Číslo 11 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní pěvkyní.
Dagmar Peckovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alegorie Pýchy od Matyáše Brauna z KuksuMilovníkům hradů ku potěše…

Výstava Hrady a zámky objevované a opěvované, probíhající v Jízdárně Pražského hradu, je v prvé řadě velkorysou, divácky vděčnou podívanou s edukativní funkcí. Její tematický základ je rozšířen mnoha přídatnými motivy, korunován je pak přítomností několika extrémně vzácných artefaktů.
Hlavní kurátor Petr Pavelec a jeho tým specialistů sice pracovali s instalačními významovými asociacemi, ve výsledku se však nepodbízejí divákovi na způsob monotematických, výrazově až rozbředlých výstav Národního muzea.
Pohled historiků zajisté ovlivňuje pohled společenský: v obou české a moravské hrady a zámky představují jedinečné, více než tisíc let trvající kulturní dědictví. Připomeňme zde, že v současnosti na dvě stě z nich nese statut Národní kulturní památky, sedm je pak zařazeno mezi památky světového dědictví UNESCO.

Theodorik i Matyáš Braun

Vlastní výstavní fundament tvoří přes šest set nejcennějších památek z šedesáti hradů a zámků, přičemž důraz (především z hlediska stavebně historického) je kladen na prvé z nich. Symbolickou expozici zde zhmotňují monumentální středověká vrata hradu Karlštejn (pamatující i císaře Karla IV.), za nimi návštěvník spatří Kosmovu kroniku, dále pak tzv. karlštejnský poklad (soubor vybavení a liturgických předmětů z hradních kaplí), obrazy Mistra Theodorika z karlštejnské kaple sv. Kříže, originál renesanční mříže studny zámku v Jindřichově Hradci či skvostnou sochařskou alegorii Pýchy Matyáše Bernarda Brauna z Kuksu. Chev-d’oeuvre výstavy, oslnivý tumbový relikviář sv. Maura z hradu Bečov nad Teplou, původně vytvořený v letech 1225–1230 pro benediktinské opatství ve Florennes a ještě v počátcích 19. století užívaný k liturgickým účelům, byl v roce 1995 prohlášen národní kulturní památkou. Téměř stejně významným artefaktem je naproti umístěný dřevěný oltář svaté Anny Samotřetí z roku 1524, velkolepé dílo řezbáře, známého pouze z iniciál IP, co do uměleckého významu srovnávaného s mistry jako Dürer či Cranach.

Mácha i August Sedláček

Pro postromantické turisty, jejichž předmětem zájmu jsou vedle komerčně  exploatovaných státních hradů i volně přístupné zříceniny, je zde k vidění cestovní zápisník a skicář geniálního iniciátora českého romantického pocitu Karla Hynka Máchy s kolorovanými kresbami „hradů spatřených“, vážícími se k jeho obdivuhodným peripatetickým poutím. Obdobně „dotýkané“ předmětné svědectví tvoří i ukázky z pozůstalosti historika (a rovněž bytostného chodce) Augusta Sedláčka, autora monumentálního díla Hrady, zámky a tvrze Království českého.
Lákadlem pro jiné může být zase rekonstrukce renesanční hodovní tabule, velkolepé tvarosloví tzv. delfínového kabinetu spisovatele Adalberta Stiftera, rytířská zbroj či lovecké zbraně šlechty anebo oslňující ukázky bohatství „rodinného stříbra“.

Relikviář svatého Maura z hradu Bečov

Hrad demokratický

Výstavu lze chápat jako příběh vyvíjející se podoby hradů a zámků, jakož i způsobu života jejich šlechtických majitelů, a to od archeologických nálezů na hradišti Tetín přes zlatý věk hradní architektury a kultury až k pozvolné ztrátě jejich významu kolem roku 1500 v důsledku kavalírských cest šlechty a následnému příklonu k pohodlnější, zámecké kultuře. Podchyceny jsou též následné změny podoby hradů po osvícenských reformách Josefa II., kdy šlechta – ztrativší svou reálnou moc –  si dodávala společenské prestiže užitím architektonicky historizujících forem (Hluboká, Lednice), a posléze i nová pozornost, jíž se během národního obrození dostalo hradům coby památníkům kdysi slavné národní minulosti. Závěrem a  katarzí výstavy je pak samotný Pražský hrad, dle představy T. G. Masaryka „Hrad demokratický“, a to od jeho architektonické reformy Josipem Plečnikem až do převratu v roce 1989.
Výstava, pořádaná Národním památkovým ústavem, potrvá do 15. března a vhodně tak překlenujíc roční období, které právě návštěvám oněch „romantických svědků minulosti“ příliš nepřeje.

Jaroslav Vanča, výtvarný teoretik



  Vyzpívat se nebo...
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se Rusové dostali do křížku...
  Dívejte se
 
  Kobry a užovky v teráriu...
  Navštivte