Nikola
Márová, primabalerína
Před pár dny jste se vrátila z dalšího ze svých japonských
turné. S jakými dojmy?
S mým tanečním partnerem Michalem Štípou jezdíme do Japonska
čtvrtým rokem. Teď už víme, co nás tam čeká, ale když jsme
do Japonska letěli poprvé, byla to pro nás velká exotika –
jiná mentalita, jiné publikum, aspoň co se týče potlesků a
reakcí. Každý rok se na ty dva japonské týdny těším, třeba i
na jídlo, protože mám japonskou kuchyni moc ráda a hodně si
ji tam dopřáváme.
Určitě znáte film Černá labuť, v němž se Natalie Portmanová
v roli primabaleríny připravuje na Labutí jezero, kde má
ztvárnit jak nevinnou Odettu, tak smyslnou Odilii. Potvora
Odilie jí ale nejde, je jí cizí povahou i projevem. Je
skutečně takový problém skloubit v Labutím jezeru dvě různé
postavy, dva různé charaktery?
Záleží na osobnosti tanečnice. Ráda na jevišti hraju a každý
herec vám řekne, že nejlíp se hrají záporné role. Takže ta
černá mrcha mě oproti Natalii strašně baví. Jiná věc je, že
jde o roli technicky dost náročnou, musíte se na ni hodně
soustředit a pořádně ji nazkoušet.
Co vy a Bílá labuť?
U Odetty mám výhodu v tom, že jsem adagiový typ, což
znamená, že mi vyhovuje všechno, co je pohodlné, klidné,
včetně pomalého pohybu, který je mi přirozený.
V Labutím jezeru jste debutovala už před více než deseti
lety. Může být tak dlouho uváděné představení pro baletku
stále v něčem podnětné, inspirující?
Ještě než se sloučily soubory Státní opery a Národního
divadla, tančila jsem v Labutím jezeře zároveň na obou
scénách – ve Státní opeře jako host. To jsem měla upřímně
řečeno přelabuťováno… Neříkám, že mě ten balet přestal
bavit, ale pocity euforie z toho, že jsem si Odettou plnila
dětský sen, šly trochu stranou. Zachránila mě až mateřská,
protože když jsem se vrátila do divadla, zase se mi radost z
představení vrátila.
Dá se Labutí jezero z pohledu prestiže srovnat s nějakým
jiným titulem?
Pro mě asi ne. Labutí jezero je něco tak specifického! Když
se kohokoli zeptáte, jestli zná nějaký balet, tak skoro
každý odpoví Labutí jezero – a třeba už žádný další nezná.
Oscarový film Černá labuť ukazuje i dřinu a dril, jakým jsou
primabaleríny vystaveny při každodenních zkouškách. Byl i v
tomto ohledu film výstižný?
Balet je neskutečná řehole, to je v Černé labuti vystiženo
dobře. Ale jinak musím říct, že mi ten film hodně vadí.
Hodně zkresluje třeba chod divadla. Scény, kdy hrdinka žádá
o roli u šéfa, nebo si ráno vezme půlku grapefruitu a celý
den už nejí, jsou absolutně nereálné. Kdybych ráno snědla
půlku grapefruitu a pak tady byla do šesti a večer navíc
měla představení, zkolabuju, ještě než dojdu na scénu. A to
vyprošování rolí… možná to někde existuje, ale já tohle
úplně nesnáším. Nikdy bych si o roli neřekla. Každou roli si
musíte zasloužit.
Od šesti let jste navštěvovala baletní přípravku Národního
divadla. Co vaše rodiče vedlo k tomu, že vás tam zapsali?
Chtěli mít doma baletku?
To rozhodně ne. Myslím dokonce, že toho jednu dobu těžce
litovali. Chodila jsem na klavír, na flétnu, a jelikož jsem
pořád poskakovala, přišel na řadu i balet. Ale můj sen to
nebyl, žádné baletní představení jsem před přípravkou ani
neviděla. Až v té školičce mě balet strašně chytnul, byla to
láska na první pohled.
Ve třinácti vás potkal nepříjemný úraz. Hovoříte o tom
okamžiku jako o klíčovém ve vaší kariéře. Proč?
Zlomila jsem si ruku v lokti a špatně mi to srostlo. Vidíte?
Chybí mi kus kosti. (Nikola vzpaží ruku a ta se nepřirozeně
prohne.) Nejdřív to vypadalo, že je s baletem konec, že je s
ním moje zranění neslučitelné. Ve škole mi to dávali dost
jasně najevo. Uvědomovala jsem si, že mě odepisují, a to mě
hrozně nakoplo. Snažila jsem se sobě, ale možná víc těm
profesorkám dokázat, že ostatní holky doženu. Že to nebude
na překážku.
Na jak dlouho vás zranění zdrželo?
Asi na čtyři měsíce. Zdá se to jako nic, ale v baletní škole
se jede neuvěřitelným tempem. Než mi sundali sádru, byly
holky už úplně jinde. Nezvládala jsem těžší techniku,
nevěděla, jak se točí pirueta, a profesorky se se mnou
nechtěly zdržovat. Musela jsem vše dohnat sama.
Z
toho nešťastného lokte vám zůstaly trvalé následky. Jak jste
se s nimi vyrovnala?
