomým. Letos jste se
spolupráce na této charitativní činnosti vzdala. Z jakého
důvodu?
Měli jsme jiný pohled na budoucnost Světlušky. Získala jsem
pocit, že už jsme si se vzájemně předaly vše, co jsme mohly,
že je dobré nechat ji žít vlastním životem.
A konkrétněji?
Vedení fondu došlo k tomu, že má o fungování nadace jiné
představy, což zase nespadalo do mého pojetí Světlušky. A
tak jsem udělala tohle rozhodnutí, velmi nerada, ale musela
jsem. Bylo mi jasné, že bych nemohla být dobrým patronem
něčeho, s čím už tak zcela nesouzním. Rozdílnost názorů,
vkusu a chování, to bylo pro mě při rozhodování o ukončení
spolupráce zásadní. Ale není se čeho bát, Světluška to
zvládne. Už je to velká holka.
Je charita aktivitou, které byste se v budoucnu chtěla
dál věnovat?
Myslím, že bez tohoto sociálního vkladu nemůžu úplně žít,
takže dřív nebo později zase k charitě zamířím.
Jste vlastně jedinou vítězkou české Superstar, která se
dokázala trvale prosadit a udržet si popularitu. Sledujete,
jak dopadli vaši nástupci?
Neřekla bych, že se to povedlo jen mně, potkávám na
koncertech třeba Petra Bendeho i některé další. Ale úvodní
SuperStar byla první soutěž tohoto typu, tlak na vítěze byl
mnohem větší než v dalších letech. A větší byl asi i můj
vzdor vůči boomu, který mě potkal, a manipulaci, která s ním
mohla přijít. Chtěla jsem si udržet to, proč vlastně od
malička zpívám, co mám v sobě a co chci dávat ven. Taky jsem
už tehdy měla za manažera svého bratra Nikolu, který nade
mnou drží ochrannou ruku. Když máte při sobě takového
člověka, tak se pak samozřejmě můžete soustředit jen na
čistou hudbu.
Vaše závratně rozjetá kariéra vám zkomplikovala studia,
maturitu jste si dodělávala ve dvaadvaceti a na
vysokoškolská studia jste ani nestačila pomyslet. Nebo ještě
není všem dnům konec?
Vysoká škola by mě lákala, kdybych nezačala tak brzy
pracovat, usilovala bych asi o to, dostat se na školu do
zahraničí. Ta studia by se mohla týkat hudby, skladby,
aranžmá… To by mě hodně těšilo. Zatím se ale držím doma,
jsem takový pecivál – sice hodně cestuju v soukromém životě,
ale nikoli pracovně. Uvidíme, co život přinese, třeba budu
mít nějakou delší pauzu před dalším albem a budu moct někam
odjet. Občerstvit si myšlenky.
Letos by se měl konečně dostat do kin film 8 hlav
šílenství, v němž jste si zahrála ruskou básnířku, která
strávila léta v gulagu. Čím vás ta postava zaujala?
Anna Barkovová byla ruská básnířka, kterou sovětský režim
třikrát zavřel do lágru. Byla to ale i tvůrčí osobnost a
velmi charismatická žena, přijala svůj osud a i v těch
lágrech dokázala tvořit. Dokonce v zajetí našla svou lásku –
a díky tomu přežila. Vidíte, zase silná ženská hrdinka,
která člověka neuvěřitelným způsobem inspiruje…
Původně jste v tom filmu měla jen zpívat. Jak se stalo,
že jste se dostala k hraní?
Původní záměr skutečně byl, že zazpívám takzvanou lágrovou
odrhovačku. Ale nakonec mě režisérka Marta Nováková
oslovila, jestli bych nepřijala rovnou hlavní roli.
Vysvětlila to tím, že chce neherečku a zároveň někoho, kdo
umí pracovat s emocemi. To mě potěšilo… Jenže je něco jiného
pracovat s emocemi v písních a v obličeji. Nicméně snažila
jsem se.
Milan Šefl, publicista
Foto Olga Špátová a Pavlína Šimečková
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 19. 1. |