Číslo 6 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Enniem Morriconem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Kniha Jak to všechno bylo, pane Werichu? vyšla v SSSR už v roce 1971, brzy však šla do stoupy a většině čtenářů se unikátní text dostal do rukou až o desítky let pozdějiJak to všechno bylo, pane Werichu?

Stodesáté výročí narození Jana Wericha (1905–1980) připadá na letošního 6. února. Český rozhlas Dvojka u této příležitosti odvysílá od pondělí 2. února pětidílnou četbu na pokračování z knihy ruského autora Igora Inova s názvem Jak to všechno bylo, pane Werichu? O tom, že nejen legendární kumštýři, ale i knihy o nich mohou mít své osudy, svědčí následující řádky.

Když začátkem roku 1971 v tehdejším Sovětském svazu vyšla kniha Igora Inova (vlastním jménem Igora Ivanova) Jak to všechno bylo, pane Werichu?, byl to malý zázrak. V dobách nastupující normalizace v Československu byl totiž legendární klaun a spoluzakladatel Osvobozeného divadla komunistickým funkcionářům trnem v oku. O to víc ho počin jeho petrohradského, tehdy leningradského přítele potěšil.
Ukázalo se však, že Werichova radost byla předčasná. Stačilo, aby jeho fotografii na obálce knihy spatřil na moskevské knižní výstavě československý kulturní atašé Jiří Taufer a bylo zle. Zloba a pohoršení horlivého aparátčíka se donesly až k samotnému Suslovovi, ideologovi tehdejšího sovětského vůdce Brežněva, kniha šla do stoupy a její redaktorka z nakladatelství. Většině čtenářů se proto unikátní text dostal do rukou až o desítky let později.

Neposlušné do cvokárny

Igor Ivanov (1930–2003) byl ruský básník, překladatel a bohemista, jehož prostřednictvím se k ruským čtenářům dostala díla Nezvalova, Halasova, Hrubínova či Holanova. Počátkem šedesátých let minulého století se prostřednictvím rodiny Vítězslava Nezvala seznámil s Werichovými a krátce nato přijal nabídku leningradské pobočky nakladatelství Iskusstvo napsat o Werichovi knihu. Když se mu se svým záměrem svěřil, Jan Werich se ho zeptal: „Někde jsem četl, že u vás neposlušné spisovatele strkají do cvokárny, je tomu tak?“ Ivanov přikývl a jeho hostitel dodal: „To mě naštvalo,“ a po chvíli mlčení se zeptal: „A jak si představujete svou budoucí knihu?“
Tak začaly jejich dlouhé rozhovory. Ivanov měl přístup do Werichova archivu, stejně tak do pozůstalosti režiséra Osvobozeného divadla Jindřicha Honzla, s jehož rodinou byl v častém kontaktu. Rozmlouval s herci i s dalšími pracovníky legendární meziválečné avantgardní scény. Shromáždil takové množství podkladů jako dosud žádný domácí ani zahraniční badatel. A navíc – sám literát – napsal Werichův příběh poutavě, čtivě.

Jak se rodilo Osvobozené

Ivanov nic nezamlčoval. Únorový puč v roce 1948 nazval potopou, která smetla malá divadla a kabarety, o následujících letech psal jako o tragickém období pro českou kulturu a společnost. Je zázrak, že když po Taufrově udání – „signálu“, jak se tehdy říkalo – nejrůznější sovětské instituce začaly knihu pitvat s jediným cílem ji odsoudit (došlo dokonce na soudní vyšetřování), autor sám neskončil v psychiatrické léčebně, o níž se Jan Werich zmínil.

S Janem Werich se Igor Ivanov seznámil počátkem šedesátých let a krátce nato přijal nabídku nakladatelství Iskusstvo napsat o Werichovi knihu. Když se mu se svým záměrem svěřil, Jan Werich se ho zeptal: „Někde jsem četl, že u vás neposlušné spisovatele strkají do cvokárny, je tomu tak?“Možná ještě cennější než Ivanovova otevřenost je však hloubka a pečlivost, s jakou vylíčil kořeny a atmosféru, z níž ve dvacátých a třicátých letech minulého století vzniklo a čerpalo Osvobozené divadlo. Je to o to neuvěřitelnější, že autor v té době ještě nebyl na světě. Přitom máte pocit, jako by se osobně s Voskovcem a Werichem toulal meziválečnou Prahou, s Jaroslavem Ježkem poslouchal černošskou hudbu a s Jindřichem Honzlem vedl nekonečné debaty o moderním divadle. Žádné poučky, teze – prostě cítíte tu dobu a víte, že takhle nějak se narodilo Osvobozené.
Všechno zlé naštěstí bývá na něco dobré. Poprava knihy a odložení jejího vydání o desítky let umožnily autorovi dopsat zážitky z posledních deseti let Werichova života. Není to čtení nikterak radostné, ale důležité. Ivanov si třeba poznamenal tohle Werichovo povzdechnutí: „Celý život jsme se s Voskovcem starali trochu vydráždit tento národ. No, blbost nás přemohla. Nejen u nás, všude ve světě. Vše je tu tak malé. Po hospodách nadávají. A už spoustu let.“

Už mě neprobouzejte!

Rozhořčeně a s pohrdáním Werich autorovi třeba vyprávěl, jak po antichartistické akci v Národním divadle v roce 1977, kdy podle jeho slov úřady hanebně zneužily jeho podpis na prezenční listině, k němu začali posílat jakési úředníky, kteří se medovými hlasy zajímali, zda zavržený nemocný Mistr nepotřebuje nějakou pomoc. A přestože Werich navzdory fámám o svých fantastických příjmech potřeboval mnohé, jak peníze, tak pomocníky, všechno rázně odmítl a požádal jen o jednu, nejpotřebnější věc: aby mu dali k dispozici zdravotní sestru. V posledních letech života byla totiž nemocná i jeho žena Zdena a ošetřovat manžela bylo pro ni stále obtížnější. O tom, jaké utrpení, nejen morální, ale i fyzické, Jan Werich zakoušel, svědčí následující přiznání: „Už několikrát jsem zažil klinickou smrt. Prosil jsem doktory, neprobouzejte mě k životu, ale ne.“
Ivanov uvažoval, jakou odvahu, jakou vůli musí člověk mít, aby dokázal žít jako vyhnanec ve vlastní zemi, každodenně hledět smrti do tváře, a přitom se ještě stýkat s přáteli, psát si s nimi, žertovat, smát se, radovat se z darů rychle plynoucího pozemského bytí, psát pohádky a vzpomínky, a dokonce sem tam navzdory všelijakým zákazům něco otisknout. Werich prý říkal: „Být člověk přece není tak špatné!“
Naposledy se viděli v květnu 1980. Těžce nemocný klaun byl velmi unavený a visel na rukou dcery Jany jako dítě. O necelého půl roku později, 4. listopadu navečer, Igoru Ivanovovi do Leningradu zatelefonovali z pražského Divadelního ústavu a oznámili mu, že 31. října 1980 Jan Werich zemřel...

Milan Dus, publicista



  Werich ovládl ČT
  Dívejte se
 
  Smutky i radosti Szidi Tobias
  Pořiďte si
 
  Kdo ztrestá obludu?
  Navštivte