|
Co si počít s muži, kteří nenávidí ženy
Trilogie Milénium Stiega Larssona dosáhla mimořádného
čtenářského úspěchu, takže není divu, že se záhy dočkala
filmového přepisu nejen ve Švédsku, ale zájem projevil také
Hollywood. Česká televize přichystala původní severskou
verzi – první část se nazývá Muži, kteří nenávidí ženy
(sobota 7. března, ČT2, 21.35) a další dva díly budou
následovat.
Vypráví se tu o novináři Mikaelu Blomkvistovi z prestižního
časopisu Milénium, jenž právě prohrál soudní při s mocným
magnátem, o němž napsal kritickou stať, a v mezidobí, než
nastoupí výkon několikaměsíčního trestu, se nechá najmout
bohatým starcem, aby se ujal pátrání po jeho zmizelé
chráněnce. Potíž tkví v tom, že ke zmizení došlo před více
než čtyřiceti lety.
Poloha ponuré detektivky, k níž se režisér Niels Arden Oplev
pokouší přiblížit, pracuje se zvýrazněným motivem
psychopatie, násilnické vyšinutosti, která prorostla nejen
navenek ctihodným rodinným klanem (to zkoumal již Vinterberg
v Rodinné oslavě i leckteré nynější skandinávské seriály),
ale objevuje se rovněž mezi lidmi, kteří by měli pomáhat
svým bližním, nikoli ubližovat. A ne každý se dokáže účinně
bránit. Dlužno ovšem dodat, že tyto psychopatické motivy zde
vystupují jako důležitá atrakce, znásobená navíc v okamžiku,
když Mikaelovi počne pomáhat punkovitě vyhlížející hackerka
Lisbeth. V minulosti odměřené, nepřístupné dívky se rovněž
tají děsivé zážitky, jak naznačí pár retrospektiv, navíc ji
brutálně zneužívá i její nynější sociální kurátor.
První půle vyprávění je ovinuta hlavně kolem Mikaela, který
vytrvale zkoumá dochované fotografie i dívčin deník se
záhadnými značkami, zjišťuje svědectví lidí včetně starého
policisty a prochází i novinovými archivy té doby, aby v
druhé polovině získal důležité podněty až od Lisbeth.
Seznámí se jednoduše: nabourala se mu do počítače…
Režisér si vypomáhá záběry nevlídných zimních krajin a
odlehlého panského domu v ostrovní pustině, odkud na pevninu
vede jediný dlouhý most. Působivě líčí, jak se v ohrožení
ocitá každý, kdo chce nahlédnout pod příkrov temné
minulosti. Film načrtává veskrze rozpadlé struktury, ať již
rodinné, podnikatelské nebo úřední, jejichž účastníci
opakovaně selhávají. Při pátrání v minulosti se hlavní
hrdinové, jak je ztvárnili Michael Nyqvist a Noomi Rapaceová,
ovšem musí vyrovnávat i se svým současným údělem, který si
příliš nezadá s tajemstvími starého rodinného sídla. Zejména
na Lisbeth doléhají stíny její vlastní minulosti obzvlášť
tíživě – a tato významotvorná dvojlomnost je i herecky
postižena nanejvýš sugestivně.
Jan Jaroš, filmový publicista
|