Číslo 5 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Anetou Langerovou.

 

 

 

 

 


 

 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Hattrick Viktora Preisse

Když Renata Venclová s Klárou Novotnou připravovaly propagační článek pro předvánoční Týdeník Rozhlas, nemohly vybrat příhodnější název: V hlavní roli třikrát Viktor Preiss. Skutečně, během vánočních svátků se v programové nabídce sešly hned tři premiérově uvedené inscenace, v nichž tento herec účinkoval.
Na Štědrý den to byla rozhlasová úprava divadelní hry Johna Millingtona Syngeho Studna světců (dramaturgie Renata Venclová, režie Lukáš Hlavica), v níž voda ze zázračné studny vrátí zrak dvěma slepým žebravým manželům. Protože se však jejich představa o světě nedá srovnávat s chudou realitou, raději znovu přijmou břímě slepoty. Režisér Hlavica zde nechal volné pole pro představitele žebravých manželů Doulových – Viktora Preisse a Simonu Stašovou; oba vynikají především ve scéně, v níž svůj sen o partnerovi konfrontují s neutěšenou skutečností. U obou se otevřou stavidla herecké bravury, s níž představují životní zklamání a vnitřní marasmus, který se náhle bez zábran žene na povrch. Až zamrazí z té vyprahlosti, s níž žádají o navrácení – slepoty.
V dramaturgii Renaty Venclové vznikla i úprava divadelní komedie francouzského klasika Alfréda de Musseta Na nic nepřísahat (2014), kterou režírovala nedávno ředitelem Českého rozhlasu zároveň oceněná i propuštěná Hana Kofránková. S nebývalou lehkostí nechává probíhat děj ještě lehkovážnější milostné komedie, v níž hlavní roli hraje sázka Valentina Van Bucka (Martin Písařík) a jeho strýce (Viktor Preiss) o to, zda Valentin získá náklonnost mladé Cecílie (Andrea Elsnerová) - a naopak, zda jí se podaří okouzlit Valentina.
Konečně první lednovou sobotu uvedla Vltava rozhlasovou verzi absurdní grotesky Harolda Pintera Pařník (dramaturgie Klára Novotná, režie Natália Deáková), pranýřující byrokratičnost a zrůdnost jedné podivné instituce, která bez nějakého vnitřního smyslu a zcela mechanicky shromažďuje, zadržuje a mučí lidi. Zároveň se tu – jak jinak v byrokracii – hraje o moc, ba dokonce o život.
I v tomto případě jde především o inscenaci hereckou. Viktor Preiss zde vede svého ředitele v nebývale expresivním duchu; jeho Roote je unavený šéf zcela zbytečné instituce, který při každém náznaku problému okamžitě vybuchuje vztekem či zuřivostí, řve na své podřízené jako buldok, jako by ani neartikuloval. Rooteova přímého podřízeného Gibbse ztvárnil Martin Finger ve dvou polohách: strohý a strojený je ve scénách s ředitelem, uvolněný až žoviální (především pak ke kolegyním) v těch ostatních. Vyšší ligu zákeřnosti a vypočítavosti hraje další z podřízených – Lush; v podání Martina Stránského má onu přesně odměřenou dávku podlézavosti a jakéhosi zvráceného šarmu.
Všechny tři inscenace nabídly posluchači to, co asi o vánočních prázdninách očekával: kvalitní a nepodbízivou zábavu. Odhlédneme-li však od premiérového zařazení, musíme se začít ptát po dramaturgické aktuálnosti všech tří her. Co přimělo dramaturgyně k zařazení do tvůrčího plánu? U Pinterova dramatu se nabízí nejen téma boje s byrokraty, ohrožujícími podstatu lidskosti, ale také jistá návaznost na dřívější rozhlasové realizace Pinterových dramat (Rodinné hlasy, 2011; Nádraží Victoria, 2011). U dalších dvou je však dramaturgický přínos spornější. Nutno se tedy spokojit s kladem, který je společný pro všecky tři inscenace: nabídly vynikajícímu herci v krátkém časovém období hned tři rozdílné postavy.



  Moji hrdinové v písních
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Polanski šokuje i dojímá
  Dívejte se
 
  Na hranicích dvou světů
  Navštivte