Číslo 10 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s primabalerínou.
Nikolou Márovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co si počít s muži, kteří nenávidí ženy

Trilogie Milénium Stiega Larssona dosáhla mimořádného čtenářského úspěchu, takže není divu, že se záhy dočkala filmového přepisu nejen ve Švédsku, ale zájem projevil také Hollywood. Česká televize přichystala původní severskou verzi – první část se nazývá Muži, kteří nenávidí ženy (sobota 7. března, ČT2, 21.35) a další dva díly budou následovat.

Trilogie Milénium Stiega Larssona dosáhla mimořádného čtenářského úspěchu, takže není divu, že se záhy dočkala filmového přepisu nejen ve Švédsku, ale zájem projevil také Hollywood

Vypráví se tu o novináři Mikaelu Blomkvistovi z prestižního časopisu Milénium, jenž právě prohrál soudní při s mocným magnátem, o němž napsal kritickou stať, a v mezidobí, než nastoupí výkon několikaměsíčního trestu, se nechá najmout bohatým starcem, aby se ujal pátrání po jeho zmizelé chráněnce. Potíž tkví v tom, že ke zmizení došlo před více než čtyřiceti lety.
Poloha ponuré detektivky, k níž se režisér Niels Arden Oplev pokouší přiblížit, pracuje se zvýrazněným motivem psychopatie, násilnické vyšinutosti, která prorostla nejen navenek ctihodným rodinným klanem (to zkoumal již Vinterberg v Rodinné oslavě i leckteré nynější skandinávské seriály), ale objevuje se rovněž mezi lidmi, kteří by měli pomáhat svým bližním, nikoli ubližovat. A ne každý se dokáže účinně bránit. Dlužno ovšem dodat, že tyto psychopatické motivy zde vystupují jako důležitá atrakce, znásobená navíc v okamžiku, když Mikaelovi počne pomáhat punkovitě vyhlížející hackerka Lisbeth. V minulosti odměřené, nepřístupné dívky se rovněž tají děsivé zážitky, jak naznačí pár retrospektiv, navíc ji brutálně zneužívá i její nynější sociální kurátor.
První půle vyprávění je ovinuta hlavně kolem Mikaela, který vytrvale zkoumá dochované fotografie i dívčin deník se záhadnými značkami, zjišťuje svědectví lidí včetně starého policisty a prochází i novinovými archivy té doby, aby v druhé polovině získal důležité podněty až od Lisbeth. Seznámí se jednoduše: nabourala se mu do počítače…
Režisér si vypomáhá záběry nevlídných zimních krajin a odlehlého panského domu v ostrovní pustině, odkud na pevninu vede jediný dlouhý most. Působivě líčí, jak se v ohrožení ocitá každý, kdo chce nahlédnout pod příkrov temné minulosti. Film načrtává veskrze rozpadlé struktury, ať již rodinné, podnikatelské nebo úřední, jejichž účastníci opakovaně selhávají. Při pátrání v minulosti se hlavní hrdinové, jak je ztvárnili Michael Nyqvist a Noomi Rapaceová, ovšem musí vyrovnávat i se svým současným údělem, který si příliš nezadá s tajemstvími starého rodinného sídla. Zejména na Lisbeth doléhají stíny její vlastní minulosti obzvlášť tíživě – a tato významotvorná dvojlomnost je i herecky postižena nanejvýš sugestivně.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Muži, kteří nenávidí ženy
  Dívejte se
 
  Různá Ruska, jejich sláva...
  Pořiďte si
 
  Na startovní čáře světovosti
  Navštivte