Číslo 10 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s primabalerínou.
Nikolou Márovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na startovní čáře světovosti

Dokument Vlna vs. břeh není tradiční, systematicky poskládaný komplexní portrét, ale vzácně imaginativní výpověď o tvorbě a tvůrcích. Hrdiny a zároveň výraznými spoluautory jsou slovenští fotografové zvučných jmen – Jano Pavlík, Rudo Prekop, Vasil Stanko, Tono Stano, Martin Štrba, Miro Švolík, Kamil Varga a Peter Župník. Pohled režiséra, jednoho ze zúčastněných tvůrců, Martina Štrby, zdánlivě bezstarostně těká od jedné osobnosti ke druhé, od juvenilních kreativit k umělecké i lidské zralosti. Nepokojný sled obrazů však minutu od minuty roste do krásy. Je to filmová esej a zároveň originální galerie – přehlídka výtečných fotografií představující zároveň i cestu, která k nim autory vedla, jejich hledání, inspiraci, vidění světa.

Martin Štrba natočil film o přátelství, jakých v uměleckém světě nebývá mnoho

Prvním společným jmenovatelem slovenské fotografické „nové vlny“ se stalo studijní a umělecké prostředí katedry fotografie na FAMU v osmdesátých letech s nezapomenutelným profesorem Šmokem v čele, na což tvůrci vděčně vzpomínají. Zde se vytvořily základy jejich umění, přístupu k životu a tvorbě i celoživotní generační spřízněnosti. Řada z nich zůstala v Praze natrvalo či se do Česka pravidelně vrací. Však se také na tvorbě i produkci dokumentu podstatně podíleli čeští partneři.
Martin Štrba je jako kameraman podepsán pod filmovými díly vysokých kvalit v Česku i na Slovensku, například Je třeba zabít Sekala Vladimíra Michálka, Zahradou Martina Šulíka, Hořícím keřem Agnieszky Holland. Patřil – a stále patří také k takzvané nové vlně slovenských fotografů, jejichž tvorba už léta dosahuje světové úrovně. Pohlíží na své generační druhy z nadhledu i zevnitř, zachycuje je v dynamickém pohybu, objevuje zdroje, z nichž vychází jejich talent. Dokáže říct cosi podstatného o jejich energii, originalitě, hravosti. Získal mnoho archivních materiálů, provázel přátele na cestách, natáčel svědectví o současných aktivitách, nevyhýbal se dramatickým, ba smutným událostem. Pohotově zachycoval, skvěle stříhal.
Je dobře, že Štrbův dokument podává svědectví i o přirozené, jaksi samozřejmé česko-slovenské spřízněnosti. A také o přátelství, jakých v uměleckém světě nebývá mnoho.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Aerofilms



  Muži, kteří nenávidí ženy
  Dívejte se
 
  Různá Ruska, jejich sláva...
  Pořiďte si
 
  Na startovní čáře světovosti
  Navštivte