Musela jsem se naučit tančit tak, aby nikdo nepoznal, že
pořádně neskrčím ruku. Stálo mě to několik let dřiny. Já
tedy ten handicap na videu vidím pořád, protože jsem na to
háklivá. Ale když jsem někde v zahraničí, většinou nikdo nic
nepostřehne. Lidí s prolomenými lokty, těmi iksáky, je přece
spousta.
Po konzervatoři jste působila jako sboristka Národního
divadla. Do pozice sólistky si vás vybral Vlastimil Harapes,
a to díky záskoku v Louskáčkovi. Jak to tenkrát bylo?
Každý rok uvádí divadlo kolem třiceti Louskáčků. Na takovou
dávku představení musíte mít dvě až tři obsazení. Tenkrát
byla na Marii v Louskáčkovi tři obsazení, jenže přišla
chřipková epidemie a zdravá zůstala jen jedna tanečnice. Aby
se nemuselo rušit představení, musel se tu roli okamžitě
někdo naučit.
Co znamenalo „okamžitě“?
Za pět dní! A vedení rozhodlo, že se tu roli naučím já.
Ihned jsem šla na sál a tu choreografii mi začali hustit do
hlavy i do nohou.
Na post sólistky jste se tedy dostala takříkajíc přes noc.
Bylo to z hlediska divadelních zvyklostí brzy?
Celkem ano. Přímo na sólo se chodí jen výjimečně, snad jen
Daria Klimentová byla sólistkou rovnou. Ale jinak je dobré
si to projít odspoda až nahoru. Ze školy přijdete jak
neopeřená kuřátka a vaše pohyby působí dost školně.
Nedošla jste na ten vrchol moc brzy? Třeba z hlediska
motivace.
Neřekla bych. Ten čestný post vás žene dopředu. Když jsem se
stala první sólistkou, ulevilo se mi, ale hned jsem začala
cítit větší zodpovědnost za to, abych svou laťku udržela
vysoko. Vždyť koho nejvíc pomluví, když se nepovede
představení? První sólistku.
Plynou z toho statusu na oplátku nějaké výhody?
Jde čistě o věc cti. První sólista je nejvíc, čeho můžete v
divadle dosáhnout. Ale jinak z toho nic moc nevyplývá.
Takže dvojnásobný plat nehrozí…
Tak to ani ve snu!
Prvním sólistou Národního divadla je i váš muž, tanečník
ruského původu Alexandr Katsapov. Jak funguje manželství
špičkových tanečníků?
Máme výhodu v tom, že se spolu o své profesi můžeme bavit.
Kdybych měla doma doktora nebo úředníka, byl by pro mě jeho
názor sice cenný, ale těžko by mi poradil. A to se bavíme o
možnosti, že by ho balet vůbec bavil! Ale ne že bychom si
doma povídali jen o baletu. Mluvíme o něm v rozumné míře.
Tančíte s Alexandrem v nějakém představení společně?
Potkáváme se v baletech jen minimálně a spíš v menších
rolích. Ale že bychom spolu tančili třeba v Labutím jezeře,
tak to ne. Hlavním důvodem je, že jsem k Sašovi moc velká,
strašně by se se mnou nadřel.
Na špičkovou baletku jste opravdu vysoká, máte 170
centimetrů. Vnímala jste to někdy jako handicap?
Rozhodně, hodněkrát. Už když jsem po škole dělala konkurz v
Drážďanech do baletu, řekli mi na rovinu, že tak velké holky
vůbec neberou. Taky v partneřině jsem míň skladná, při
zvedačkách musíme s Michalem Štípou vždy vymýšlet nějaký
šikovný postup.
Přišla jste kvůli své výšce o nějakou roli?
Z velkých rolí baletního repertoáru mě minula snad jen Julie
z Prokofjevova Romea a Julie. Na tu bych se těšila.
Máte doma tříletého syna Maxima, mateřskou jste si ale prý
moc neužila. Pár měsíců po porodu jste už tančila!
Byl to vnitřní souboj. Věděla jsem, že chci zpátky na
jeviště, že kariéru nechci ukončit tak brzy. Tudíž mi bylo
jasné, že čím dřív mateřskou ukončím, tím méně úsilí mě bude
stát návrat na pozice, kde je byla dřív. Naštěstí moje
maminka kvůli Maximovi předčasně odešla do důchodu, takže
jsem věděla, že bude o chlapce postaráno.
Maxim je už ve věku, kdy vnímá, že mamka není doma. Není to
teď těžší, než když byl maličký?
Určitě ano. Dřív jsem šla na zkoušku, a když jsem přijela
domů, Maxim spal – a já se utěšovala, že si klidně spinká a
ani neví, že jsem s ním nebyla. Jenže dneska si musím každý
den vymýšlet příběhy, kam že to chodím, protože k divadlu
získal hodně negativní vztah. Je to pro mě čím dál větší
problém.
Co když bude Maxim chtít kráčet ve vašich stopách?
Má k divadlu tak silnou averzi, že pochybuju, že se mu to
přihodí. A že by doma poskakoval a předváděl nějaké
choreografie, to taky ne. Díkybohu.
Milan Šefl, publicista
Foto Martin Pekárek
Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku
Rozhlas, vychází 23. 2. |