|
Ennio
Morricone, hudební skladatel
Maestro, římskou čtvrť Trastevere známe z povídek Alberta
Moravii. Je to spleť uliček a lidských osudů na břehu
Tibery, kde byl ve škole vaším spolužákem Sergio Leone,
budoucí režisér slavných spaghetti westernů, k nimž jste
skládal hudbu. Své první melodie jste prý ale vytvořil už v
šesti letech. A vaším prvním učitelem byl váš otec. Je to
tak?
Ano. Tak tomu myslím bývá u spousty dětí a jejich rodičů.
Navíc hrál na trubku, na kterou jsem začal hrát i já. A poté
jsem ji i studoval na proslulé škole Accademia Nazionale di
Santa Cecilia v mém rodném městě.
Nastoupil jste tam jako dvanáctiletý roku 1940 a traduje se,
že jste první čtyři ročníky zvládl za půl roku. Postupně
jste si přibíral další obory: harmonii, sborový zpěv,
dirigování... a skladbu. Radil vám váš tatínek, sám známý
muzikant Mario Morricone, jak byste měl komponovat?
Jistě, ale větší vliv na mě přece jen měla výuka na
konzervatoři. Poskytla mi velmi dobrý základ, který jsem po
celý další život rozvíjel. A protože jeden z našich tří
synů, Andrea, jde v mých stopách, mohl jsem v pravý čas
obrátit pořadí a předávat znalosti a zkušenosti jemu. Stal
se totiž také skladatelem a dnes spolu velmi často
spolupracujeme. Doplňujeme se. Dá se to nazvat i jinak,
ovlivňováním, ale v tom dobrém smyslu slova.
Že jste napsal hudbu k neuvěřitelnému počtu pěti set filmů,
se ví, stejně jako to, že sice jen třicet z nich jsou
westerny, ale přesto vás nejvíc proslavily. Méně se však už
mluví o druhé, poněkud odvrácené tváři vaší tvorby. Důvěrně
znáte dílo Bouleze, Stockhausena, Beria, Nona. Spoluzaložil
jste dvě seskupení italských autorů soudobé hudby, Il Gruppo
di Improvvisazione di Nuova Consonanza a Forum Music Village.
Napsal jste stovku skladeb – od komorních na verše básníků
jako Pavese či Quasimodo až po sborové či symfonické. Jak se
dívali vaši kolegové z oblasti vážné hudby na vaši činnost
pro film a televizi? Spatra?
Upřímně, nevím. Netuším, jak to posuzovali. Odjakživa
věděli, že nejsem z těch, kdo dělí hudbu na filmovou,
televizní a vážnou. Věřili, že vždycky skládám to, co miluju,
a že to dělám s láskou. Hudba je mojí celoživotní vášní. A
jestli se na to někdo dívá s despektem, neřeším. To je jeho
problém, ne můj.
Proč není podle vás soudobá vážná hudba příliš oblíbená?
Vydala se do slepé uličky, uzavřela se do sebe? Anebo ji
lidé pochopí až za sto let, jako dnes obdivují obrazy
impresionistů?
Přiznám se, že na to neumím odpovědět. Ale řeknu vám něco
jiného. Ani moje vlastní hudba nebyla a není vždycky
jednoduchá. Ostatně, jeden americký rocker mě zahrnul do
kolekce nahrávek nazvané Disonance a jiné hříchy. Ovšem na
základě inspirace mými písněmi, mými filmovými melodiemi
vzniklo populární album We All Love Morricone, na kterém se
podíleli Bruce Springsteen, skupina Metallica a další. Lidé
se mě často ptají, jak se na to dívám. A já jim odpovídám,
že jsem z toho měl obrovskou radost. Je pro mě velikou ctí,
že někoho jiného motivuji k tvorbě, k interpretaci. Je omyl,
pokud si někdo myslí, jak jsem naštvaný, když mě jiní údajně
kopírují. Já naopak vnímám to, jak se vyrovnávají s mou
hudbou, jako zcela nové skladby.
Výčet osobností z hudby a filmu, s nimiž jste přišel
pracovně do styku, je takřka nekonečný a lidsky velice
pestrý. Od – zcela namátkou – křehkých interpretů jako
zpěvačka Francoise Hardyová po bouřliváky stříbrného plátna,
jakým je režisér Oliver Stone. Je někdo, s kým jste se
doopravdy spřátelil a s kým se stýkáte dodnes?
Těch jmen, se kterými jsem navázal přátelství či aspoň
kamarádství, bylo hodně. S některými se navštěvujeme dodnes.
Ale mým velkým přítelem se stal režisér Giuseppe Tornatore.
Vytvořili jsme spolu řadu filmů, ten nejslavnější má skoro
symbolický název Bio Ráj. A právě Giuseppe je tím, koho
považuji za blízkého člověka.
Porozuhodnou hudbu ovšem Morricone složil pro film jiného
režiséra, Rolanda Joffého. Příběh misionáře, který se v 18.
století vydává do Jižní Ameriky, aby tam získal odlehle
žijící kmen indiánů pro křesťanství, mu umožnil využít své
rozsáhlé hudební vzdělání: „V Misii jsem se odrazil od
motivu v podání flétny, jednoho z nástrojů, který se v
evropské hudbě postupně zabydloval po reformě církve a
církevní kultury, vyplývající z Tridentského koncilu. Přes
píšťalku jsem pak jako přes melodický most přešel k popěvkům
indiánů, které se ovšem nezachovaly, takže jsem si je musel
vymyslet...“
Dokázal jste opakovaně složit hudební motivy, které přispěly
k tomu, že se filmy, v nichž zazněly, staly
nezapomenutelnými. Stačí připomenout foukací harmoniku ve
filmu Tenkrát na Západě. Kdy k vám takové nápady přicházejí?
Jak si je zapamatujete či poznamenáváte?
Nedokážu vám říct, zda mě takové útržky melodií napadají v
určitou chvíli. Když komponuji, ať už nad hrubým, či
finálním sestřihem snímku, snažím se maximálně vystihnout
jeho náladu. Doplnit, umocnit obraz emocí. Vložit do filmu
další myšlenku. A pokud říkáte, že některé z mých nápadů
přispěly k tomu, že na film diváci nezapomínají, pak mě to
moc těší. Protože to znamená, že se mi práce povedla.
Jiří Vejvoda, publicista
Foto JVS Group a Studio Malý
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 26. 1. |