|
Tu Ameriku předeženeme, to je jisté…
Jedním ze symbolů „normalizace“ poměrů v Československu po
roce 1968 byla výměna na postu prezidenta. Nemocného Ludvíka
Svobodu vystřídal v květnu 1975 Gustáv Husák. V onom roce
1975 se toho ale stalo daleko víc. Otevřeny byly kupříkladu
obchodní domy Kotva a Máj. Výročí prvních „chrámů“ pro
koupěchtivé se v sobotu 7. března ve 21.10 bude věnovat
pravidelný cyklus Českého rozhlasu Plus s názvem Historie
Plus.
Dokončení moderní nemocnice v severočeském Mostě, nová
chemička v Kralupech nad Vltavou, zcela nový areál Vřídelní
kolonády v Karlových Varech, moderní a největší pražská
pekárna v Michli, nová Labská bouda – a třeba také čtvrtá
spartakiáda nebo světově unikátní přesun děkanského chrámu v
Mostě…
Peníze je třeba utratit
Plánovači normalizace mohli na cestě ke šťastným zítřkům
odškrtávat jednu položku za druhou. Napříč republikou se
stavěla dálnice, v Praze už byla v provozu jedna trasa metra
a stavěla se další. Normalizační režim tak vysílal občanům
jednoznačný signál: Socialistické Československo je dobré
místo k životu.
A naprostá většina obyvatel to akceptovala – právě do první
poloviny sedmdesátých let minulého století se datuje mohutná
populační vlna. V roce 1974 se v Československu narodilo
vůbec nejvíc dětí od konce druhé světové války. Bylo to
období podnikových bytů, masově dostupných škodovek a
levných novomanželských půjček. A když už jsou peníze, musí
být i místo, kde je utratit.
Právě na jaře roku 1975 se v Praze objevila taková místa
hned dvě. Nejprve byl 10. února otevřen obchodní dům Kotva,
o dva měsíce později, 21. dubna, následoval obchodní dům
Máj. Pokud snad náhodou obyvatelé vnímali nové obchodní domy
jen jako příležitosti k dalším nákupům, komentáře – třeba v
Rudém právu – měly daleko ideologičtější charakter: „Rychlé
a včasné uskutečnění výstavby je konkrétním výrazem péče
stranických a státních orgánů o rozvoj socialistického
obchodu.“
Chrám pro koupěchtivé
Po otevření Kotvy zmizelo z pražských ulic více než dvě stě
padesát malých obchůdků a jejich stažené rolety v zapadlých
uličkách dotvářely kolorit města ještě dlouhé poté. Už tehdy
byla Kotva vnímána jako pomyslný „chrám“ pro koupěchtivé.
Vesnické zájezdy, mířící za památkami města, nemohly
vynechat nákup v Kotvě. A nešlo jen o našince. O dojmu, jaký
Kotva udělala například na sovětské turisty, svědčí skutečný
zážitek jedné české průvodkyně. Skupina návštěvníků ze
Sovětského svazu poslední večer vyhodnocovala v hotelové
restauraci zájezd do Prahy včetně návštěvy nově otevřeného
obchodního domu – a vedoucí výpravy si už nevšiml
přítomnosti právě nenápadné české průvodkyně. Pro své lidi
vyhodnotil pobyt v Praze takto: „Soudruzi, tu Ameriku
předeženeme, to je jisté! Ale takovou úroveň, jakou jsme
viděli tady v Československu, takovou nebudeme mít nikdy!“
Je libo kotoučový magnetofon?
Jenže nic netrvá věčně. Koncem sedmdesátých let se možnosti
státu na podporu velkorysé sociální politiky vyčerpaly.
Mírný hospodářský vzestup počátku sedmdesátých let se stal
minulostí, hospodářství přešlo do stagnace a technologického
zaostávání. Projevilo se to i v obchodech. Ano, Kotva i Máj
byly plné zboží… ale často neprodejných předmětů, jako byly
například legendární kotoučové magnetofony, které
Československo hromadně vyrábělo ještě v roce 1987 jako
jedna z posledních zemí světa. Jen tu a tam se podařilo
nabídnout zákazníkům něco lepšího z dovozu, co se do běžné
obchodní sítě nedostalo. Byly to ale spíš výjimky než
pravidlo.
Jak fungují obchodní domy Kotva a Máj dnes, čtyřicet let po
otevření? Nakolik se podařilo „převést“ je do dnešní tvrdé
konkurence nákupních galerií a shopping parků? Co znamenaly
tyto obchodní domy pro normalizační režim? A co si o těchto
objektech myslí architekti a památkáři? Na tyto a další
otázky se ve vysílání Českého rozhlasu Plus pokusí odpovědět
další pořad z cyklu Historie Plus.
David Hertl, redaktor ČRo Plus
Dům ve tvaru včelích pláství
Obchodní dům Kotva vznikl mezi lety 1970 a 1975 podle návrhu
českých architektů manželů Věry Machoninové a Vladimíra
Machonina. Postaven byl švédskou stavební společností SIAB,
což bylo na tehdejší dobu velmi neobvyklé. Půdorys připomíná
včelí plástev a tvoří ho dvacet osm šestihranů. Po svém
otevření se Kotva měla stát symbolem hojnosti a bohatství
socialismu, byla největším obchodním domem v tehdejším
Československu a pátým největším v Evropě. Prodejní plocha v
době otevření měla více než dvacet dva tisíc metrů
čtverečních. |
Románský kostel i pevnost
Na místě obchodního domu stával původně románský kostel
svatého Benedikta. U něho byla před polovinou 13. století
přistavěna komenda pražských německých rytířů, která měla
pevnostní charakter a souvisela se současně vybudovaným
staroměstským opevněním. Strahovští premonstráti zde v 17.
století zřídili vysokoškolský areál Norbertinum a také
barokně přebudovali kostel dle plánů Domenika Orsiho, nově
zasvěcený sv. Norbertu. Kostel byl zbourán na konci 18.
století kvůli výstavbě Novoměstského ústavu šlechtičen.
Kvůli výstavbě obchodního domu byly zbourány některé cenné
domy z 19. a počátku 20. století a zejména bylo zničeno
archeologicky významné území, které z časových důvodů
nemohlo být dostatečně prozkoumáno.
(informace z knihy Umělecké památky Prahy. Staré město,
Josefov. Pavel Vlček a kol.) |
|